رئیس اتحادیه صنف قنادان کرمان:

شیرینی عید گران‌تر می‌شود

هر کیلو شیرینی خانگی بیش از ۶۰ هزار تومان

 

پروین میرزاحسینی: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، بسیاری از خانواده‌ها در کنار تدارکات و برنامه‌ریزی‌های عیدانه‌ی خود، به فکر خرید شیرینی نوروز هم هستند. هرچند امسال هم مانند سال گذشته، هنوز شرایط برگزاری رسم و رسوم عید نوروز با وجود کرونا مشخص نیست اما تهیه و خرید شیرینی عید یکی از آیین‌های سنتی خانواده‌های ایرانی در آستانه‌ی نوروز است که هر سال انجام می‌شود.

گرانی شیرینی و کاهش قدرت خرید مردم اما سبب شده تا کسب و کار قنادی‌ها رونق چندانی نداشته باشد. به گفته‌ی رئیس اتحادیه صنف قنادان کرمان، قیمت شیرینی خانگی در کرمان نسبت به سال گذشته به‌طور میانگین ۳۰ درصد افزایش داشته و امکان دارد تا شب عید ۱۰ درصد دیگر نیز گران شود.

حسین معیلی در گفت‌وگو با خبرنگار «فردای کرمان» با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی قیمت شیرینی در کرمان نسبت به سال گذشته، بیان کرد: «البته افزایش قیمت در اجناس مختلف متفاوت است، برخی کمتر افزایش قیمت داشته‌اند و برخی هم بیشتر».

وی افزود: «قیمت شیرینی خانگی دقیق مشخص نیست اما از کیلویی ۶۰ هزار تومان به بالا عرضه می‌شود که به کیفیت آن بستگی دارد. ممکن است یک شیرینی خانگی که در خانه‌های شخصی تهیه می‌شود کیلویی ۲۰۰ هزار تومان هم عرضه شود اما آن‌چه در مغازه‌های سطح شهر به فروش می‌رسد از کیلویی ۶۰ هزار تومان به بالا است».

رئیس اتحادیه صنف قنادان کرمان با بیان این‌که در کرمان برای عید نوروز، بیشتر شیرینی خانگی خریداری می‌شود، افزود: «نرخ شیرینی بر اساس کیفیت تعیین می‌شود و اتحادیه چند بازرس دارد که مغازه‌های سطح شهر را بازرسی می‌کنند و اگر موردی باشد به اصناف تذکر می‌دهند».

وی با بیان این‌که بیشترین فروش شیرینی نوروز در روزهای آخر اسفندماه است، بیان کرد: «قدرت خرید مردم ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش یافته، شکلات که کیلویی ۴۰ هزار تومان بوده، الان به کیلویی ۲۰۰ هزار تومان رسیده و این گرانی بر قدرت خرید مردم تاثیر زیادی گذاشته است».

معیلی با بیان این‌که کرونا سبب شده فروش قنادی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها کاهش پیدا کند، توضیح داد: «به دلیل گرانی اجناس و کاهش قدرت خرید مردم، فروش شیرینی بسیار کم شده است».

وی با بیان این‌که حدود ۲۵۰ واحد قنادی در کرمان و بخش‌های اطراف فعال است، گفت: «اسفندماه سال گذشته که به دلیل شیوع کرونا، دو روز مانده به عید مغازه‌های شیرینی‌فروشی تعطیل شد و تا ۲۳ روز بعد از عید ادامه داشت، مقدار زیادی از شیرینی‌ها خراب شد و یا مغازه‌داران شیرینی‌ها را در خیریه‌ها توزیع کردند و این مساله سبب شد تعداد زیادی از واحدها که ضعیف بودند ورشکست شوند و حدود ۳۰ پروانه‌ی کسب باطل شود».

رئیس اتحادیه صنف قنادان کرمان درباره‌ی پیش‌بینی‌اش از فروش امسال در آستانه‌ی نوروز، بیان کرد: «با توجه به این‌که قنادی‌ها در گروه یک شغلی قرار گرفتند و در صورت اعمال محدودیت‌ها، تعطیل نمی‌شوند، پیش‌بینی می‌کنم فروش اسفندماه امسال خوب باشد».

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان گران شدن شیرینی از الان تا شب عید وجود دارد؟؛ گفت: «از الان تا شب عید ممکن است حدود ۱۰ درصد قیمت شیرینی افزایش پیدا کند».

معیلی در ادامه با اشاره به کمبود مواد اولیه برای تهیه‌ی شیرینی، یادآور شد: «یک نوع روغن که مخصوص تهیه‌ی شیرینی است و در پخت شیرینی‌هایی مانند دانمارکی، کرِه‌ای و زبان استفاده می‌شود، کمبود است و کیلویی ۶۰ هزار تومان عرضه می‌شود».

وی ادامه داد: «اداره صمت یک سهمیه‌ی روغن به قنادی‌ها اختصاص داده اما این روغن برای پخت شیرینی‌های دانمارکی و زبان مناسب نیست».

رئیس اتحادیه صنف قنادان کرمان با بیان این‌که قنادی‌ها سهمیه‌ی آرد ندارند و باید آرد را آزاد بخرند، گفت: «یک سهمیه‌ی شکر از سوی سازمان صمت به قنادی‌ها داده شده که حدود ۷۰ درصد آن توزیع شده و مابقی نیز در حال توزیع است».

وی گفت: «در حال حاضر دولت شکر را کیسه‌ای ۵۰۰ هزار تومان، کیلویی ۱۰ هزار تومان، به حساب تعاونی به ما می‌دهد در حالی که قبلا کیلویی شش هزار تومان بود و اعلام کردند که بعد از این هم گران‌تر می‌شود».

معیلی ادامه داد: «روغنی هم که به‌عنوان سهمیه به قنادان می‌دهند برای بسیاری از شیرینی‌ها قابل استفاده نیست و باید حدود ۹۰ درصد روغن مورد نیاز را از بازار آزاد تهیه کنیم که کیلویی ۶۰ هزار تومان است».

وی با اطمینان‌خاطر دادن به شهروندان درباره‌ی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مغازه‌ها و کارگا‌ه‌های پخت شیرینی، اظهار کرد: «فروشنده‌ها همه از ماسک و دستکش استفاده می‌کنند و بهداشت هم بر کارگاه‌ها نظارت دارد. از سوی دیگر شیرینی در فر با دمای ۴۰۰ درجه حرارت می‌بینید و آلودگی ندارد و بعد از خارج شدن از فر هم نیروها با رعایت کامل موارد بهداشتی، شیرینی را به ظرف و بسته‌بندی منتقل می‌کنند».

رئیس اتحادیه صنف قنادان کرمان افزود: «لازم است از سازمان صمت، بهداشت و اتاق اصناف که همیشه با ما همکاری داشتند تشکر و قدردانی کنم».