شمار بستری‌شدگان و جان‌باختگان نزولی است

هشدار نسبت به عادی‌انگاری در ایام کرونا

 

گروه جامعه ـ کرمان روزهای آرام کرونایی را از ابتدای این هفته آغاز کرده است. شمار بستری‌شدگان و جان‌باختگان روزانه به کم‌ترین مقدار خود در چند ماه اخیر رسیده و ۹ شهر استان نیز بنا به تحلیل‌های وزارت بهداشت به رنگ آبی کرونایی درآمده‌اند. رنگ آبی به‌تازگی به رنگ‌بندی‌های پاندمی اضافه شده و بدین معناست که روند بیماری در آن منطقه نزولی بوده و در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، روزانه دو بیمار و کمتر از آن بستری داشته باشیم.

بنا به اعلام رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان، در حال حاضر، شهرهای «انار، رودبار جنوب، ریگان، شهربابک، عنبرآباد، فاریاب، فهرج، قلعه‌گنج و کهنوج» در استان کرمان، در وضعیت آبی قرار دارند.

اگرچه به استناد آمار و گزارش‌های رسمی، کرونا آرام گرفته و حال ایران بهتر شده اما، هم‌اکنون، جدی‌ترین خطری که نه فقط استان، بلکه کشور را تهدید می‌کند، بی‌خیالی نسبت به این ویروس مرموز است و اینکه همه فکر کنند مشکل به‌طور کامل حل شده است که نتیجه‌ی آن، می‌شود تکرار تجربه‌ی خردادماه به بعد. که وقتی آمارهای پایین آمد، تجمعات برقرار و رعایت توصیه‌های بهداشتی کم و راه برای برقراری زنجیره‌ای بزرگ از انتقال بیماری هموار شد.

در این‌باره، استاندار کرمان نیز روز شنبه‌ی این هفته در ستاد استانی مدیریت کرونا هشدار داد و تصریح کرد که به هیچ‌وجه، نه از طرف مسئولان و نه مردم، عادی‌انگاری نشود. زینی‌وند این را هم یادآور شد که حتی رنگ آبی کرونایی در منطقه‌ای، به‌معنای عادی بودن شرایط آنجا نیست. این هشدارها براساس رفتارهایی که ویروس کووید ـ ۱۹ داشته، کاملا جدی است. کافی است ویروس در یک جمع به گردش در بیاید؛ به تعداد افرادی که حاضران با آن‌ها برخورد می‌کنند بیمار بالقوه خواهیم داشت و دوباره، بیمارستان‌ها لبریز و پزشکان و پرستاران خسته و خانواده‌هایی سیاه‌پوش خواهند شد.

تا عصر یکشنبه ۲۱ دی‌ماه، براساس گزارشات رسمی، شمار کل قربانیان کرونا در استان به «دو هزار و ۳۸۱ نفر» رسیده و تعداد بستری‌شدگان نیز ۱۶۸ نفر بوده که پایین‌ترین حد خود در نیمه‌ی دوم سال محسوب می‌شود.

اگرچه واکسن‌هایی در دنیا کشف شده و تاکنون نیز، نتایجی امیدبخش داشته است اما، حتی با وجود واکسنی موثر، باز هم، جامعه در برابر این ویروس رویین‌تن نخواهد شد. همچنان، توصیه‌های سه‌گانه شامل ماسک زدن، فاصله گرفتن از این و آن و شست‌وشوی مداوم دست‌هاست که در برابر این بیماری مثل سدّی محکم عمل می‌کند.