رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان خبر داد

افزایش چشمگیر مبتلایان سرپایی در استان

گروه جامعه – رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان از افزایش قابل ملاحظه‌ی بیماران سرپایی و مراجعین به مراکز درمانی در استان خبر داد و گفت که خیزی در شیوع و بروز بیماری اتفاق افتاده و اگر رعایت نشود و عادی‌پنداری کنیم ممکن است مانند برخی استان‌ها دچار شیب تندی شویم که کنترل آن سخت است و آثار و تبعات آن بیشتر خواهد بود.

رشیدی‌نژاد با بیان این‌که در استان کرمان هنوز موردی از ویروس جهش‌یافته کشف نشده، تاکید کرد که نمی‌توانیم بگوییم واقعا ویروس جهش‌یافته در استان وجود ندارد، ویروس در گردش است و باید مواظبت کنیم که دامنگیر همه‌ی استان نشود.

وی همچنین گفت که ویروس جدید نسبت به ویروس قبلی سنین پایین‌تر را بیشتر درگیر می‌کند و سیر بیماری به سرعت رو به وخامت می‌رود و ممکن است زودتر بیمار را به سمت بدحالی و مرگ ببرد.

به گزارش استقامت، حمیدرضا رشیدی‌نژاد شامگاه دوم اسفندماه در برنامه‌ی گفت‌وگوی ویژه‌ی سیمای مرکز کرمان با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در استان کرمان، بیان کرد: «شرایط کرونا در استان به دو بخش تقسیم می‌شود، یک بخش مربوط به بیماران بستری است و یک بخش مربوط به بیماران سرپایی و مراجعین به مراکز درمانی؛ حدود یک ماه است آمار بیماران بستری روند ثابتی دارد و برعکس در بیماران سرپایی تعداد افزایش یافته و بیم این را داریم که در هفته‌های آینده تعداد بیماران بستری افزایش یابد».

وی افزود: «مراجعه بیماران به کلینیک‌ها، مطب‌ها و مراکز درمانی منتخب نسبت به قبل، به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا کرده و این شروع مرحله است. خیزی در شیوع و بروز بیماری اتفاق افتاده اما شیبِ خیز ملایم است، اگر رعایت نشود و عادی‌پنداری کنیم ممکن است مانند برخی استان‌ها دچار شیب تندی شویم که کنترل آن سخت است و آثار و تبعات آن بیشتر خواهد بود».

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان ادامه داد: «مردم اصلا نباید کرونا را دست کم بگیرند و به آن ساده نگاه کنند، ما شرایط عادی نداریم و در شرایط بحرانی هستیم؛ طبیعی است که وقتی بیماری طولانی شود مردم خود را با آن تطبیق بدهند اما الان نباید این اتفاق بیفتد، تقاضا دارم شهروندان به چهار اصل بهداشتی که کنترل بیماری به آن‌ها برمی‌گردد، توجه کنند. رعایت فاصله‌ی اجتماعی و پرهیز از شرکت در اجتماعات از عوامل اصلی جلوگیری از بیماری است و زنجیره‌ی بیماری را قطع می‌کند، همچنین باید حتما از ماسک استفاده کنند و اگر در مکان سرپوشیده قرار گرفتند باید هوا رد و بدل شود و تبادل هوا صورت بگیرد و بهداشت فردی نیز باید رعایت شود».

وی در ادامه درباره‌ی جهش ویروس کرونا نیز توضیح داد: «طبیعت ویروس‌ها به این شکل است که وقتی در بین افراد مختلف در گردش است، دچار جهش می‌شود و در واقع در ژنتیک و ساختمان ویروس تغییری در حد یک ژن ممکن است اتفاق بیفتد که ماهیت ویروس از نظر بیماری‌زایی و شدت درگیری تغییر خواهد کرد».

رشیدی‌نژاد با بیان این‌که تاکنون جهش‌های زیادی در ویروس کرونا اتفاق افتاده، اظهار کرد: «سه ویروس انگلیسی، آفریقایی و برزیلی به عنوان جهش‌یافته در دنیا در گردش هستند که افراد را بیشتر درگیر می‌کنند که ویروس انگلیسی با توجه به شدت بیماری‌زایی، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است».

