وزیر میراث‌فرهنگی هشدار داد

خطر اخراج باغ شازده از فهرست یونسکو

 

گروه جامعه – وزیر میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هشدار داد که احداث زیرگذر در مجاورت باغ شازده ماهان، واکنش منفی یونسکو را به‌دنبال خواهد داشت.

مونسان تصریح کرد که این زیرگذر، بیهوده است، توجیه فنی ندارد و باعث می‌شود باغ شازده از فهرست آثار جهانی یونسکو خارج شود.

او گفت که برای اتصال باغ شازده به شهر ماهان، می‌توان یک دوربرگردان اجرا کرد. آن هم در فاصله‌ای از باغ، که میراث‌فرهنگی معلوم می‌کند.

به گزارش استقامت، علی‌اصغر مونسان که ششم اسفندماه به کرمان سفر کرد، در حاشیه‌ی بازدید از باغ شازده، در پاسخ به خبرنگاران که تکلیف زیرگذر چه می‌شود؟ اظهار کرد: «قرار شد یک مسافت مجاز که امکان دارد اجرا شود را به وزارت راه و شهرسازی اعلام کنیم».

وی سپس توضیح داد: «این زیرگذر، هم‌اکنون در مجاورت یکی از زیباترین باغات جهانی است. ارزش باغ شازده‌ی ماهان آن‌قدر بالاست که متعلق به همه‌ی مردم جهان شده و حیف است چنین اثر افتخارآمیزی در کرمان است و به زحمت ثبت شده، در خطر قرار گیرد».

وزیر میراث‌فرهنگی افزود: «خوب است بدانید که کل کشور سالیانه یک سهمیه برای ثبت جهانی دارد؛ از مناطق مختلف کشور نمایندگان و استانداران مرتب به ما مراجعه کرده و فشار می‌آ‌ورند که اثری که دارند را ثبت جهانی کنیم ولی می‌گوییم نمی‌توانیم و از الان تا پنج سال آینده، سهمیه‌مان مشخص شده است. با این شرایط دشوار برای ثبت جهانی، بیاییم یک تقاطع که به نظر بنده بی‌نیاز هم هست را احداث کنیم؟».

مونسان تصریح کرد: «این تقاطع توجیه فنی ندارد و باغ را از ثبت جهانی خارج می‌کند».

وی بیان کرد: «قطعا واکنش منفی یونسکو را با احداث زیرگذر خواهیم داشت و باغ از بین می‌رود و سهمیه‌ی ملت ایران را هم از بین می‌بریم به‌خاطر تقاطعی که با یک راهکار دیگر، به‌راحتی قابل جایگزین است».

وزیر میراث‌فرهنگی ادامه داد: «امروز، برای مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان توضیح دادم که آنچه الان طراحی شده بیهوده است، با یک دوربرگردان و از فاصله‌ای مناسب که قرار شد ما اعلام کنیم ارتباط شهر و باغ برقرار می‌شود».

وی یادآور شد: «ثبت جهانی برای مردم ماهان حتما ارزشمند است که پیگیرند تا شهرشان به باغ متصل شود و ما هرچه منافع مردم باشد را اعلام می‌کنیم».