رئیس اتاق کرمان در شورای گفت‌وگو:

شرکت‌های مهندسی استان در آستانۀ اضمحلال قرار دارند

 

گروه اقتصاد – رئیس اتاق کرمان در جلسه‌ی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که با موضوع «بررسی بازار توسعه‌ی خدمات فنی و مهندسی استان کرمان» برگزار شد، با تاکید بر این‌که شرکت‌های استان در شرایط فعلی با مشکلات زیادی مواجه هستند گفت که بسیاری از شرکت‌ها برای ادامه‌ی حیات به فروش ماشین‌آلات و امکانات خود رو آورده‌اند.

به ‌گفته‌ی وی، پیمانکاران و مشاوران استان از دولت طلبکار هستند اما پولی پرداخت نمی‌شود و دستگاه‌هایی که می‌توانستند از اوراق خزانه استفاده کنند هم، از این ظرفیت استفاده نکرده‌اند.

طبیب‌زاده یکی دیگر از مشکلات شرکت‌های مهندسی استان را عدم استفاده از ظرفیت و توانایی این شرکت‌ها در صنایع بزرگ استان دانست و افزود: «پروژه‌های بسیار بزرگی در استان کرمان در بخش معدن و صنایع معدنی در دست اجرا است اما درصد کمی از مشاوران و پیمانکاران این پروژ‌ه‌ها کرمانی هستند».

به گزارش خبرنگار استقامت، سیدمهدی طبیب‌زاده در پنجاه‌وپنجمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان، بررسی بازار توسعه‌ی خدمات فنی و مهندسی استان کرمان را موضوع این نشست بیان کرد و افزود: «ظرفیت بسیار بزرگی در استان وجود دارد که به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای مغفول مانده است، استان کرمان ظرفیت مادی و معنوی بزرگی در این زمینه دارد اما در شرایط فعلی تعداد زیادی شرکت، نیروی انسانی و لجستیک بدون استفاده باقی مانده است در حالی که از این ثروت بزرگ باید در خدمت توسعه‌ی استان استفاده شود».

وی بیان کرد: «تداوم وضع فعلی باعث شده شرکت‌ها برای ادامه‌ی حیات و تامین نقدینگی لازم برای ادامه‌ی کار، به فروش ماشین‌آلات رو بیاورند، وقتی کار نیست و برخی پرداخت‌ها الزامی است، شرکت‌ها چاره‌ای ندارند جز این‌که امکانات خود را بفروشند».

رئیس اتاق کرمان ادامه داد: «زمانی که اوضاع بهبود پیدا کند دیگر توانی نخواهد ماند، پس باید برای جلوگیری از اضمحلال این ظرفیت‌ها چاره‌ای بیندیشیم».

وی در ادامه یادآور شد: «اگر بخش ساخت‌وساز و احداث احیا شود، تعداد زیادی از رشته‌های صنعت فعال می‌شود، بنابراین بایستی تلاش کنیم این بخش فعال شود».

طبیب‌زاده گفت: «محصول انجام این خدمات، زیرساخت برای استان است که آن هم برای توسعه‌ی استان الزامی است، از چند جهت این موضوع اهمیت دارد و به همین جهت در دستور کار قرار گرفته است».

وی با بیان این‌که سه مساله در این بحث مطرح است، اظهار کرد: «پیمانکاران و مشاوران از دولت طلبکار هستند، پولی پرداخت نمی‌شود، مبلغی هم که برای جبران یا افت قیمت در نظر گرفتند، ۱۵ درصد است که همان هم پرداخت نمی‌شود، در حالی که تورم بیش از ۳۵ درصد است».

رئیس اتاق کرمان افزود: «پیمانکاران می‌گویند وزاتخانه‌ها نه پول می‌دهند، نه زمین، نه مصالح و نه اوراق خزانه».

وی ادامه داد: «استان کرمان در این زمینه ضعیف عمل کرده و درخواست دارم در این جلسه تاکید شود دستگاه‌هایی که از اوراق خزانه می‌توانستند استفاده کنند چه سهمی استفاده کردند و با کشور مقایسه شود تا ببینیم در حد استان از این ظرفیت استفاده شده یا خیر؟».

