وزیر صمت در شورای معادن استان کرمان:

اختیار تصمیم‌گیری را به استان‌ها تفویض می‌کنیم

خط دوم انتقال آب از خلیج‌فارس در دهه‌ فجر آغاز می‌شود

راه‌آهن جیرفت باید به شبکۀ سراسری وصل شود

گروه اقتصاد – وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که قانون را به نفع توسعه‌ی کشور منعطف می‌کنیم، گفت: «تفویض اختیارات را دنبال می‌کنیم و چند استان پایلوت را اعلام خواهیم کرد. باید لوازم حقوقی نیز فراهم شود و اختیارات را می‌دهیم تا استان‌ها تنفس کنند و خودشان تصمیم بگیرند».

وی تاکید کرد: «بروکراسی اداری، مدیران، فعالان اقتصادی و نمایندگان مجلس را خسته می‌کند، هر کس در جای خودش باید کمک کند از این چسبندگی بروکراسی اداری خود را نجات دهد».

به گزارش استقامت، علیرضا رزم‌حسینی ۱۸ دی‌ماه در جلسه‌ی شورای معادن استان کرمان بیان کرد: «وزارتخانه خط مقدم است که مورد هجمه‌ی همه‌ی رانت‌خواران، مفسدان و ویژه‌خواران قرار گرفته است».

وی از نمایندگان استان کرمان برای نقش اثرگذاری که در توسعه‌ی ملی و استان دارند، قدردانی کرد و گفت: «وزارت صمت ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی و ۳۸ درصد اشتغال کشور و مسئولیت معیشت و سفره‌ی مردم را به عهده گرفته است».

وزیر صمت افزود: «این وزارتخانه در شرایط جنگ اقتصادی هم نوک حمله‌ی بدخواهان قرار خواهد گرفت و اگر می‌خواهد کار کند و ملاحظه‌کاری نکند و با صداقت با مردم گفت‌وگو کند و سبک جدیدی در اداره‌ی این وزارتخانه دنبال کند، نیاز به حمایت حکومت دارد، نه فقط دولت و رئیس‌جمهور».

وی اظهار کرد: «حکومت باید برای معیشت مردم، تولید کشور و تجارت خارجی به کمک وزارت صمت بیاید».

رزم‌حسینی با بیان این‌که چند کار راهبردی را  دنبال کردیم ادامه داد: «وزارت صمت مسئول تجارت خارجی ایران است، بنابراین هر قانون، بخشنامه و تصمیمی در وزارت صمت با همکاری بانک مرکزی و وزارتخانه‌های دیگر با محوریت وزارت صمت گرفته خواهد شد».

وی یادآور شد: «برای رفع موانع این حوزه هر روز کار می‌کنیم و هفته‌های آینده اتفاقات خوبی با همکاری بانک مرکزی در رونق صادرات و ارزآوری کشور رخ خواهد داد».

رزم‌حسینی ادامه داد: «در کل کشور از ۵۲ هزار واحد صنعتی، بالغ بر ۱۰ هزار واحد راکد یا تعطیل داریم که تاکنون هزار و ۱۱۵ واحد را فعال کردیم».

 

ستاد تسهیل اختیارات بسیار خوبی دارد

وی افزود: «سیاسی‌ترین کار امروز ما کار اقتصادی و معیشت مردم است، چه سیاستی از این بالاتر که دل مردم را نسبت به نظام و انقلاب نرم‌تر کنیم».

وزیر صمت بیان کرد: «دل مردم را با کار و اقتصاد باید به دست آوریم و با این کار خواهید دید چه ثروت‌هایی در این سرزمین وجود دارد که می‌توانیم کشور تراز اول در منطقه باشیم».

وی افزود: «مطمئن هستم که دکتر زینی‌وند استاندار کرمان با همکاری مدیران و حمایت دستگاه قضا موفق خواهد شد و در این مدت کوتاه نیز خیلی از پروژه‌های نیمه‌تمام را فعال کرد، دکتر فدائی نیز تلاش‌های زیادی کردند و به مصوباتی که زمان ایشان بوده پایبند هستیم».

رزم‌حسینی با بیان این‌که ستاد تسهیل رفع موانع تولید اختیارات بسیار خوبی دارد، گفت: «در سطح ملی، معاونت اقتصادی وزارت کشور را با حفظ سمت، قائم مقام وزیر در حوزه‌ی رفع موانع تولید منصوب کردیم زیرا می‌دانم که استانداران و فرمانداران در این زمینه می‌توانند بسیار کمک کنند».

وی ادامه داد: «آقای دکتر دین‌پرست هر هفته جلسه دارند و من تعجب کردم شما امروز موارد پیش پاافتاده‌ای را مطرح کردید، ایشان اختیار تام دارند و تصمیمات بسیار خوبی می‌گیرند. در قرارگاه جهش تولید به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور، که با حضور نمایندگان قضایی و مجلس تشکیل می‌شود تصمیم گرفته شد که اگر دستگاهی مصوبات ستاد ملی رفع موانع تولید را اجرا نکردند، مجددا ابلاغ ‌شود و در دوماه گذشته ۵۲ هزار میلیارد تومان بنا به پیشنهاد وزارت صمت و با همت دکتر همتی، به بانک‌ها برای تکمیل واحدهای نیمه فعال و راکد، مصوب و ابلاغ شد».

