انتقاد پورابراهیمی:

تاجران ایرانی در خارج از کشور پناهی ندارند

 

گروه اقتصاد – پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه سفرای ما در خارج از کشور همه چیز بلد هستند به جز اقتصاد!، گفت: «وزارت صمت و وزارت خارجه باید در خدمت تاجران در خارج از کشور باشند».

به گزارش استقامت، محمدرضا پورابراهیمی، در همایش روز صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه‌ی استان که پنجشنبه ۳۰ بهمن‌ماه برگزار شد، اظهار کرد: «در دوران خیلی سختی اقتصاد کشور را داریم اداره می‌کنیم و مسیر حرکت با وجود هزینه‌هایی که بر اقتصاد کشور تحمیل شده در حال استمرار است».

وی افزود: «روزهای سختی که در سال‌های ۹۶ و ۹۷ داشتیم را همه به خاطر دارند؛ هجمه‌ی سنگینی که علیه ما شد و آمریکایی‌ها با وقاحت و بی‌شرمی اعلام کردند که سال ۹۷ سال پایان جمهوری اسلامی است. اما با وجود همه‌ی اقدامات خصمانه علیه ما، مسیر حرکت همچنان استمرار دارد و خوشبختانه حجم تجارتی که می‌خواستند آن را متوقف کنند، پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال نزدیک ۶۰ میلیارد دلار بشود».

وی در عین‌حال یادآور شد: «البته تا پایان بهمن‌ماه میزان صادرات کمتر از واردات بوده ولی باید تلاش کنیم به تراز تجاری مثبت از صادرات غیرنفتی برسیم».

وی افزود: «با همه‌ی چالش‌ها، حجم تجارت و واردات و صادرات ما متوقف نشد اگرچه هزینه‌ها بیش‌تر شد. سال آینده اما قطعا روند بهبود اقتصاد کشور رقم می‌خورد».

پورابراهیمی سپس با اشاره به اصلاح قانون اتاق بازرگانی گفت: « اصلاح قانون اتاق بازرگانی، هفته‌ی گذشته برای اولین‌بار در کمیسیون اقتصادی مجلس تصویب شد و ظرفیتی خوب برای ارتقای جایگاه اتاق در اقتصاد کشور است. یکی از موارد مدنظر ما این است که ظرفیت بخش خصوصی در حوزه‌ی صادرات تقویت شود».

وی در ادامه، با اشاره به اینکه گلایه‌ی ما از سازمان توسعه تجارت در بحث رایزنان بازرگانی است، توضیح داد: «اکنون دیپلماسی خارجی کشورهای دنیا در خدمت تجارت و اقتصاد آن‌هاست و اگر این برای ما نیز اتفاق بیفتد رویکردمان را تغییر می‌دهد؛ اکنون سفرای ما در خارج از کشور همه چیز بلد هستند به جز اقتصاد! آن هم در شرایط جنگ اقتصادی در حالی که باید حوزه‌ی اقتصادی حرف اول آن‌ها باشد».

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: «پذیرفته نیست در هفت کشور اصلی رایزن تجاری نداشته باشیم و سفرای ما، حمایت از بخش تجارت خارجی را اعلام نکنند، تاجر ما در خارج از کشور به کجا پناه ببرد؟».

وی سپس با بیان اینکه در هفته‌ی گذشته با اتاق و وزارت صمت دو موضوع را توافق کردیم، افزود: «یکی اینکه کلیه‌ی احکامی که می‌تواند ظرفیت پارلمان بخش خصوصی را ارتقا دهد تا در داخل و خارج از اقتدار در بخش بازرگانی داشته باشیم را اعلام کنند تا در اصلاح قانون مدنظر قرار دهیم».

وی ادامه داد: «برنامه هفتم توسعه و بودجه‌ای نیز باید صادرات‌محور باشد. قرار شد تا پایان اسفندماه هفت رایزن بازرگانی در ۱۲ کشور هدف ما کار را خود را شروع کنند».

وی اظهار کرد: «فعالیت نمایندگی وزارت امور خارجه در استان کرمان را داریم؛ زحمات زیادی را کشیدیم تا این ظرفیت به کمک بخش خصوصی و صادرات بیاید. از سال ۹۵ امکان ورود اتباع خارجی با استان را نیز عملیاتی کردیم و ویزای فرودگاهی مجوز گرفت ؛حالا کرونا تاثیراتی گذاشته است اما انتظار از اتاق و فعالان بخش خصوصی این است که این زیرساخت که فراهم شده را مدنظر قرار دهند و عملیاتی کنند».

وی تاکید کرد که کمیسیون اقتصادی مجلس برای تقویت و توسعه‌ی صادرات که می‌تواند اصلی‌ترین عامل برای بازدارندگی دشمن باشد آمادگی دارد.

پورابراهیمی با بیان اینکه وزارت صمت و وزارت خارجه باید در خدمت تاجران در خارج از کشور باشند، گفت: «اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز در کمیسیون اقتصادی مجلس تقریبا تمام شده و بودجه را که از یکشنبه در دستور کار داریم، زودتر تمام شود تا پایان سال اصلاحیه در صحن علنی قرائت می‌شود و به فعالان اقتصادی کمک می‌کند. اصلاح قانون بانک مرکزی که مربوط به قبل از انقلاب بوده و بخش عظیمی از مشکلات از آن ناشی می‌شد، نیز کارش به اتمام رسیده و گزارش آن آماده است به صحن بیاید».