مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان:

بازار مرغ را دستوری نمی‌توان مدیریت کرد

 

پروین میرزاحسینی – مرغ در بازار کرمان برای مدتی مطابق نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار کشور عرضه شد و بازار روند نسبتا آرامی را طی کرد اما در روزهای گذشته باز هم کمبود مرغ در کرمان افزایش یافته به‌صورتی که بسیاری از مغازه‌ها مرغ برای فروش ندارند و در برخی مغازه‌ها هم مرغ با قیمتی بسیار بیشتر از نرخ تعیین‌شده به فروش می‌رسد.

سیدحسن مهدی، چهارم اسفندماه، در گفت‌وگو با خبرنگار «فردای کرمان» با اشاره به وضعیت بازار مرغ در کرمان، بیان کرد: «در نشستی که به منظور تامین مرغ شب عید داشتیم مقرر شد متناسب با تقاضا، تولید را افزایش دهیم اما برای جوجه‌ریزی کافی برای تامین تقاضای بازار، عوامل دیگری ازجمله قیمت منطقی مرغ نیز موثر است».

وی ادامه داد: «ما اعلام آمادگی کردیم حداقل در بازه‌ی زمانی یک‌ماه، سه میلیون و ۲۰۰ تا سه میلیون و ۴۰۰ هزار قطعه مرغ در استان تولید شود که در حال حاضر در حال نزدیک شدن به این میزان نیز هستیم اما استان‌های همجوار هم باید در تامین مرغ مورد نیاز کرمان کمک کنند تا خلائی که وجود دارد به‌طور کامل برطرف شود که در این میان متاسفانه، بی‌انضباطی بسیار شدید قیمت در استان‌های همسایه بر مدیریت تامین به‌موقع مرغ استان تاثیر گذاشته است

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان توضیح داد: «این مسئله بسیار چالش‌برانگیز شده و علیرغم این‌که تمام واحدهای پرورش‌دهنده‌ی مرغ گوشتی استان در ۵۰ روز قبل همکاری لازم را در رعایت قیمت مصوب داشته‌اند و به‌رغم این‌که ما در بخش مرغ زنده اندکی افزایش قیمت را نیز محقق کردیم و سعی کردیم بازار را تامین و مدیریت کنیم، این افزایش قیمت و نظارت‌های انجام شده کارگشا نبودند و قیمت مرغ در استان‌‌های همجوار سبب شد میزان کمبود مرغ در استان به بیش از ۴۵ درصد برسد».

وی ادامه داد: «وقتی قیمت در استان‌های دیگر گران‌تر از استان ما باشد مرغدار و تامین‌کنندگان گوشت مرغ در استان کرمان گرایش پیدا می‌کنند تا مرغ زنده و یا گوشت مرغ را از استان خارج کنند که در یک ماه گذشته، به دلیل این‌که قیمت در استان‌های هرمزگان، سیستان‌وبلوچستان و برخی از استان‌های دیگر بالاتر بود، مرغ قابل توجهی از استان خارج شد».

مَهدی با بیان این‌که نیازمند بازنگری مجدد در قیمت مرغ هستیم، خاطرنشان کرد: «هرچند من اعتقاد دارم با قیمت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان مرغدار متضرر نخواهد شد اما شرایط بازار به گونه‌ای رقم می‌خورد که هیچ توجیه منطقی مبنی بر این‌که چرا مرغ زنده در استان‌های دیگر باید با قیمت ۱۹ هزار و ۵۰۰ تا ۲۰ هزار تومان و یا در پایتخت مرغ برای مصرف‌کننده با نرخ ۲۹  تا ۳۰ هزار تومان بوده و همچنان عرضه می‌شود اما در استان کرمان باید قیمت مرغ به گونه‌ای دیگر مدیریت شود، وجود ندارد».

وی افزود: «هرچند اخیرا دولت متعهد شده که میزان دان برای دوره‌ی پرورش مرغ را از چهار کیلوگرم به چهار کیلو و ۹۰۰ گرم افزایش دهد که این مساله شرایط بهتری توام با آرامش را برای مرغدار ایجاد می‌کند اما تاثیر آن زودتر از ۳۰ یا ۴۰ روز دیگر در بازار محقق نخواهد شد».

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان توضیح داد: «چهار کیلوگرم دان برای دوره‌ی پرورش ناکافی بوده و این مساله باعث شد وزن مرغ در ۴۰ روزگی دوره‌ی پرورش، به طور متوسط به زیر دو کیلو و ۲۰۰ گرم برسد و وزن مرغ بسته‌بندی شده برای مصرف‌کننده به زیر یک کیلو و ۸۰۰ گرم کاهش یابد».

مَهدی با بیان این‌که دولت برای افزایش میزان دان تولیدکنندگان مرغ دیر تصمیم گرفت، گفت: «اگر حدود یک ماه گذشته تامین دان اتفاق می‌افتاد، استان با این شدت فعلی با کمبود مرغ مواجه نمی‌شد که البته این کمبود در بسیاری از استان‌ها نیز قابل مشاهده است».

وی ادامه داد: «امیدوارم با مدیریت‌هایی که در حال انجام است و نظارت شدیدی که انجام می‌شود ظرف ۲۰ روز آینده شرایط بهتری را تجربه کنیم. ما و همه‌ی دستگاه‌های مسئول در استان در تلاش هستیم که باز هم جوجه‌ریزی به‌طور منطقی افزایش پیدا کند اما باز هم تاکید دارم که شرایط فعلی تولید را نمی‌توان به‌صورت دستوری مدیریت کرد».

مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان کرمان با اشاره به قیمت مرغ در کرمان، گفت: «در حال حاضر قیمت مرغ مصوب در کرمان ۲۲ هزار و ۸۲۰ تومان است اما شاهد این هستیم که تخلفاتی توسط برخی از تامین کنندگان و به تبع آن برخی واحدهای صنفی به دلیل تامین مرغ با قیمت بالاتر از قیمت مصوب استان صورت می‌گیرد و قیمت مصرف‌کننده‌ی آن‌ها کمتر از ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان نیست که باید هرچه زودتر تدابیری منطقی اندیشیده شود تا بتوانیم این کمبود مرغ را جبران کنیم».

وی با اشاره به ممنوع شدن خروج مرغ از استان، افزود: «به‌طور موقت با توجه به این‌که کمبود جدی مرغ در استان وجود دارد، دستور ممنوعیت خروج مرغ از استان صادر شد که فکر می‌کنم کمتر از ۲۰ روز آینده شرایط تغییر خواهد یافت».

مَهدی با بیان این‌که رفع کمبود مرغ در استان بستگی به تصمیمات ستاد تنظیم بازار استان دارد، بیان کرد: «پیشنهاد شاخص ما این است که اگر امکان بازنگری در قیمت مرغ در استان وجود داشته باشد، افزایش منطقی قیمت، نه تنها باعث ایجاد انگیزه‌ی مناسب برای جوجه‌ریزی مناسب خواهد شد بلکه تامین میزان مورد نیاز مرغ استان نیز رقم خواهد خورد، البته نظارت هم باید در فرآیند تولید و توزیع به‌درستی اتفاق بیفتد».