معاون اقتصادی استاندار کرمان:

تحقق صادرات ۱۰ میلیارد دلاری دور از دسترس نیست

 

گروه اقتصاد – معاون اقتصادی استاندار کرمان در همایش بزرگداشت روز صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه‌ی استان که در حال برگزاری است، اعلام کرد: «تحقق ۱۰ میلیارد دلار صادرات سالانه‌ی استان را برای سال ۱۴۰۲ دور از دسترس نمی‌دانم».

مهرابی همچنین، از اتاق بازرگانی کرمان خواست تا مشکلات صادرکنندگان را دسته‌بندی و به استانداری ارائه کنند تا برای حل آن در سطح استان و کشور اقدام کنند.

به گزارش استقامت، دکتر حسین مهرابی، پنجشنبه ۳۰ بهمن‌ماه در این همایش درباره‌ی عدم حضور استاندار در این مراسم اظهار کرد: «استاندار کرمان علاقه‌مند بودند تا در مراسم حضور یابند اما برنامه‌ی افتتاح گندله‌سازی سیرجان و همایش استانداران در سیستان‌وبلوچستان بود که نتوانستند حاضر شوند. عذرخواهی کردند و سلام و قدردانی خود را از صادرکنندگان و برگزارکنندگان مراسم اعلام کردند».

وی سپس بیان کرد: «صادرات براساس مبانی علم اقتصاد، موتور رشد اقتصادی است و بسیاری از تئوری‌های اقتصادی این را مطرح کرده‌اند. بسیاری از کشورها نیز از صادرات بهره برده‌اند تا به نرخ‌های رشد بالاتر برسند».

وی افزود: «ما نیز در دولت، به جد معتقدیم که صادرات نسبت به سایر فعالیت‌های اقتصادی رشد پایدارتری در اقتصاد ایجاد می‌کند ولی شروطی دارد. یکی اینکه صادرات براساس مزیت‌های رقابتی شکل بگیرد که عمدتا متکی بر خام‌فروشی و مسائل مشابه است».

مهرابی ادامه داد: «آرزوی دیرینه‌ی رها شدن از بیماری هلندی و اتکا به صادرات نفتی به یمن برخی تحرکات دامن دارد شکل می‌گیرد و باید به تلاش ادامه دهیم و تراز تجار غیرنفتی را باید ارتقا دهیم».

وی سپس اظهار کرد: «از اتاق کرمان می‌خواهم تا مشکلات صادرکنندگان که دست‌اندرکاران به بخش زیادی از آن آگاه هستند را طبقه‌بندی کنند و ما در استان به‌طور جدی به دنبال حل آن خواهیم بود».

معاون استاندار کرمان افزود: «دسته‌بندی مشکلات کمک می‌کنند مواردی که در مقررات انحراف ایجاد می‌کنند شناسایی شود. در جریان تنش‌هایی که در اقتصاد ایران وارد شده، بخشی از قوانین و مقررات، شوک‌ها را به این سمت می‌برد که صادرکنندگان غیرراستین بیش‌تر حمایت شوند. در این‌باره، برخی از تصمیمات در زمان شوک‌های اقتصادی مثل پیمان‌سپاری ارزی یا ضمانت صادرکنندگان و … باعث می‌شود عده‌ای انحراف در مسیر اصلی صادرات ایجاد و از آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند و ما تمام‌قد دنبال آن هستیم تا جلوی این انحرافات گرفته شود».

وی سپس تاکید کرد: «نیاز است در قوانین و مقررات به‌ویژه در زمان شوک‌ها، تصمیمات کلان به تصمیمات منطقه‌ای تبدیل شوند و درباره‌ی محصولات و کشورهای مختلف همه به یک دید مورد توجه قرار نگیرد تا صادرکنندگان را با مشکل مواجه نکند».

وی تصریح کرد: «از تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران در کشور مجدانه خواهش می‌کنم استان کرمان را با توجه به شرایطی که دارد تجزیه و تحلیل کنند».

وی سپس گفت: «عملکرد صادراتی نشان می‌دهد چند درصد از صادرات مربوط به استان کرمان از گمرکات استان انجام می‌شود، بارها در جلسات تاکید کرده‌ام حتما باید سازوکارهایی که عملکرد صادراتی ما را پایین می‌آورد و موجب می‌شود محصولات از سایر گمرکات کشور صادر شود را مدنظر قرار دهند و نگذارند این اتفاقات بیفتد».

وی بر حمایت‌های بانکی از صادرات و رفع مشکلات صادرکنندگان در این بخش نیز تاکید کرد و افزود: «عدد ۱۰ میلیارد دلار صادرات استان را برای ۱۴۰۲ دور از دسترس نمی‌دانم به شرط اینکه بر صادراتی با محصولات فراوری‌شده و بالاتر تکیه کنیم و این، نیاز به اقدامات متعددی دارد که با کمک مجلس و دولت و اتاق باید بتوانیم این عدد را محقق کنیم».