گردشگری کم‌نظیر راین را دریابیم

محمد لطیف‌کار: در خبرها آمده بود که جمعه هفدهم بهمن‌ماه، دکتر زینی‌وند استاندار کرمان برای اولین‌بار به دیدار از شهر راین رفته است.

فکر می‌کنم برای این‌که شهری سرآمد گردشگری باشد، کافی است قلعه‌ای به عظمت ارگ راین، و کوه رفیع و پر برفی نظیر قله‌ی هزار در کنارش باشد. به این دو ویژگی اضافه کنید: آبشار بی‌نظیر این شهر را، که در دامنه‌ی این کوه، در تمام اوقات سال پر هیاهو و خروشان جاری است.

اگر یک روز تابستان از دشت‌های تفتیده‌ی کرمان عبور کنی، و دست آخر خودت را به شهر راین برسانی آن وقت حتما متوجه می‌شوی این‌جا چه دم مسیحایی دارد.

این کوه پر برف، به کرمانی‌ها که مدام از رنج خشکسالی تاب می‌آورند، امید می‌دهد، و  آبشار پای آن هم در حاشیه‌ی این شهر نوید یک زندگی راحت و زیبا را می‌دهد.

با این وصف، اکنون راین نه تنها سرآمد گردشگری نیست؛ که در این‌جا دست‌یابی به قله‌ی گردشگری، مثل صعود به کوه هزار دشوار و صعب می‌نماید!

جالب‌تر این‌که جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری راین به این کوه و آبشار و ارگ ختم نمی‌شود؛ کوچه‌ها، فضای سبز، منظر طبیعی و معماری شهر، آکنده از چشم‌اندازهای دلبرانه است، که اگر این‌چنین نبود چند سال پیش هم صحبت از ثبت جهانی این شهر مطرح نمی‌شد. طرحی که معلوم نشد چه سرانجامی یافت و چرا به نتیجه نرسید؟!

این شهر همان‌طور که اشاره کردم ظرفیت‌های عظیم گردشگری دارد. آیه‌ی یاس نمی‌خوانم، اما با همه‌ی آن‌هایی که نگران توسعه‌ی راین هستند هم، احساس همدلی دارم. چون معتقدم توسعه‌ی گردشگری راین و سایر نقاط استان، به یک طرح جامع منسجم و سرمایه‌گذاری بزرگ نیاز دارد، که نداریم و فقط حرف‌اش را می‌زنیم.

در واقع، عمده‌ی داشته‌های استان در بخش گردشگری، ثروت‌ها و آورده‌های خدادادی است که ای‌بسا شوربختانه حتی توان شناخت، حفظ و معرفی آن‌ها را هم نداریم. این را هم خوب می‌دانم در این شرایط کرونایی که سرمایه‌گذاری‌های اندک و‌ معمول هم رو به زوال گذاشته است، کسی جرات و توان ریسک برای سرمایه‌گذاری جدید را ندارد؛ با این وجود، به گمان من، مدیریت استان نه‌تنها از همین حالا باید برای دوره‌ی پساکرونا به فکر برنامه‌ریزی موثر و امیدبخشی باشد، که در حفظ وضع موجود و دل‌گرم کردن فعالان کنونی این حوزه در راین و مجموعه‌ی استان نیز بکوشد.

آقای دکتر زینی‌وند که این اواخر بارها در صحبت‌هایشان اهمیت بخش گردشگری استان را یادآور شده‌اند و اعلام کرده‌اند دولت از این بخش حمایت خواهد کرد، حتما این را هم خوب می‌دانند که به‌خاطر شرایط دشوار موجود، فعالان این حوزه به مرور دارند عطای این کار را به لقایش می‌بخشند!