نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان:

صادرات وجۀ اقتصادی کشور را در دنیا مشخص می‌کند

 

گروه اقتصاد – نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه کرمان، در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه‌ی استان که در حال برگزاری است، با اشاره به اهمیت تجارت خارجی تصریح کرد: «صادرات آن‌قدر مهم است که وجهه‌ی اقتصادی یک کشور را در دنیا مشخص می‌کند».

به گزارش استقامت، حجت‌الاسلام حسن علیدادی سلیمانی پنجشنبه ۳۰ بهمن‌ماه در این همایش اظهار کرد: «به‌‌طور کلی در دنیا، کشورها دو مدل اقتصادی در پیش رو دارند. یکی، مدل تثبیت اقتصادی است به این معنا که در شرایط بحرانی و عمدتا در جنگ‌ها، دولتمردان آن کشور تمام تلاش و سعی را معطوف این می‌کنند که بخشی از کالاهای اساسی یا همه‌ی آن را هرچه ارزان‌تر در اختیار مردم بگذارند تا کشور را مدیریت کنند اما این نوع نگاه به اقتصاد، مربوط به شرایط بحرانی و سخت است و تا خارج شدند، مدل دوم در فراروست که سیاست تعدیل اقتصادی است».

وی افزود: «در سیاست تعدیل اقتصادی، بحث جدی بر سر رقابت است و شامل یک شبکه‌ی وسیع است که از تولید شروع و به توزیع داخلی و خارجی و مصرف می‌رسد و در این‌باره، اهمیت صادرات رقم می‌خورد».

وی سپس اظهار کرد: «شعاری منسوب به حضرت علی ع است، تولید آری، وابستگی هرگز که شعاری اساسی و مهمی است. موتور محرکه‌ی صادرات همیشه آری. یعنی هر کشوری ظرفیت‌ها و استعدادهای اقتصادی خود را به‌کار بگیرد و به سمتی حرکت کند که کالاهای خود را به بهترین شکل در یک رقابت جدی به نمایش بگذارد و در آن رقابت موفق هم شود».

وی بیان کرد: «موفقیت در این رقابت البته ابزارها و الزاماتی دارد. بخشی از این الزامات به دولت‌مردان و بخشی به تولیدکنندگان و بخشی به تاجران برمی‌گردد. این سه بخش اگر در کنار هم قرار گیرند، شبکه‌ی صادرات قدرتمند و در رقابت می‌تواند حرف برای گفتن داشته باشد».

وی توضیح داد: «تولیدکننده باید سهم خود را با تقویت کیفیت ادا کند، دولتمردان باید مسیر صادرات را کاملا روان کنند، دولت هم به معنی عام مدنظر است یعنی قوه مجریه و مجلس و هر زمان نیاز است دستگاه قصا باید نقش خود را ادا کنند. نوبت به عرضه‌ی نهایی در بازار به تاجران می‌رسد. هر تاجری برای موفقیت در صادرات باید حداقل شاید بالاتر از ده عامل را مدنظر داشته باشد. امیدوارم چنین همایش‌هایی، سهم هر سه بخش را به خوبی مشخص کند و هرکسی وظیفه‌ی خود را انجام دهد و دستگاه‌هایی که باید نظارت کنند مراقب باشند هیچ‌ بخشی کمترین ضعفی نداشته باشد».

وی افزود: «صادرات آن‌قدر مهم است که وجه اقتصادی یک کشور را در دنیا مشخص می‌کند. البته بخشی از وجه کشور به داخل برمی‌گردد که مردم به کالاهای مختلف دسترسی داشتند».

وی ادمه داد: «صادرکنندگان فعال کشور در بخشی رسالت را انجام می‌دهند که جایگاه کشور را در دنیا ارتقا می‌بخشند و به سهم خود از آنان تقدیر می‌کنم».