رئیس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار کرمان مطرح کرد

آجیل شب عید ۳۰ درصد گران‌تر از پارسال

 

پروین میرزاحسینی: آجیل از تنقلات پرطرفدار ایرانی برای نوروز است و خانواده‌های ایرانی هر سال در کنار خریدهای متنوع عیدانه، بخشی از هزینه‌ی خود را به خرید آجیل اختصاص می‌دهند. اگرچه امسال نیز مانند سال گذشته، با وجود شیوع بیماری کرونا همچنان برگزاری دورهمی و میهمانی‌ها محدود است و خانواده‌ها از شب‌نشینی‌های همیشگی فاصله گرفته‌اند اما آجیل به‌عنوان یک ماده‌ی مغذی، یکی از تنقلات پرطرفدار بوده و میان‌وعده‌ی مناسبی خصوصا برای کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود.

قیمت انواع آجیل اما نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته و آجیل‌های وارداتی نیز به گفته‌ی رئیس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار کرمان، افزایش ۷۰ درصدی داشته‌اند.

مهدی کیوانی‌مقدم، ۱۱ اسفندماه در گفت‌وگو با خبرنگار «فردای کرمان» با اشاره به گرانی ۳۰ درصدی آجیل شب عید نسبت به سال گذشته، بیان کرد: «قیمت آجیل بسته به محتویات آن از ۷۰ هزار تومان تا ۱۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، قیمت آجیل باکیفیت متوسط در حد ۱۱۰ تا ۱۱۲ هزار تومان است».

وی با بیان این‌که اقلام خارجی نسبت به سال گذشته افزایش قیمت بیشتری داشته‌اند، افزود: «آجیل وارداتی به دلیل این‌که تابع دلار است و دلار هم نوسان قیمت داشته، ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافته است».

رئیس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار کرمان با اشاره به قیمت برخی از انواع پسته در بازار کرمان، اظهار کرد: «قیمت پسته فندقی از ۱۴۰ هزار تومان تا ۱۶۰ هزار تومان، پسته اکبری از ۱۷۰ هزار تومان تا ۲۶۰ هزار تومان و پسته کله‌قوچی از ۱۷۰ هزار تومان تا ۲۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد».

وی همچنین با اشاره به قیمت برخی از انواع تخمه در بازار کرمان، گفت: «قیمت تخمه‌ی کدوی درجه یک کیلویی ۷۵ هزار تومان، تخمه‌ی کدوی گوشتی ۸۵ تا ۹۰ هزار تومان، تخمه‌ی آفتابگردان ایرانی از ۴۰ هزار تومان تا ۵۵ هزار تومان، تخمه‌ی هندوانه از ۴۰ هزار تومان تا ۵۰ هزار تومان و تخمه‌ی ژاپنی بسته به کیفیت آن از ۴۵ تا ۵۵ هزار تومان است».

کیوانی‌مقدم افزود: «برخی از اقلام مانند مغز فندق ایرانی سال گذشته ۱۸۰ هزار تومان بود که امسال بیش از ۳۰۰ هزار تومان شده است».

وی درباره‌ی وضعیت بازار آجیل و خشکبار در آستانه‌ی سال نو، خاطرنشان کرد: «اگر چه با وجود کرونا و افزایش قیمت، قدرت خرید مردم کاهش یافته، اما فروش مغازه‌ها به نسبت خوب است و مغازه‌داران راضی هستند».

رئیس اتحادیه صنف آجیل و خشکبار کرمان با بیان این‌که قیمت آجیل تا پایان سال افزایش نخواهد یافت، گفت: «هر سال بعد از عید قیمت آجیل حدود ۲۰ درصد کاهش می‌یابد».

وی با اشاره به خرید آجیل از سوپرمارکت‌ها و عطاری‌ها، توصیه کرد: «به دلیل این‌که فروش آجیل در این واحدهای صنفی کم است، امکان دارد آجیل‌ها مانده باشند و طعم آن‌ها تغییر کرده باشد، بنابراین بهتر است خرید از مغازه‌هایی که دارای مجوز آجیل و خشکبار هستند و تحت نظارت اتحادیه فعالیت دارند، انجام شود».

کیوانی‌مقدم درباره‌ی مصرف آجیل‌های رنگ‌شده نیز هشدار داد و گفت: «در برخی از مغازه‌ها آجیل‌های رنگ‌شده به فروش می‌رسد که برای سلامتی مضر هستند، برای تشخیص آجیل رنگ‌شده اگر آن‌ها را با دست لمس کنید، دست رنگی می‌شود».

وی با اشاره به فعالیت ۷۰ واحد فروش آجیل در کرمان، تاکید کرد: «مغازه‌هایی که زیر نظر اتحادیه و صنف فعالیت دارند، بر آن‌ها نظارت می‌شود، امکان تخلف در این مغازه‌ها بسیار پایین است و آجیل عرضه‌شده در این واحدهای صنفی از نظر کیفیت، طعم و بهداشت شرایط بهتری دارد».

کیوانی‌مقدم با بیان این‌‌که آجیل و خشکبار نباید در جای گرم و یا دارای رطوبت قرار بگیرد، گفت: «گرما و رطوبت سبب رشد قارچ و آفلاتوکسین در آجیل می‌شود و در خانه نیز اگر آجیل در یخچال یا فریزر نگهداری می‌شود باید به‌صورت در بسته باشد تا رطوبت به آن‌ها نرسد».

وی با بیان این‌که هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد، بیان کرد: «آجیل به دلیل وجود مواد مغذی، بسیار برای بدن مفید است و بهتر است مردم به جای تنقلاتی مانند چیپس و پفک آجیل را به میان‌وعده‌های خود اضافه  کنند».