محمد صنعتی دارفانی را وداع گفت

خاموشی پیشکسوت ورزشی و فعال اجتماعی کرمان

 

گروه جامعه – «محمد صنعتی»، پیشکسوت ورزش استان کرمان، پس از طی یک دوره‌ بیماری هجدهم مهرماه، در سن ۸۷ سالگی، درگذشت.

در کارنامه‌ی پر بار صنعتی، عضویت در هیات منصفه‌ی مطبوعات، ریاست اتاق اصناف کرمان، ریاست کمیته‌ی حمایت از مصرف‌کنندگان، عضویت در شوراهای مختلف استان از جمله آموزش و پرورش، بهزیستی، کشاورزی و راه و شهرسازی، عضویت در شورای راهبردی ورزش کرمان و مسئولیت خانه پیشکسوتان ورزش استان به چشم می‌خورد. مرحوم محمد صنعتی همچنین یکی از خیرین بنام و فعالان  اجتماعی کرمان بود که شرح زندگی‌اش در «کتاب رهگذار عمر، خاطرات و فعالیت‌های محمد صنعتی» در سال ۹۴ منتشر شده است.

 

یادی از رهگذار عمر محمد صنعتی

محمد لطیف‌کار، سردبیر استقامت و مدیر مسئول پایگاه خبری فردای کرمان در پی درگذشت این پیشکسوت ورزش کرمان در یادداشتی با عنوان «یادی از رهگذار عمر محمد صنعتی» که در صفحه‌ی شخصی خود در تلگرام منتشر کرد، نوشت: «ساعتی پیش با خبر شدم زنده یاد آقای محمد صنعتی از پیشگامان ورزش استان پس از طی یک دوره بیماری در سن هشتاد‌وهفت سالگی به خاموشی ابدی فرو رفت.

خاطرم هست اول مرداد سال نودودو به اتفاق میلاد مقیمی‌زاده خبرنگار ورزشی و رحیم بنی‌اسد آزاد عکاس نشریه برای انجام مصاحبه به دیدارش رفته بودم. ابتدا در حیاط باصفای منزل درنگ کوتاهی کردیم، بعد ما را به دیدن کتاب‌خانه، آرشیو مطبوعات و عکس‌هایش دعوت کرد. همه‌چیز فوق‌العاده بود. عشقی که او به کتاب و مطبوعات و عکس‌هایش داشت برایم عجیب و تحسین‌برانگیز بود.

در ادامه از خاطرات همکاری‌اش با مطبوعات، شهرداری، استانداری، وقایع کودتای بیست‌وهشت مرداد و فعالیت‌های ورزشی‌اش فراوان صحبت کرد. البته تنها چیزی را که هفته‌ی بعد در استقامت منتشر کردیم خاطرات و دیدگاه‌های ورزشی او بود. و تنها چیزی که صحبت نکردیم فعالیت‌های تجاری و نیکوکاری او بود، که می‌دانستم در هر دو زمینه نیز بسیار موفق است.

آن روز حسرت خوردم چرا خاطرات او که به هر حال بخشی از تاریخ اجتماعی کرمان است هنوز ثبت و ضبط نشده‌ است. اما دو سال بعد که «کتاب رهگذار عمر، خاطرات و فعالیت‌های محمد صنعتی»، به همت پژوهشگر توانا مجید نیک‌پور درآمد، و از جمله یک نسخه از این کتاب برای من هم ارسال شد، فهمیدم که آقای صنعتی همان‌روز به‌خوبی متوجه به اشتراک گذاشتن تجربیات ارزشمند خود با نسل امروز و آینده بوده است.

می‌گویند از مهم‌ترین میراث‌های ماندگار آدمی حرف‌های اوست. آن روز ایشان با نگاهی به خاطرات و فعالیت‌های ورزشی‌اش، کم‌وبیش چیزهایی نقل کرد؛ اما نکته‌ای که او در مقایسه‌ی اخلاق ورزشی گذشته با امروز بیان کرد، هنوز در خاطرم به یادگار مانده است: «آن زمان مردم و ورزش‌کاران برای سالم بودنشان و با هزینه‌ی خودشان ورزش می‌کردند. مثل حالا پول جای همه‌چیز را نگرفته بود. هرچند ورزش حرفه‌ای مستلزم سرمایه‌گذاری است اما نه به این شکلی که در ورزش امروز رواج پیدا کرده است. این هزینه کردن‌ها به نظر من منطقی نیست، و متاسفانه پول‌هایی که این روزها هزینه می‌شود، بیشتر در جهت قهرمان‌سازی است. در حالی که در قدیم این قهرمان‌ها بودند که خودشان را می‌ساختند. برای مثال خدا بیامرز غلامرضا تختی، برای کشتی گرفتن معروف نشد، بلکه همه به خاطر روحیات و فعالیت‌های اجتماعی‌اش او را دوست داشتند، و پهلوان خطاب می‌کردند».

فقدان این چهره‌ی فعال ورزشی و اجتماعی را به خانواده‌ی آن مرحوم و جامعه‌ی ورزشی استان تسلیت می‌گویم. روحش شاد و یادش گرامی باد.

 

نام محمد صنعتی ماندگار است

شورای اسلامی شهر کرمان نیز با صدور پیامی درگذشت این پیشکسوت ورزش استان را تسلیت گفت.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر کرمان، در این پیام آمده است: «مردم نجیب کرمان بزرگ‌مردی از جنس فرهنگ و ورزش را از دست دادند که عضو برجسته‌ی اولین انجمن شهر و بانی خدمات بسیاری در حوزه‌ی فرهنگ، اقتصاد و ورزش این دیار بود».

در ادامه‌ی این پیام آمده است: «محمد صنعتی، نامی است در تاریخ کرمان که به خاطر فعالیت‌های عام‌المنفعه در انجمن‌های محلی و شهری و جنبش‌های ملی و نیکوکاری ماندگار شد. نام این مرد بزرگ در روند توسعه‌ی شهر کرمان، در هیات مطبوعات کرمان، اتاق اصناف، هیئت‌های ورزشی، شرکت واحد اتوبوسرانی، دانشگاه کرمان و ….. درخشید و بر تارک تاریخ کرمان نشست».

 

نام  صنعتی به نیکی یاد خواهد شد

محمود محمودی‌نیا، مدیرعامل باشگاه مس کرمان نیز در پی درگذشت محمد صنعتی پیام تسلیتی صادر کرد.

به گزارش روابط عمومی باشگاه مس، در این پیام آمده است: «ورزش کرمان امروز یکی از بزرگان خود را از دست داد که هرچند جای خالی بزرگ‌مرد ورزش کرمان حاج‌محمد صنعتی تا همیشه در میان جامعه‌ی ورزش کرمان و کشور خالی خواهد ماند اما نام نیکو و اقدامات شایسته‌ی وی تا همیشه در تاروپود جان خانواده‌ی ورزش کرمان باقی خواهد ماند».

این پیام می‌افزاید: «بدون شک نام حاج‌محمد صنعتی تا همیشه‌ی تاریخ ورزش کرمان به نیکی یاد خواهد شد و این نشان‌دهنده‌ی زندگی ابدی او در قلب و روح همه‌ی اهالی ورزش خواهد بود».