اعظمی، نماینده جیرفت‌وعنبرآباد مطرح کرد

موزۀ جیرفت و ثبت جهانی کنارصندل را دنبال می‌کنم

 

اسما پورزنگی‌آبادی – در بین نمایندگان استان کرمان در مجلس شورای اسلامی، تاکنون، ذبیح‌الله اعظمی، نماینده جیرفت و عنبرآباد بیش از دیگران به حوزه‌ی میراث‌فرهنگی توجه نشان داده است.

او، حدود یک ماه پیش در جمع خبرنگاران لب به انتقاد گشود و به‌صراحت اعلام کرد: «اینکه گفته می‌شود اداره میراث‌فرهنگی جنوب استان کرمان در شهر جیرفت در حد نمایندگی و یک تابلو است باید مسئولان ذیربط پاسخگو باشند».

اعظمی، چند روز قبل نیز، به همراه فعالی مدیرکل میراث‌فرهنگی استان به منطقه سفر کرد و در فیلم‌هایی که از این بازدید منتشر شده، او نسبت به عدم تکمیل موزه‌ جیرفت پس از حدود ۱۴ سال، اولتیماتوم داد که اگر بی‌توجهی‌ها ادامه یابد، طرح سوال از وزیر میراث‌فرهنگی را کلید خواهد زد. او تاکید کرد که مردم باید بدانند چرا این پروژه که ۱۴ سال شروع شده همچنان ناقص مانده است.

او موقع بازدید از تپه باستانی کنارصندل در حالی‌که بر بلندای این تپه ایستاده بود، اعلام کرد: «امروز روز مهمی برای کنارصندل است و قدم اول را برای ثبت جهانی این اثر برداشتیم».

با نماینده جیرفت‌وعنبرآباد در باره‌ی دغدغه‌ها و برنامه‌هایش گفت‌وگو کردم که در ادامه می‌خوانید.

 

آقای دکتر، لطفا بفرمایید در حال حاضر، جدی‌ترین دغدغه‌ای که در حوزه‌ی میراث‌فرهنگی جنوب استان دارید، چیست؟

ببینید، همان‌طور که همه می‌دانیم، گردشگری امروزه به‌عنوان صنعتی بسیار مهم در دنیا مورد توجه است و درآمد بسیاری از کشورها از این صنعت، حتی بیش‌تر از درآمد نفتی ماست. با وجود این اهمیت و جایگاه، متاسفانه در استان کرمان، حوزه‌ی میراث‌فرهنگی و گردشگری مغفول مانده و تاکنون، هم استانداران و هم مدیرانی که در این زمینه مسئولیت داشته‌اند، به آن کمتر توجه کرده‌اند. نتیجه‌ی این وضعیت هم شده این، که وقتی گردشگران خارجی به استان می‌آیند، حداکثر یک شب اقامت دارند و بلافاصله استان ما را ترک می‌کنند. این شرایط، قابل قبول نیست. ما باید زیرساخت‌های گردشگری و امکاناتی که باعث جذب بیش‌تر گردشگر و افزایش شب‌مانی می‌شود را فراهم کنیم. در حال حاضر، در جنوب استان، یکی از دغدغه‌ها‌ی اصلی من تکمیل موزه جیرفت است. ساخت این موزه با یک طرح خیلی خوب در ۱۰ طبقه و ۱۶ هزار مترمربع وسعت از ۱۴ سال پیش شروع شده است. همزمان با جیرفت، تعدادی موزه‌، در دیگر استان‌ها و شهرستان‌های کشور نیز در سال ۱۳۸۶ خورشیدی کلنگ‌زنی شده؛ اکثریت آن پروژه‌ها تمام شده اما متاسفانه موزه جیرفت، تنها در حد اجرای اسکلت طبقه‌ی زیرزمین باقی مانده است و این، نشان‌دهنده‌ی ضعف مدیران استان و استاندارانی است که طی این سال‌ها این پروژه را پیگیری نکرده‌اند. بنده اما با جدیت پیگیر این پروژه هستم تا به سرانجامی برسد. ۱۰ سال قبل، شش میلیارد تومان برای موزه جیرفت تخصیص دادند، امروز اما، با ۲۰۰، ۳۰۰ میلیارد تومان هم شاید نشود آن را تکمیل کرد.

