تقی‌زاده، مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمان:

می‌خواهم فرایند گفت‌وگو را در استان تسهیل کنم

استاندار بر توسعۀ ارتباطات رسانه‌ای تاکید دارد

گروه جامعه ـ استاندار کرمان، هفته‌ی گذشته، نخستین امضای خود را پای حکم عباس تقی‌زاده نشاند و با یک تیر دو نشان زد؛ هم روابط عمومی استانداری را به اداره کل ارتقا داد و هم، یکی از افراد صاحب دانش و تجربه در این حوزه را به مدیریت آن گمارد.  تقی‌زاده، روزنامه‌نگار است و دکترای ارتباطات دارد و می‌گوید که قصد دارد ایده‌ی «استانداری کرمان، استانداری گفت‌وگو» را دنبال ‌کند و در تلاش است تا رابطی امین بین استاندار و همه‌ی مردم استان باشد.

او در گفت‌وگویی که اخیرا با فردای‌کرمان داشته، با بیان اینکه از آقای دکتر زینی‌وند هم برای این اعتماد و هم برای این ارتقایی که به جایگاه روابط عمومی در ساختار اداری دادند تشکر می‌کنم، در بخشی از سخنان خود گفت: «در دو سال گذشته، با عنوان مشاور، وظایف روابط عمومی را داشتم انجام می‌دادم و سعی می‌کردم ارتباطات سالم و پویا و در نهایت تفاهم اجتماعی ایجاد کنیم؛ الان هم همان چارچوب را ادامه می‌دهیم ولی چون سال پایانی فعالیت این دولت است وظیفه‌ی روابط عمومی سنگین‌تر شده تا هم حرف مردم را به مسئولان و هم خدمات دولت را به مردم منتقل کند و روابط عمومی استانداری باید بتواند روابط عمومی شهرستان‌ها را پویاتر کند و ارتباطات رسانه‌ای مدیران را با خبرنگاران تسهیل کند».

وی افزود: «وقتی ابلاغ مدیرکل صادر می‌شود امکان این اقدامات آسان‌تر می‌شود، از طرفی، مدیران اجرایی نیز، سیاست‌گذاری‌های رسانه‌ای استان را بهتر می‌پذیرند و این، خیلی تاثیرگذار است وقتی که می‌بینند استاندار محترم در اولین اقدام، سطح روابط عمومی را به سطح اداره کل ارتقا داده است».

تقی‌زاده همچنین، در پاسخ به این پرسش که استاندار چه اولویت‌هایی در حوزه‌ی رسانه و ارتباطات مدنظر دارند؟ توضیح داد: «اصول کاری ایشان همان رویکردهایی است که در مراسم معارفه اعلام کردند و خواستار توسعه‌ی ارتباطات رسانه‌ای و هم‌اندیشی‌ها هستند و اینکه اقدامات به مردم گزارش شود».

وی با بیان اینکه خودشان هم گفته‌اند که دنبال تبلیغ خودشان و بهره‌برداری یا شو نیستند، افزود: «امیدوارم تصویری واقعی از استان کرمان در رسانه‌ها و افکار عمومی شکل بگیرد. ما هم تلاش می‌کنیم در کنار رسانه‌ها، نخبگان و تشکل‌ها وظایف خود را انجام دهیم».

مدیرکل روابط عمومی استانداری کرمان ادامه داد: «همیشه گفته‌ام که این، ظلم است که روابط عمومی را فقط در بخش اطلاع‌رسانی و تبلیغات خلاصه کنیم در حالی‌که در نگاه همه‌جانبه، تسهیل ارتباطات درون‌سازمانی، ارتباط با تشکل‌ها و نخبگان و بسیاری از افراد جامعه نیز برعهده‌ی روابط عمومی است. و حالا وقتی استاندار محترم پشتیبان چنین فرایندی باشد وظیفه‌ی ما نیز سنگین‌تر می‌شود. ایده‌ای را در این زمینه دارم با عنوان «استانداری کرمان، استانداری گفت‌وگو» با این هدف که فرایند گفت‌وگو در استان تسهیل شود. البته، گفت‌وگویی عمیق و همه‌جانبه، نه سطحی و مشابه گفت‌وگوها در دورهمی‌های اداری».

وی تاکید کرد: «همه‌ی بخش‌های جامعه باید در تصمیم‌گیری‌ها مشارکت و صدایشان شنیده و در برنامه‌ریزی لحاظ شود». تقی‌زاده اظهار کرد: «فکر می‌کنم روابط عمومی استانداری باید در این مسیر حرکت کند. از آن‌جایی که تاکید استاندار محترم بر توسعه‌ی متوازن و حتی تبعیض مثبت به نفع مناطق محروم است، روابط عمومی باید بتواند این را پشتیبانی کند و برای گسترش این گفتمان، نخبگان و رسانه‌ها می‌توانند کمک کنند».

وی ادامه داد: «به هر حال، کلیدواژ‌ه‌های جدیدی دارد وارد فضای اداری و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی استان می‌شود و نیاز است راجع به آن صحبت و تحلیل ارائه شود. همین‌جا، به نمایندگی از استاندار کرمان خواهش می‌کنم روزنامه‌نگاران و صاحبان فکر و اندیشه راهکارها و پیشنهادات خود را ارائه کنند، ایشان من را موظف کرده‌اند تا این موارد را جمع‌آوری کنم و در اختیارشان بگذارم تا با دریافت این نظرات و بررسی، آن را در برنامه‌ها لحاظ کنند». متن کامل این گفت‌وگو را در فردای‌کرمان به نشانی fardayekerman.ir بخوانید.