سالی پر از درد و تجربه و درس!

محمد لطیف‌کار سردبیر استقامت:از سال «نودونه» چند روز بیشتر نمانده است. در این روزهای پایانی فرصت داریم تا به وقایع مهم سالی که گذشت نگاهی بیاندازیم، و نهایتا نمره‌ی قبولی یا مردودی به آن بدهیم. در گذشته اگر نمره‌ی مردودی می‌گرفت، تکلیف حاجی فیروز هم روشن بود. حاجی فیروز در کوی و برزن می‌خواند: «سالی که گذشت سال بد بود… ای سال بری دیگه برنگردی…! دلا رو شکسته کردی، همه رو خسته کردی، بری دیگه برنگردی! دکون‌ها رو تخته کردی … بری دیگه برنگردی»!

مجالی ندارم تا به نوبه‌ی خود، بدی‌های امسال را پشت سرهم ردیف کنم؛ به‌خصوص که می‌دانم در مورد بدی مطلق امسال، به‌خاطر شیوع و مرگ‌آفرینی کرونا، جای هیچ شک و شبهه‌ای نمانده است. البته حساب کاسبان تحریم و کرونا را از آحاد جامعه جدا می‌‌کنم، آن‌ها سال خوبی داشتند، و تا توانستند به جیب گشاد خود پول ریختند.

پرداختن به مصائب امسال، فرصتی دیگر می‌طلبد، اما دریغ‌ام می‌آید اگر به نقش رسانه در وضعیت بحرانی کرونا اشاره‌ای نکنم. همه شاهد بودیم که هر موجی که از راه رسید یا وضعیت بحرانی شد، رسانه‌ها با مسئولیت کم‌نظیری در صحنه حاضر بودند و به کنترل اوضاع هم کمک ‌کردند. پدیده‌ی غمبار کرونا موجب شد، رسانه‌های دیجیتال گوی سبقت را از دست رقبا بگیرند، و حتی شیوه‌ی تولید و انتشار نشریات مکتوب را متحول کنند. اگرچه پاره‌ای از مطبوعات در جریان این تغییر وضعیت، نتوانستند مسیر را ادامه دهند، و به تعطیلی و خاموشی رفتند، اما معدل این اتفاق را از نظر ارتباط مطبوعات با جامعه‌ی مخاطب، مثبت و رو به جلو ارزیابی می‌کنم.

این شرایط جدید روی تحریریه و تولید رسانه‌ای ما تاثیرات مثبت و منفی داشت. اگر از جنبه‌های منفی آن که فعالیت فیزیکی تحریریه را تحت تاثیر قرار داد بگذریم، استقامت از جمله رسانه‌هایی بود که به موضع انفعال نیفتاد و در کنار خود با تقویت فردای کرمان، توانست خود را با محیط جدید که بیشتر به رسانه‌ی آنلاین نیازمند بود هماهنگ کند. فردای کرمان و استقامت که پیشتر عمدتا در فعالیت‌های خود، موازی‌کاری می‌کردند، این‌بار به صورت دو رسانه‌ی مکمل و عضو یک خانواده درآمدند. ما در تحریریه در همین زمان که تولید خبر با دشواری بیشتری مواجه بود، توانستیم با تلاش زیاد بر اعتبار و نفوذ اجتماعی و رسانه‌ای خود بیافزاییم، و تصور خود ما این است به تناسب امکانات محدود خود، سهم قابل ملاحظه‌ای در مقابله با کرونا ایفا کنیم. در مواردی، روزانه ده‌ها خبر تولیدی و بازنشری را روی سایت و فضاهای مجازیِ در اختیار خود بارگذاری کردیم. بنابراین امسال در ارتباط قوی‌تر با فضاهای نوین رسانه‌ای گام تازه برداشتیم و تجربه‌های نوینی اندوختیم. در حوزه‌ی انتشار اخبار و تحلیل‌های رسانه‌ای امسال نه‌تنها دچار رکود و عقب‌نشینی نشدیم، که به عکس توانستیم در تولید و انتشار محتوای رسانه، افق‌های تازه‌ای بر روی خود بگشاییم. مسلما این اتفاق توسعه‌ای تماما به ابتکار خود رخ نداد، بخش مهم‌تر آن، ناشی از ضرورتی بود که ناخواسته رخ داد و ما را هم به دنبال خود کشاند. کار ما اگر هم ستودنی باشد و امروز به آن می‌بالیم این بود که به حکم این رخداد تازه‌ی رسانه‌ای تن دادیم و به باز کردن این دریچه‌ی نوین کمک کردیم، و حالا هم تلاش می‌کنیم هرگز بسته نشود، و حالا داریم از این پنجره‌ی حیات‌بخش هر روز با مخاطب‌های بیشتری سخن می‌گوییم. توانسته‌ایم با هر دو نوع مخاطب نشریات مکتوب و رسانه‌های دیجیتال و آنلاین پیوندهای منطقی‌تری داشته باشیم، و قصد داریم انشاالله در سال پیش رو در همین زمینه گام‌های بلندتر و تازه‌تری را هم برداریم. همین نگاه به آینده است که به ما انرژی و امید می‌دهد تا در حوزه‌ی رسانه به مرزهای ممکن بیاندیشیم و بلکه برحسب وظیفه و مسئولیت اجتماعی و رسانه‌ای خود، کاری در خور یک نشریه‌ی محلی و استان کرمان انجام بدهیم. می‌بینید با همه‌ی زخم‌هایی که کرونا به ما زده است ناامید نیستم.

مسلما سرچشمه‌های این امیدواری یکی و دو تا نیستند، اما در خانواده‌ی استقامت و فردای کرمان، در درجه‌ی اول وجود همکاران ارزشمندی است که همیشه مرا یاری کرده‌اند. اول با استقامت شروع کردیم، و حالا داریم با استقامت و فردای کرمان ادامه می‌دهیم. در سال‌های گذشته همکاران زیادی داشته‌ام که به آن‌ها افتخار می‌کنم، اما بالاترین سرمایه‌ی اجتماعی استقامت که همواره یادش را به نیکی گرامی می‌دارم روانشاد حاج سیدمهدی نعمت‌الله‌زاده ماهانی بود که حالا سه سال است روی در نقاب خاک کشیده است اما همچنان مهر او به ما قوت قلب می‌دهد. از آقای مهدی محبی‌کرمانی جانشین مدیرمسئول و آقای سیدنظام‌الدین نعمت‌الله‌زاده ماهانی صاحب امتیاز و مدیرمسئول استقامت، علویه‌السادات نعمت‌الله‌زاده و سایر اعضای ارجمند خانواده‌ی بزرگ نعمت‌الله‌زاده به خاطر بودنشان و دلگرمی دادنشان صمیمانه سپاسگزارم. همچنین از خانم اسما پورزنگی‌آبادی، خبرنگار و دبیرتحریریه استقامت و فردای کرمان، خانم پروین میرزاحسینی خبرنگار و دبیر بخش اقتصاد، خانم مینا قاسمی همکار بخش فرهنگ و هنر، آقای امین لطیف‌کار در بخش فناوری و امور سایت، خانم فخری پورنامداری در بخش حسابداری، خانم زهرا محمدی همکار ما در بخش دفتری و بازرگانی، آقای معین فروزنده همکار بخش طراحی، و سایر عزیزانی که در بخش چاپ و توزیع و تهیه‌ی مطالب ما را یاری می‌رسانند، سپاسگزارم. سال پیش رو را با امید به سالی بهتر برای همه‌ی هموطنان، به‌طور ویژه به همکارانم  تبریک می‌گویم و برایشان سلامتی آرزومندم.