تعداد مبتلایان در استان کرمان بالاتر از میانگین کشوری است؛

آمار جان‌باختگان کرونا در مرز ۲۰۰۰ نفر!

گروه جامعه ـ آذرماه سال گذشته که از چین خبر می‌رسید کرونای جدید در حال گرفتن جان انسان‌هاست کسی فکرش را نمی‌کرد در یک چشم بر هم زدنی، همه‌گیری به ما هم برسد و ویروس همه‌جا پخش شود و خانواده‌های زیادی عزادار شده و سرمایه‌های انسانی فراوانی را ویروس ناشناخته‌ی کووید ـ ۱۹ از ما بگیرد. واقعیت اما این است که در ۹ ماه این اپیدمی، حدود یک میلیون نفر در ایران به‌طور قطعی مبتلا شده‌اند. آمار واقعی اما خیلی بیش از این است چون تعداد زیادی هم هستند که بدون علامت مبتلا شده‌اند، یا نوع خفیف بیماری را تجربه کرده‌اند و تست نداده‌اند و در آمارها حساب نشده‌اند. شمار قربانیان نیز تا عصر یکشنبه نهم آذرماه در ایران به حدود ۴۸ هزار نفر رسید و حدود شش هزار نفر هم بوده‌اند که حال وخیمی داشته‌اند و این یعنی آمار جان‌باختگان از ۵۰ هزار نفر هم فراتر خواهد رفت.

شمار قربانیان کرونا در استان کرمان هم خیلی بالا رفته و بیش از یک ماه می‌شود که دو رقمی است و در حالی که پیش از این، پیش‌بینی شده بود در سیاه‌ترین روزها، آمار مرگ‌ومیر به ۲۰ نفر برسد، مدت زیادی است که این آمار بین ۲۵ تا ۳۰ نفر در نوسان است. تا عصر یکشنبه ۹ آذرماه، ۱۹۱۰ نفر جان‌باخته‌ی قطعی کرونا در استان گزارش شده است.

بنا به گفته‌ی متخصصان، شاخص مرگ‌ومیر در استان ما نزدیک به عدد کشوری است اما تعداد موارد مثبت به ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در کرمان بالاتر از متوسط کشوری شده است.

اگرچه طی ۱۰ روز گذشته که با اعمال محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها، اوضاع کمی بهتر شده است و مثلا از سیرجان خبر آمده که شمار بستری‌شدگان کاهش پیدا کرده اما، استان و کشور ما تاکنون چندین بار تجربه‌ی کاهش آمارها را داشته و هیچ‌گاه هم به این معنی نبوده که همه‌چیز تمام و اوضاع آرام شده است. تعطیلات گسترده و محدودیت‌هایی که از اول آذرماه اعمال شده، تا حدودی نتیجه داده است. دکتر نوذر نخعی، مشاور ارشد رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان اما تاکید دارد که مردم بدانند کاهش آمارها، اتفاقی و تصادفی نیست.

او می‌گوید: «بین هشت تا ۱۲ روز بعد از آغاز تعطیلی و محدودیت‌ها، مرگ‌ومیرها و موارد بستری کم می‌شود و این موضوع قطعی است و نشان می‌دهد موارد کاهش، تصادفی نیست و حاصل تلاش‌های مختلف و رعایت توصیه‌های بهداشتی از سوی مردم است».

اول آذرماه اعلام شد که تعطیلات و محدودیت‌ها دو هفته‌ای است ولی اگر وضعیت منطقه‌ای همچنان قرمز بماند، ادامه پیدا می‌کند. اگرچه آمار بستری‌شدگان در استان چند روزی است دو رقمی شده اما روز یکشنبه با بستری ۱۶۴ بیمار جدید، مجدد این آمار سه رقمی و نزدیک به رکوردهای گذشته شد. درباره‌ی آینده‌ی این همه‌گیری، هیچ چیزی قطعی نیست اما اکنون همه به‌خوبی می‌دانیم اگر ماسک بزنیم، درست ماسک بزنیم، در شلوغی‌ها حضور پیدا نکنیم و از همه حتی اعضای خانواده فاصله بگیریم، احتمال اینکه میزان ویروس تاج‌دار نشویم بسیار بالاست.