مدیرکل محیط زیست استان خبر داد

آبرسانی به حیوانات وحشی با تانکر

 

گروه جامعه: در شرایط کم‌بارشی شدید در استان کرمان که تامین آب شرب در زمان‌های اوج مصرف با تهدید جدی مواجه شده است، برای اینکه جمعیت حیات‌‌وحش تشنه نمانند، طرح آبرسانی با تانکر در حال انجام است. به گفته‌ی مدیرکل محیط زیست استان کرمان تنها مشکلی که در حال حاضر وجود دارد، ورود دام‌های اهلی به آبشخور حیات‌وحش است که می‌تواند موجب انتقال بیماری به حیوانات غیراهلی شود.

مرجان شاکری از دامپزشکی تقاضا می‌کند تا واکسیناسیون دام‌های اهلی را به‌صورت گسترده و با جدیت انجام دهند تا بیماری‌ای به حیات‌وحش از طریق این حیوانات منتقل نشود.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان، یکشنبه پنجم اردیبهشت‌ماه، در پاسخ به فردای‌کرمان درباره‌ی تامین آب حیات وحش توضیح داد: «در شرایط خشکسالی، آبرسانی با تانکر به حیات‌وحش در استان در حال انجام است. بزرگ‌ترین طرح آبرسانی به این حیوانات را در طول سالیان متمادی و به‌دلیل وقوع خشکسالی اجرا کرده‌ایم و تنها در سال گذشته، نیم میلیارد تومان هزینه کردیم تا آب به حیات‌وحش برسد. مدیریت منابع آبی نیز در طول سال و به‌طور مستمر، توسط محیط‌بانان انجام می‌شود».

وی با بیان اینکه کنترل سیلاب و ذخیره‌ی آب و تامین آب شیرین پایدار برای جمعیت حیات‌وحش در مناطقی که ممکن است، صورت می‌گیرد، افزود: «تامین آب شرب حیات‌وحش در مناطق حفاظت شده دارای ضوابط خاصی است و باید به گونه‌ای صورت گیرد که شکارچیان به آن دسترسی راحت نداشته و حیوانات با آسودگی و در امنیت بتوانند آب بنوشند. همه‌ی این اقدامات به‌خوبی در حال انجام است».

شاکری در عین حال گفت: «تنها مشکل و نگرانی‌ای که در حال حاضر داریم مربوط به ورود دام‌های اهلی به مناطق تحت مدیریت محیط زیست و استفاده‌ی این حیوانات از آبشخورهای ماست که احتمال شیوع بیماری‌ در حیات‌وحش را در خشکسالی‌ها افزایش می‌دهند و از آن‌جایی که حیات‌وحش ما به‌صورت گله‌ای هستند، وقتی مشکلی ایجاد شود به‌سرعت شیوع گسترده می‌شود».

مدیرکل محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه حیات‌وحش اهلی نیستند که بتوانیم واکسیناسیون در آن‌ها را انجام دهیم، افزود: «در این شرایط، نظارت دامپزشکی بر واکسیناسیون دام‌های اهلی باید افزایش یابد و همچنین، از ورود دام‌ها به مناطق محیط زیست جلوگیری شود».

وی اظهار کرد: «هرچند این چالش نیز وجود دارد که در مناطق آزاد، حیات‌وحش به آبشخور حیوانات اهلی بروند و این، اجتناب‌ناپذیر است و نمی‌توانیم حیات‌وحش را کنترل کنیم. بنابراین، واکسیناسیون دام‌های اهلی باید به‌طور جدی در دستور کار دامپزشکی قرار گیرد تا مشکلی از این نظر ایجاد نشود»

شاکری در پاسخ به این پرسش که چه بیماری‌ای معمولا از این طریق به حیات‌وحش منتقل می‌شود؟ گفت: «در این‌باره، خود دامپزشکی باید اظهارنظر تخصصی کند اما نگرانی ما از طاعون نشخوارکنندگان کوچک است که حیواناتی چون قوچ و میش را می‌تواند در معرض تهدید قرار دهد». وی اضافه کرد: «تاکنون خوشبختانه مورد مثبتی از این بیماری در جمعیت حیات‌وحش استان مشاهده نشده اما باید به‌طور جدی مراقبت کنیم تا موردی هم پیش نیاید».