دکتر نخعی، استاد پزشکی‌اجتماعی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان تشریح کرد

جزئیات تزریق واکسن ایرانی ـ کوبایی در کرمان

واکسیناسیون داوطلبان از هفتۀ آینده شروع می‌شود

رضایت آگاهانه از شروط تزریق واکسن است

داوطلبان به امان خدا رها نمی‌شوند

 

گروه جامعه ـ یک نمونه واکسن کرونا، بین ایران و کوبا به‌طور مشترک، در حال طی مرحله‌ی سوم آزمایشات است تا ببینند می‌تواند ایمنی خوبی در بدن انسان ایجاد کند یا خیر.

به این منظور، قرار است این واکسن در ایران، به ۲۴ هزار نفر تزریق شود. کرمان هم یکی از شهرهایی است که در کنار هفت شهر دیگر برای شرکت در این مرحله از آزمایشات انتخاب شده است.

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، دکتر نخعی، استاد پزشکی‌اجتماعی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان، ظهر دوشنبه ششم اردیبهشت‌ماه، در یک نشست خبری مجازی، جزئیاتی از این آزمایشات را تشریح کرد.

وی ابتدا توضیح داد که برای تولید واکسن، در فازهای اول و دوم، حجم نمونه‌ی کمتری انتخاب می‌شوند تا مشخص شود که آیا سمیّت و عوارض شدیدی دارد و اثربخشی چه‌قدر است؟ اگر اثربخشی کم یا آسیب‌رسان بود، در همان فاز متوقف می‌شود اما اگر عوارض جدی نداشت وارد فاز سوم آزمایشات با نمونه‌های بیش‌تر می‌شود.

وی سپس گفت: «این واکسن فاز اول را بر روی چهل نفر و فاز دوم را با آزمایش بر روی یک‌هزار نفر در کوبا گذرانده است و نتایج امیدوارکننده‌ای داشته، عوارض آن جزئی و اثربخشی بالای ۸۰ درصد بوده است. برای همین، قراردادی بین انستیتو پاستور ایران و شرکت کوبایی بسته شده تا نتایج نهایی که به دست آمد، خط تولید آن در کشور ما هم راه‌اندازی شود».

برای شرکت در این تحقیق چه باید کرد؟

نخعی درباره‌ی نحوه‌ی شرکت در این آزمایشات توضیح داد: «هیچ اجباری در هیچ یک از مراحل این آزمایشات نیست. کسانی که علاقه‌مند هستند، باید در رده‌ی سنی ۱۸ تا ۸۰ سال باشند. ابتدا به سایت www.pasteurcovac.ir مراجعه کرده و سوالاتی را که مطرح شده پاسخ می‌دهند. یکی از بخش‌های این فرم نام‌نویسی، رضایت آگاهانه است. وقتی واکسن معمول را در کشور بخواهید دریافت کنید نیاز به این رضایت نیست ولی چون این واکسن هنوز قطعیت کامل پیدا نکرده، بنابراین از فرد رضایت می‌گیرند. بعد از نهایی شدن نام‌نویسی، به فرد زمان و تاریخ مراجعه اعلام می‌شود که باید به مرکز تحقیقات دانشگاه علوم‌پزشکی واقع در شهر کرمان، حدفاصل چهارراه فرهنگیان و امیرکبیر، مراجعه کند. در تمام مراحلی که طی می‌شود اگر فرد سوال داشته باشد از طریق شماره‌ی ۳۷۵۰ از تلفن ثابت یا ۰۳۴۳۷۵۰ تلفن همراه می‌تواند آن را مطرح کند».

وی با بیان اینکه از هفته‌ی آینده واکسیناسیون در کرمان شروع می‌شود، افزود: «حین نام‌نویسی سوالاتی در سایت پرسیده می‌شود از جمله اینکه فرد بیماری خاصی دارد یا خیر؟ برخی افراد از جمله زنان باردار، در همین مرحله حذف می‌شوند».