وزیر صمت با اشاره به بروکراسی اداری، گفت: «بروکراسی اداری، مدیران، فعالان اقتصادی و نمایندگان مجلس را خسته می‌کند و هر کس در جای خودش باید کمک کند از این چسبندگی بروکراسی اداری خود را نجات دهد. این امکان‌پذیر است، شما دستگاه قضایی را پای کار بیاورید، ائمه جمعه را پای کار بیاورید، این اتفاق رخ خواهد داد. من در حوزه‌ی خودمان این کار را تا جایی که اجازه دهند انجام خواهم داد».

 

قانون را به نفع توسعۀ کشور منعطف می‌کنیم

وی ادامه داد: «یک بروکراسی مزمن و بیماری که روز به روز نظام دیوان‌سالاری ما را گسترش داده و مردم را کوچک کرده را باید کنار بگذاریم که کار سختی است».

رزم‌حسینی با بیان این‌که دولت کوچک، مردم را بزرگ می‌کند، افزود: «اگر در دولت دوازدهم فرصت داشتیم وزارتخانه‌ای را به همت همکاران خود در وزارت صمت می‌ساختیم که حداقل نیرو و حداکثر کارایی را داشته باشد».

رزم‌حسینی با اشاره به اتمام مهلت سه ماهه‌ی بهره‌برداران معادن غیرفعال گفت: «باید این معادن به کسانی که اهل کار هستند واگذار شود و بهتر است از همان ابتدا دستگاه‌های نظارتی را شریک کار خود کنید تا نظرات کارشناسی بدهند و به استاندار و اعضای شورای معادن کمک کنند».

وی ادامه داد: «سه درصد جغرافیای کشور در قلمرو اکتشافات است که تنها ۱۰ درصد آن اکتشاف صورت گرفته است و ظرفیت‌های زیادی باقی مانده است».

وزیر صمت با بیان این‌که ستاد تسهیل رفع موانع تولید ظرفیت بسیار خوبی است، اظهار کرد: «قانون را به نفع توسعه‌ی کشور منعطف می‌کنیم. قانون‌شکنی نمی‌کنیم و در دنیا نیز این کار انجام می‌شود».

وی با اشاره به این‌که ظرفیت‌هایی در کشور وجود دارد که امکان ساخت داخل را بسیار بالا می‌برد، گفت: «در حوزه‌ی فولاد و نیروگاه به خودکفایی رسیده‌ایم، در خودروسازی کار را آغاز کردیم، هرچند مافیای بزرگی دارد و حتی رسانه هم دارند، اما ساخت داخل را دنبال می‌کنیم».

وی با اشاره به لزوم حذف امضاهای طلایی گفت: «تفویض اختیارات را دنبال می‌کنیم و چند استان پایلوت را اعلام خواهیم کرد و باید لوازم حقوقی نیز فراهم شود و اختیارات را می‌دهیم تا استان‌ها تنفس کنند و خودشان تصمیم بگیرند».

رزم‌حسینی ادامه داد: «سهم تسهیلات بنگاه‌های کوچک و خرد در کشور از ۳۰ درصد تسهیلات پرداختی، شش درصد است در حالی که ۷۵ درصد اشتغال مربوط به این مراکز است».

وی افزود: «از مجموع ۹۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات، ۹۰ درصد به ۱۰ درصد افراد پرداخت شده که این به معنی توزیع ناعادلانه‌ی ثروت، افزایش حاشیه‌نشینی و سالی ۲۵۰ هزار نفر اضافه شدن به حاشیه‌نشینی است و این یک بیماری اقتصادی است».

وزیر صمت اظهار کرد: «در حوزه‌ی صمت که ۴۰ درصد اقتصاد را دارد، برآورد من حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی حوزه‌ی صنعت است، تامین مالی یک مکانیزم را فراهم می‌کنیم که این کار توسط وزارتخانه، بنگاه‌های توسعه‌گرا و بخش خصوصی برای پشتیبانی کردن از بنگاه‌های کوچک صورت می‌گیرد. این ایده‌ی بسیار موفق و خوبی است و حتما مورد اقبال تمام نمایندگان مجلس و بانک‌ها خواهد بود که ما منابع را مدیریت شده به اهلش بدهیم. این جزو برنامه‌های وزات صمت است که دنبال می‌کنیم».

وی در ادامه با اشاره به درخواست‌های مطرح شده توسط نمایندگان، اظهار کرد: «راه‌آهن جیرفت باید به شبکه‌ی سراسری وصل شود که کار در دولت یازدهم آغاز شده و حاضریم کمک کنیم و شرکت‌های توسعه‌گرای وزارتخانه را در این کار مشارکت بدهیم و باید کار دنبال شود».

رزم‌حسینی افزود: «خط دوم انتقال آب از خلیج‌فارس را در دهه‌ی فجر با حضور رئیس‌جمهور آغاز می‌کنیم».

وی ادامه داد: «انتقال آب از دریای عمان از چابهار آغاز شده و کارها در حال انجام است و امیدواریم عملیات اجرایی در این پروژه به زودی آغاز شود».