وی ادامه داد: «این ویروس در انگلیس شروع شد و دامنگیر سایر کشورها نیز شد و در کشور ما نیز در حال حاضر در بخش‌هایی از شمال و مرکز کشور مانند استان البرز، تهران و قزوین گزارش شده و اخیرا هم با موج خیلی شدیدی که در جنوب خوزستان شایع شده، پیش‌بینی می‌شود بیشتر از نوع ویروس جهش‌یافته است».

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با بیان این‌که در استان کرمان هنوز موردی از ویروس جهش‌یافته کشف نشده، گفت: «در کرمان بعضا به افرادی که شک می‌کنیم، یا به‌طور غیرمعمول به کرونا مبتلا می‌شوند و یا سریعا دچار مرگ می‌شوند آزمایشاتی انجام  و به مرکز ارسال می‌شود که بررسی کنند، تاکنون ویروس جهش‌‌یافته دراستان کشف نشده اما نمی‌توانیم بگوییم واقعا وجود ندارد، ویروس در گردش است و باید مواظبت کنیم که دامنگیر همه‌ی استان نشود».

وی درباره‌ی ابتلای طیف سنی جوان‌تر در شیوع ویروس جهش‌یافته، توضیح داد: «ویروس جهش یافته، یک‌ونیم برابر هم شدت سرایت بیشتری دارد و به هم به همین اندازه میزان مرگ‌ومیر بیشتری دارد».

رشیدی‌نژاد خاطرنشان کرد: «ویروس جدید نسبت به ویروس قبلی سنین پایین‌تر را بیشتر درگیر می‌کند و سیر بیماری به سرعت رو به وخامت می‌رود و زودتر بیمار را ممکن است به سمت بدحالی و مرگ ببرد».

وی با اشاره به علائم کرونای جدید، بیان کرد: «علائم بیماری تغییر نکرده اما با سرعت و شدت بیشتر بروز می‌کند. علائم هم در بزرگسالان و هم در بچه‌ها وجود دارد، تب و سرفه در سنین کودک و بزرگسال شایع است. در بزرگسالان اختلال در حس بویایی و چشایی درصد بیشتری دارد. ضعف، بی‌اشتهایی، خستگی، تهوع و اسهال در بزرگسال و بچه‌ها دیده می‌شود، تنگی نفس در بزرگسالان بیشتر است و سوزش و قرمزی گلو در کودکان بیشتر است».

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان با اشاره به فعالیت مراکز منتخب و شبانه‌روزی در استان، گفت: «برای دسترسی ساده‌ی مردم مراکز منتخب ۱۶ ساعته دایر است و کسی که علامت‌دار است یا با بیمار کرونا مواجه بوده باید به این مراکز مراجعه کند».

وی ادامه داد: «همچنین در کرمان با راه‌اندازی خط ۳۷۴۷ همکاران ما در دسترس هستند و کسانی که نمی‌خواهند به مراکز درمانی مراجعه کنند همکاران ما به منزل آن‌ها مراجعه می‌کنند و کار ویزیت و تست را انجام میدهند که استقبال خوبی از آن شده است».

رشیدی‌نژاد خاطرنشان کرد: «در کرمان چهار مرکز انجام تست داریم و هر دانشگاه نیز یک مرکز دارد، ظرفیت انجام تست پی‌سی‌آر در استان حداقل هزار و ۸۰۰ تا دو هزار تست روزانه است و تست‌های رپید هم محدودیت ندارد».

وی ادامه داد: «مهم این است وقتی فردی شناسایی شد و تست کرونای او مثبت شد، باید افرادی که در تماس نزدیک با او بودند را شناسایی کنیم که توصیه می‌شود حداقل ۱۰ فرد در تماس با بیمار شناسایی شوند که این کار توسط مراقبین سلامت انجام می‌شود، با آن‌ها تماس می‌گیرند و تست رپید برای آن‌ها انجام می‌شود، کسانی که در تماس نزدیک با فرد مبتلا بودند، چه تست آن‌ها مثبت باشد و چه منفی، باید قرنطینه شوند».

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان افزود: «این سیکل هر روز برای شناسایی زودرس بیماران در حال انجام است و فرد باید حداقل ۱۴ روز در خانه بماند و بعد از دوره‌ی قرنطینه و ایزولاسیون دیگر نیاز به تست مجدد نیست».