در گفت‌وگو با قراری، مدیرعامل خانه‌هنرمندان کرمان مطرح شد

 بنیۀ مالی برای تهیۀ طرح جدید بهارستان نداریم

 

اسما پورزنگی‌آبادی: پروژه‌ی بهارستان هنرمندان کرمان که در زمان استانداری دهمرده در کرمان کلنگ‌زنی شده، بعد از ۱۲، ۱۳ سال، همچنان ناتمام مانده و در مرحله‌ی برگزاری جلسات اداری است!

در آخرین مورد، چهارشنبه‌ی گذشته بود که با حضور موسوی، معاون عمرانی استاندار کرمان و جمعی دیگر از مدیران، این موضوع مطرح و بررسی شد. براساس اطلاعات و اخباری که از این جلسه به بیرون درز پیدا کرده می‌توان گفت دولت اکنون توپ را به زمین خانه‌هنرمندان انداخته است. عبدالرضا قراری، مدیرعامل خانه‌هنرمندان کرمان درباره‌ی تصمیمات این جلسه توضیحات بیش‌تری می‌دهد و می‌گوید که تا یک ماه آینده باید طرحی را برای بهسازی بهارستان هنرمندان ارائه کنند.

 

*آقای قراری، لطفا بفرمایید در جلسه‌ی اخیر با حضور معاون عمرانی استاندار چه تصمیمی برای بهارستان هنرمندان گرفته شده است؟

پیرو مسائلی که در گفت‌وگوی قبلی با شما داشتم، جلسه‌ای در دفتر ایشان تشکیل و چند مسئله بررسی شد. یکی ظرفیت آرامستان فعلی مورد مناقشه بود که شهرداری اعلام کرد اگر طرح فعلی بهارستان اصلاح شود، امکان افزایش ظرفیت تدفین به میزان قابل توجهی وجود دارد. گزارش شهرداری موجب شد تا این تصمیم گرفته شود که بهارستان فعلی را برای هنرمندان صاحب صلاحیت تخصصی که در حد نخبه هستند حفظ کنیم. مصوبه‌ی دیگر این بود که قرار شد خانه‌هنرمندان اولویت‌های بهسازی را ظرف یک ماه آینده مشخص و اعلام کند. با توجه به اینکه بهسازی آرامستان به طرح پارک گردشگری گره خورده، مقرر شد طرحی که ما می‌دهیم، قابلیت اجرایی داشته باشد و با آن طرح تداخلی نداشته باشد و در کم‌ترین زمان نیز، قابل اجرا باشد. همچنین، قرار شد شهرداری فضایی را در آرامستان جدید در نظر بگیرد تا نخبگان حوزه‌های علم و ورزش و… در آنجا دفن شوند و شهرداری با همکاری شورای شهر باید برای آن، آیین‌نامه‌‌ای تهیه کنند. عنوان این قطعه در آرامستان جدید اما مورد مناقشه است که قطعه‌ی نام‌آوران یا نخبگان باشد. این موضوع را نیز شهرداری و شورای شهر قرار شد پیگیری کنند. ما هم به‌عنوان خانه‌هنرمندان درخواست داشتیم در آن مجموعه، صاحب‌نظر باشیم تا در طراحی و نحوه‌ی تفکیک این قطعه، نظر بدهیم. این‌ها تصمیمات مهمی بود که درباره‌ی بهارستان هنرمندان گرفته شد.

*پس، تمام تصمیمات گذشته منتفی و قرار شد خانه‌هنرمندان در یک ماه آینده طرحی برای بهسازی بهارستان هنرمندان به شهرداری ارائه کند. درست است؟

بله. پیش از این صحبت بر این بود که ظرفیت باقی مانده در این آرامستان، در حد ۱۰، ۱۵ نفر است؛ اما شهرداری اعلام کرد امکان افزودن تعداد بیش‌تری قبر در این مکان وجود دارد چرا که در طرح قبلی بخش زیادی از فضای موجود را به آب‌نما و فضای تجمع اختصاص داده بودند. قرار شد طرح بازنگری شود و ظرف یک ماه طرح جدید را به شهرداری ارائه دهیم.

*هزینه‌ی این کاری که خانه‌هنرمندان باید انجام دهد را چه کسی تامین می‌کند؟

مقداری کمک‌های جامعه‌ی خیریه از قبل وجود دارد. جناب گلاب‌زاده که از پیشکسوتان حوزه‌ی فرهنگ‌وهنر هستند و از ابتدا که پیشنهاد ایجاد چنین آرامستانی برای هنرمندان داده شد حضور داشتند و پیگیری زیادی نیز درباره‌ی این آرامستان داشته‌اند؛ سوابق پروژه را در اختیار دارند و قرار شد با محوریت خانه و ایشان طرح‌های قبلی بازنگری شود و اگر نیاز به نظر مشاوره مهندسین بود آن را به شهرداری ارجاع دهیم تا هزینه‌ها را تامین کند.