در کنار موزه جیرفت، مطالعه و ساماندهی محوطه‌ی تپه‌ی باستانی کنارصندل و ثبت جهانی آن برای ما بسیار مهم است. ساخت‌وساز در حریم این تپه نباید انجام شود تا بتوان آن را ثبت جهانی کرد. البته، در گفت‌وگو با ساکنان اطراف این تپه، مقدمات لازم را برای توقف ساخت‌وسازها فراهم کرده‌ایم تا یکی از موانع ثبت جهانی رفع شود.  در حال حاضر، با مشارکت اساتیدی از دانشگاه تهران و جیرفت، طرحی در این زمینه در دست انجام است و ۳۰۰ میلیون تومان بودجه هم فعلا به آن اختصاص یافته است و امیدواریم بتوانیم این تپه را ثبت‌جهانی کنیم. در مرحله‌ی بعد، این تپه باید به یک سایت‌موزه جهانی تبدیل شود و همچنین، نیاز دارد تا با اقداماتی حفاظتی، از آن در برابر عوارض طبیعی مثل فرسایش آبی و بادی مراقبت کرد. شهر قدیم جیرفت هم نیاز به اقدامات حفاظتی دارد و مسجد قدیم جیرفت نیز حتما باید مسقف و به سایت‌موزه تبدیل شود. در کنار این اقدامات، در حوزه‌ی زیرساخت‌های گردشگری و توسعه‌ی بوم‌گردی‌ها نیز در جنوب استان مطالبات جدی داریم. در حال حاضر، تعدادی واحد بوم‌‌گردی در برخی از مناطق جنوب راه‌اندازی شده اما کافی نیست و انتظار داریم بودجه‌ی بیش‌تری به این حوزه اختصاص یابد و برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت گیرد. البته بنده به‌عنوان نماینده مردم، این موضوعات را با جدیت دنبال می‌کنم و چنانچه از سوی وزارت میراث‌فرهنگی به موزه جیرفت و کنارصندل توجه‌ کافی و لازم نشود، حتما از وزیر طرح سوال خواهم کرد. ضمن اینکه تاکنون تذکر کتبی داده شده و مکاتباتی رسمی نیز انجام داده‌ام. تا الان، صبر و حوصله هم داشته‌ام اما به‌عنوان نماینده‌ی مردم، قطعا تا حصول نتیجه‌ی مطلوب موضوع را پیگیری می‌کنم.

 

در جریان بررسی و پیگیری‌هایی که در خصوص پروژه‌ی موزه جیرفت داشتید، چه دلایلی برای این تاخیر طولانی‌مدت مطرح شده است؟

تاکنون که حرفی برای گفتن نداشتند. ۱۴ سال گذشته، چندین پروژه همزمان با موزه جیرفت شروع شده و به اتمام رسیده اما در جیرفت می‌بینید که وضع به چه شکل است. چندین استاندار و مدیر آمده و رفته و این پروژه به جایی نرسیده است و به جز ضعف مدیریت استانی و شهرستانی دلیلی وجود ندارد. یا پیگیری نکرده‌اند یا پیگیری‌ها، در حداقل میزان ممکن بوده است.

 

چند روز پیش، شما به همراه آقای فعالی مدیرکل میراث‌فرهنگی استان از این پروژه بازدید کردید. ایشان چه قول و وعده‌ای برای حمایت از پروژه داده است؟

آقای فعالی وقتی که بنده تذکر کتبی به وزیر میراث‌فرهنگی دادم به منطقه آمد و بازدید کرد. هم تذکر کتبی دادم و هم شخصا اتاق به اتاق در وزارت‌خانه موضوع را پیگیری کردم. البته آقای فعالی می‌گوید تاکنون سه بار از این منطقه بازدید داشته است ولی برایمان قابل‌قبول نیست وقتی می‌بینیم که کار انجام نشده است. آنچه که مشخص است ضعف مدیریتی و روزمرگی مدیران باعث این وضعیت در جنوب استان شده؛ نمی‌خواهم عملکرد آقای فعالی را زیر سوال ببرم، ایشان یک‌ونیم سال بیش‌تر در این مسئولیت نیست اگرچه در همین مدت هم می‌توانستند این موضوع را در دستور کار قرار می‌دادند.

 

آقای دکتر، قبل از شما هم کسانی پیگیر موزه جیرفت بوده‌اند و وعده‌هایی داده‌اند اما کار چندانی از پیش نبرده‌اند. چه‌قدر امیدوار باشیم که شما این پروژه را به سرانجامی برسانید؟

من در برنامه‌های انتخاباتی و از ابتدای مسئولیتم اعلام کرده‌ام کشاورزی، معدن و گردشگری سه اولویت اول برنامه‌ها و پیگیری‌هایم به‌عنوان نماینده‌ی مردم خواهد بود.

مطمئن باشید گردشگری را به‌طور جدی دنبال می‌کنم و این حوزه، یکی از علاقه‌مندی‌های شخص من هم هست. بنده در اروپا درس خوانده‌ام و با صنعت گردشگری و نیازها و تاثیرات آن در این کشورها آشنا هستم. هر زمان که از اماکن گردشگری در این کشورها بازدید کرده‌ام، ظرفیت‌هایی که آن‌ها مورد استفاده قرار داده‌اند و اقداماتی که انجام داده‌اند را یادداشت‌برداری کرده‌ام. بیماری کرونا که تمام شود، حتما و با جدیت تمام، هم در حوزه‌ی گردشگری داخلی و چه خارجی برنامه داریم.

 

گفتید که به وزیر میراث‌فرهنگی تذکر کتبی داده‌اید. در خود استان از سوی استاندار پیگیری‌ای نداشته‌اید؟

نامه‌‌ای به آقای دکتر قالیباف که قرار است به جنوب استان سفر داشته باشد در این خصوص نوشته‌ام. استاندار هم هر زمان بخواهند از جیرفت و عنبرآباد بازدید داشته باشند، حتما این حوزه را در سفر ایشان دنبال می‌کنم. هرچه که در توانم باشد برای تکمیل موزه جیرفت و ساماندهی و ثبت جهانی کنارصندل انجام می‌دهم و مطمئن باشید که در پایان دوره‌ی نمایندگی‌ام، کارنامه‌ی قابل‌قبولی در این حوزه به دوست‌داران میراث‌فرهنگی و گردشگری ارائه خواهم کرد.