وی خاطرنشان کرد: «همه می‌دانیم بودجه‌ی عمرانی وجود ندارد که پیمانکاران در مناقصه شرکت کنند و کارها را انجام دهند، باید از درون اقتصاد استان منابع ایجاد کرد، و می‌شود، حتما نباید پول باشد، یک راهکار اگر داده شود می‌توان استفاده کرد، حالا که پول عمرانی نیست نمی‌توان استان را تعطیل کرد و راه، راه‌آهن و خط انتقال برق و گاز را نساخت».

رئیس اتاق کرمان گفت :«باید راهکاری برای استفاده از ظرفیت‌های قانونی در برنامه‌ی هفتم دیده شود که بخش خصوصی با تامین مالی، پروژه را اجرا کند، نمی‌توان منتظر بودجه‌های عمرانی کشور و استان شد».

وی با بیان این‌که از ظرفیت قانونی محدودی هم که ایجاد شده بود استفاده نشده است، توضیح داد: «ظرفیتی ایجاد شده بود که اگر پروژه‌‌ای اقتصادی باشد و متقاضی هم باشد، دولت ۳۰ درصد سهمیه می‌کند، ۳۰ درصد پیمانکار بگذارد و ۴۰ درصد هم از قسمت منابع تامین شود».

طبیب‌زاده افزود: «این ظرفیت در قانون ایجاد شده اما استان از این ظرفیت استفاده نکرده، راهکاری باید برای فعال شدن این موضوع در استان اندیشیده شود و گزارش بگیریم سازمان‌هایی که می‌توانستند از این ظرفیت استفاده کنند تا چه میزان استفاده کرده‌اند».

وی ادامه داد: «مساله‌ی سوم این است که پروژه‌های بسیار بزرگی در استان کرمان در بخش معدن و صنایع معدنی در دست اجرا است اما درصد کمی از مشاوران و پیمانکاران این پروژ‌ه‌ها کرمانی هستند».

وی یادآور شد: «به دلیل حمل بیش از حد مواد معدنی، جاده‌های استان آسیب دیده و باید بازسازی شود و این را با بودجه‌ی عمرانی که سازمان راهداری دارد نمی‌‌توان انجام داد، بایستی انگیزه ایجاد کنیم و راهش هم وجود دارد و باید یک وسعت‌نظر ایجاد شود».

وی افزود: «مطالبات، نبود بودجه‌ی عمرانی و واگذار نشدن پروژه‌ها به پیمانکاران استان و سایر مسائل دیگر سبب می‌شود به سمت اضمحلال شرکت‌های پیمانکاری پیش برویم».

رئیس اتاق کرمان بیان کرد: «ظرفیتی برای تهاتر بدهی‌های مالیاتی شرکت‌ها ایجاد شده اما این هم به دلایل مختلف اجرا نمی‌شود، گاهی  در سطح آیین‌نامه‌های اجرایی، بهانه‌گیری‌هایی می‌شود که از این پتانسیل هم استفاده نشود».

رئیس اتاق کرمان در ادامه یادآور شد: «کارخانه‌ی گندله‌سازی یکی از شرکت‌های بزرگ تولیدی استان در سیرجان یک ماه آماده‌ی بهره‌برداری است اما به دلیل عدم هماهنگی و نبود برق یک ماه معطل مانده است».

وی افزود: «این یک اخطار جدی است اگر فکری برای تامین گاز استان نشود در آینده‌ای نه چندان دور تمام پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بخش فولاد با مشکل مواجه خواهند شد».

طبیب‌زاده گفت: «قرار بود خط یازدهم گاز کشور برای تامین گاز استان کرمان و خراسان جنوبی راه‌اندازی شود و برنامه‌ی آن باید پیگیری شود که چرا شروع نشده، تمام طرح‌های توسعه‌ی آتی منطقه‌ی گل‌گهر و مس با کمبود برق و گاز مواجه خواهند شد که باید از حالا به فکر باشیم».