معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان:

واکسن آنفلوآنزای رایگان اولویت‌بندی شده است

 

پروین میرزاحسینی: کمبود واکسن آنفلوآنزا و جلوگیری از ورود واکسن‌های خریداری شده توسط دولت به دلیل تحریم‌ها، سبب شده تا گروه‌های خاصی که باید واکسن رایگان دریافت کنند هم مجددا اولویت‌بندی شوند تا کسانی که بیشتر در معرض خطر قرار دارند در مرحله‌ی نخست این واکسن را دریافت کنند. به گفته‌ی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، سهمیه‌ی نخست واکسن آنفلوآنزایی که به استان کرمان تعلق گرفته بین مادران باردار با اولویت مادران باردار دارای بیماری زمینه‌ای، بخشی از پرسنل درمانی با اولویت کسانی که در بخش‌های تنفسی و آی‌سی‌یو فعالیت دارند، بیماران سرطانی و دیالیزی دارای پرونده و جانبازان شیمیایی بالای ۵۰ درصد توزیع شده است و بقیه باید منتظر سهمیه‌ی بعدی باشند.

سیدوحید احمدی‌طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار «فردای کرمان» درباره‌ی سهمیه‌ی نخست واکسن آنفلوآنزای استان کرمان، بیان کرد: «واکسنی که در اختیار معاونت بهداشتی برای توزیع در مراکز بهداشتی و درمانی قرار گرفته، اولویت‌بندی شده است».

وی توضیح داد: «اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا، اول مربوط به زنان باردار است که زنان باردار هم اولویت‌بندی شده و زنان بارداری که دارای بیماری زمینه‌‌ای باشند و کسانی که دوران بارداری آن‌ها از ۲۸ هفته بیشتر باشد در اولویت نخست قرار دارند زیرا به تعداد کافی واکسن نیست».

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: «سهمیه‌ی دیگری که توزیع می‌شود برای پرسنل درمانی است که آن هم اولویت‌بندی شده زیرا واکسن به تعداد تمام پرسنل وجود ندارد و به همین دلیل اولویت اول با پرسنل درمانی است که در بخش‌های تنفسی، آی‌سی‌یو و بخش‌های عفونی کار می‌کنند تا به تدریج با سهمیه‌ای که می‌آید به دیگر پرسنل هم بتوانیم تزریق کنیم».

وی افزود: «اولویت بعدی بیماران خاص، دیالیزی و سرطانی دارای پرونده هستند و بعد از آن هم جانبازان شیمیایی بالای ۵۰ درصد قرار دارند».

احمدی‌طباطبایی بیان کرد «این سهمیه از طریق معاونت بهداشتی در مراکز بهداشتی و درمانی توزیع شده و توزیع داروخانه‌ای واکسن مربوط به زیرمجموعه‌ی معاونت غذا و دارو است».

وی گفت: «سهمیه‌ی واکسنی که توسط معاونت بهداشتی توزیع می‌شود رایگان است».

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان خاطرنشان کرد: «کسانی که سن بالای ۶۰ سال دارند و یا افرادی که دارای سابقه‌ی بیماری‌های قلبی هستند پس از توزیع واکسن در داروخانه‌ها می‌توانند آن را تهیه کنند، که تا این لحظه در داروخانه‌ها توزیع نشده است».

وی با بیان این‌که اثربخشی واکسن آنفلوآنزا در بدن حداکثر یک سال است، افزود: «بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا اواخر شهریور تا اوایل مهرماه است اما به دلیل شرایط کشور امکان این کار وجود نداشت».

احمدی‌طباطبایی گفت: «معمولا باید دو هفته قبل از زمان اپیدمی بیماری، واکسن آنفلوآنزا تزریق شود اما در حال حاضر شرایط ایده‌آل در کشور نداریم و باید بر اساس شرایط واقع‌گرایانه پیش برویم، در شرایط فعلی هنوز توزیع واکسن در داروخانه‌های خصوصی میسر نشده است و با توجه به شرایط کشور جلوی بار گرفته شده و نتوانستند واکسن را وارد کنند».