ابتلای ۵ نفر به کرونای انگلیسی در استان کرمان تایید شد

نبرد ادامه‌دار با ویروس هزارچهره

 

گروه جامعه ـ کرونا در ایران، در روزهای ابتدایی سال دوم شیوع، با چهره‌ای تازه خود را نمایان کرده است که موسوم به کرونای انگلیسی است. ویروسی جهش‌یافته با قدرت سرایت بیش‌تر و البته به گفته‌‌ی برخی‌ متخصصان، با کُشندگی بالاتر. در حال حاضر، نگرانی جدی در ایران، برقراری زنجیره‌ی انتقالِ این نوع از ویروس است. ویروسی که هر روز از منطقه‌ای از کشور خبر شناسایی آن داده می‌شود. روز شنبه‌ی این هفته هم، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان اعلام کرد که در حوزه‌ی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان از ۱۰ بیماری که مطابق رهگیری‌های انجام شده مشکوک به ویروس جهش‌یافته‌ی انگلیسی بودند، براساس نتایج آزمایشات، متاسفانه پنج نفرشان مبتلا به کرونای انگلیسی شده بودند.

اگرچه روند بیماری در استان، براساس آمارهای رسمی، تغییر چندانی نسبت به هفته‌های گذشته نداشته، اما حمیدرضا رشیدی‌نژاد نهم اسفندماه خبر داد: «از حدود دو هفته قبل با توجه به شرایط سیرجان و سه روستای بافت که تعداد مبتلایان آن‌ها زیاد شد، آن را یک طغیان محسوب کردیم».

به گفته‌ی رشیدی‌نژاد، تعداد مرگ‌ومیرهای غیرمعمول در کودکان و نوزادان و سطح بستری در سیرجان افزایش یافته و یک مورد ویروس جهش‌یافته نیز در این شهرستان تایید شده است.

با این وجود، او اظهار کرد: «خروجی‌های سیرجان کنترل شده و قرنطینه در آنجا صورت گرفته و شیب ابتلا در سیرجان در چند روز اخیر خیلی افزایشی نبوده است».

در کشور نیز، در حال حاضر، خوزستان و چهارمحال و بختیاری با شیوع گسترده‌تری از بیماری مواجهند و با توجه به فرارسیدن ایام پایانی سال و تعطیلات نوروزی، نگرانی‌ها از شروع پیک چهارم آن هم با ویروس جدید، بسیار جدی است.

واکسیناسیون کرونا هم که در کشور آغاز شده، با سرعتی بسیار کند در حال انجام است.

تاکنون واکسن روسی و واکسن چینی توانسته در کشور ما مجوز بگیرد. واکسن‌های ایرانی اما همچنان در مرحله‌ی آزمایش است و برای تزریق همگانی آماده نیستند.

پنجشنبه‌ای که گذشت، مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام و مسئول تیم تولید واکسن ایرانی کرونا با بیان این‌که در حال حاضر سایت تولید صنعتی واکسن در حال آماده‌سازی است گفت که پیش‌بینی می‌شود از اواخر بهار سایت راه‌اندازی شود و ظرفیت بیش از ۱۰ میلیون دوز در ماه را داشته باشد.

وی گفت که امیدواریم با این میزان تولید، تا پایان شهریور بخش قابل توجهی از افراد واکسینه شوند.

درباره‌ی تاثیر واکسن‌ها بر روی ویروس جدید نیز اظهارات ضدونقیض فراوانی مطرح می‌شود. اما آنچه که در این ماه‌های هراس و همه‌گیری قطعیت داشته این است که با ماسک زدن و عدم حضور در شلوغی‌ها و فاصله‌ی بیش از یک متر گرفتن از یکدیگر، می‌توان میزبان این ویروس مرموز نشد. ویروسی که همچنان آن‌طور که نیاز است، شناخته نشده است و مدام هم جهش می‌یابد و تا عصر یکشنبه دهم اسفندماه «یک میلیون و ۶۳۱ هزار و ۱۶۹ نفر» را در کشور به‌طور قطعی بیمار کرده و جان «۶۰ هزار و ۷۳ نفر» را نیز گرفته است.