رئیس اتاق اصناف کرمان در گفت‌وگو با فردای‌کرمان:

اصناف در بدترین وضعیت ممکن هستند!

مردم توان خرید ندارند، دولت فکری بکند

 

گروه اقتصاد – رئیس اتاق اصناف کرمان ضمن هشدار نسبت به رکود حاکم بر بازار تصریح کرد که اصناف در حال حاضر در بدترین شرایط هستند. یوسف جعفری گفت: «اجناس بسیار گران شده و مردم قدرت خرید ندارند و اوضاع در حدی خراب است که می‌توان گفت بدترین از این، نمی‌تواند باشد!».

او سه‌شنبه گذشته در گفت‌وگو با فردای‌کرمان افزود: «به‌‌خاطر بیماری کرونا، اصناف مدتی تعطیل بودند، بعد از آن هم که فعال شدند، آن‌قدر کالا گران شده که مردم جز مایحتاج ضروری‌شان را نمی‌توانند خریداری کنند. بسیاری از کسبه، فقط مغازه‌شان را باز می‌کنند و شب، دست‌خالی به خانه برمی‌گردند».

جعفری ادامه داد: «دولت برای حمایت از اصناف در برابر کرونا، تسهیلاتی را در نظر گرفت ولی کم‌تر از ۱۰ درصد از کسانی که ثبت‌نام کردند موفق شدند این وام را دریافت کنند چون بانک‌ها شروطی گذاشتند که بسیاری از کسبه نتوانستند آن را تامین کنند. ضمن اینکه وام ۱۲ میلیون تومانی با سود ۱۲ درصدی آن هم به‌ازای هر کارگری که حفظ شده باشد، اصلا نمی‌تواند خسارات کسبه را جبران کند. دولت اگر قصد حمایت داشت باید ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان وام بدون بهره به بازاریان می‌داد تا بتوانند خودشان را سرپا نگه دارند».

رئیس اتاق اصناف کرمان با بیان اینکه بسیاری از کسبه در حال ابطال پروانه‌شان هستند، در پاسخ به فردای‌کرمان که کدام واحدهای صنفی وضعیت وخیم‌تری دارند؟ اظهار کرد: «تالارهای پذیرایی با وجود اینکه باز هستند ولی چون با ظرفیت ۵۰ درصد کار می‌کنند و بسیاری از مردم هم در مراسمات شرکت نمی‌کنند در وضعیت بدی قرار دارند، گل‌فروشی‌ها و قنادی‌ها هم وضع بدی دارند. در کل، اکثریت واحدهای صنفی با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند».

جعفری گفت: «کاری هم از پیش نمی‌رود. اصل مطلب این است که اجناس خیلی گران شده‌اند. این وضعیت، شاید برای عمده‌فروشان منافعی داشته باشد ولی خرده‌فروشان و کسبه هرچه بتوانند جنس ارزان‌تری عرضه کنند، فروش و در نتیجه سودشان بیش‌تر می‌شود که الان اصلا این‌طور نیست».

وی در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری می‌تواند شرایط را به سمت بهبودی ببرد؟ اظهار کرد: «هم به واحدهای صنفی و هم به مردم باید وام‌هایی داده شود. مردم توان خرید ندارند، دولت فکری بکند».

وی خاطرنشان کرد: «با این وضعیتی که وجود دارد، روز به روز اوضاع دارد بدتر هم می‌شود».