*پس، فعلا کاری که خانه قرار است انجام بدهد، چندان بزرگ و هزینه‌بر نیست. طرح‌های قبلی را باید بررسی و بازنگری کنید و اگر طرحی از آن درآمد که همان اجرا شود در غیر این‌صورت، طرح دیگری را مشاوران باید تهیه کنند. درست می‌گویم؟

بله. تا آنجا که من اطلاع دارم، طرحی که آقای مهندس جهانگرد در گذشته اجرایی کرده، پیش از این هم، توسط شهرداری مورد بازنگری قرار گرفته ولی از نتیجه‌ی آن اطلاعی در دست نداریم. باید این اطلاعات را دریافت کنیم تا ببینیم طرح جدید قابلیت اجرا دارد یا خیر؟ و اگر هم نیاز به طراحی جدید بود قطعا یک نهاد رسمی باید منابع مالی برای به‌کارگیری متخصصان را تامین کند. خانه‌هنرمندان بنیه‌ی مالی برای چنین کاری ندارد.

*آقای قراری، بعد از این همه پیگیری، درباره‌ی بهارستان هنرمندان به نقطه‌ی صفر برگشتیم.

ببینید، با توجه به شناختی که ما از دکتر موسوی، معاون محترم استاندار در زمینه‌ی پیگیری چند پروژه‌ی دیگر داریم، می‌دانیم ایشان کار را زمین نمی‌گذارند. ضمن اینکه در حال حاضر، مرجعی بالاتر از شهرداری به این موضوع ورود کرده و همه می‌دانیم مسئول اصلی برای به نتیجه رسیدن پروژه کیست و این‌ها، اتفاقات خوبی است که رخ داده است.

 

*چه‌قدر امیدوار هستید با ورود معاون استاندار به پروژه، بالاخره گره از کار بهارستان هنرمندان باز شود؟

ما که امید داریم این‌بار مشکلات حل شود و کار به نتیجه برسد و امیدواریم که مجدد در دور باطل پیگیری‌ها برای این پروژه نیفتیم و فکر می‌‌کنم با توجه به اینکه انتخابات شورا نزدیک است، دوستان اگر می‌خواهند سابقه‌ی نیکی از خود برجای بگذارند با همکاری استانداری این قضیه را به نتیجه برسانند.

 

*شنیدم در ماه‌های پایانی حضور دکتر فدائی در استانداری تفاهمی بین ایشان و شهرداری شده که ۵۰ درصد هزینه‌های طراحی بهارستان را استانداری تامین کند. از سرنوشت این اقدام اطلاعی دارید؟

در آن جلسه متاسفانه ما دعوت نشدیم و شهرداری و اداره ارشاد و زیرمجموعه‌های این دو ارگان حضور داشتند و اطلاعاتم از آن جلسه کامل نیست اما در جلسه‌ی اخیر با حضور معاون محترم استاندار، به آن صورت‌جلسه اشاره شد که استانداری قرار است این پروژه را تعیین‌تکلیف کند ولی از مسائل مالی و جزییات آن اطلاعی ندارم. در همین جلسه‌ی اخیر، آقای دکتر موسوی گفتند اگر قرار باشد از سوی موسسات عام‌المنفعه به این پروژه کمک شود آمادگی دارند و حمایت می‌کنند.

 

*شرکت‌های اقتصادی یا موسسات عام‌المنفعه؟

اگر موسسه‌ای عام‌المنفعه پای کار بیاید، استانداری حمایت می‌کند.

*تاکنون درباره‌ی این پروژه، برآورد هزینه داشتید که به چه میزان پول به اتمام می‌رسد؟

نه. یک‌بار در فروردین ۹۷ و دیگری اواسط سال ۹۸ یک‌سری مذاکرات مهندسی انجام شد. در سال ۹۷ قرار شد طرح بهارستان به طرح پارک گردشگری پیوند بخورد. چند بار که با مشاور جلسه داشتیم از نظر ابعاد فرهنگی و اجتماعی گفت‌وگو کردند ولی از نظر مالی رقم مشخصی اعلام نشد و ما هم چنین عددی را در اختیار نداریم. برای طرح بهسازی که قرار است تا یک ماه آینده ارائه کنیم، طی دو، سه روز اخیر، مشاوره‌هایی از چند نفر از متخصصان معماری و امور مهندسی داشتم، راهکارهایی دادند که الان می‌توان بهسازی اولیه را برای این طرح انجام داد تا ظرفیت تدفین فعلا افزایش یابد و بعد، طرح به‌صورت جامع به طرح گردشگری پیوند بخورد و اجرایی شود. مشاوره‌هایی که در این دو، سه روز گرفته‌ایم، در این مسیر بوده است. نتیجه‌ی نهایی اما تا یک ماه آینده مشخص خواهد شد.