وی اضافه کرد: «روز اول دریافت واکسن هم، خون از افراد گرفته و تست‌هایی انجام می‌شود».

به گفته‌ی نخعی، این واکسن در دو دوز به فاصله‌ی ۲۸ روز تزریق می‌شود و اگر فرد، در این مدت، هر عارضه‌ای داشته باشد، می‌تواند با همان شماره تماس بگیرد و اقدامات لازم درباره‌ی او انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: «افرادی که در این آزمایشات شرکت دارند، به امان خدا رها نمی‌شوند».

استاد پزشکی‌اجتماعی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان همچنین اظهار کرد: «برای افرادی که مراجعه می‌کنند، فیلم آموزشی نیز پخش می‌شود تا با دقت تمام و آگاهی کامل، در صورتی رضایت دارند واکسن را دریافت کنند. صد هزار تومان هم کارت هدیه به این افراد داده می‌شود. این کارت، جنبه‌ی پاداش ندارد، بلکه یک عرف بین‌المللی است؛ چون فرد وقت خود را گذشته و ایاب و ذهاب او هم لحاظ می‌شود».

وی با بیان اینکه بنده خودم و همسرم نیز برای شرکت در این آزمایشات نام‌نویسی کرده‌ایم و منتظر نظر نهایی تهران هستیم که اعلام کنند می‌توانیم واکسن را دریافت کنیم یا خیر، گفت: «نتایج فاز اول و دوم این واکسن کاملا امیدبخش بوده است و به انجام فاز سوم آزمایشات در کرمان باید به دید فرصت نگاه شود و نباید بگوییم موش آزمایشگاهی هستیم».

وی با بیان اینکه همزمان با آزمایش ۲۴ هزار نفر در ایران، در کوبا نیز این آزمایشات بر روی ۴۰ هزار نفر در حال انجام است، تاکید کرد: «خوشبختانه در فازهای اول و دوم، واکسن فوق هیچ عارضه‌ی خطرناکی رخ نداده است».

وی یادآور شد: «در فاز سوم، فقط ایران نیست اگرچه ایران شریک اصلی تولید این واکسن است اما پاکستان و ویتنام و چند کشور دیگر نیز اعلام همکاری کرده‌اند».

چرا کرمان انتخاب شده است؟

نخعی در پاسخ به این پرسش فردای‌کرمان که چرا کرمان برای آزمایشات انتخاب شده است؟ توضیح داد: «برای تعمیم نمونه به کل کشور، باید تعداد خاصی باشد. ۲۴ هزار نفر در هشت شهر انتخاب شده است و سهم هر شهر هم سه هزار نفر است. این شهرها شامل کرمان، ساری، بابل، زنجان، همدان، اصفهان، یزد و بندرعباس است. اصفهان از امروز تزریق را شروع کرده و کرمان نیز، هفته‌ی آینده شروع می‌کند».

وی با اشاره به شروع نام‌نویسی برای دریافت واکسن از روز شنبه‌ی این هفته، ادامه داد: «سه هزار نفر از کسانی که ساکن شهر کرمان یا شهرهای اطراف مثل ماهان و دیگر شهرهای شهرستان کرمان هستند می‌توانند برای واکسن اسم بنویسند. سه روزی است که فراخوان اعلام شده و در حالی که تبلیغات گسترده‌ای نشده است. تا صبح دوشنبه، ۸۱۰ نفر داوطلب نام‌نویسی کرده‌اند».

وی افزود: «اینکه چرا کرمان انتخاب شده، دلیل دو طرفه دارد. شهرهایی که زیرساخت‌های بهداشتی و علمی و فنی خوب و همکاری بهتری دارند معمولا انتخاب می‌شود. اجباری نبوده که کرمان هم در آزمایشات باشد اما وقتی که این موضوع پیشنهاد شد، ما استقبال کردیم».

وی در پاسخ به این پرسش فردای‌کرمان که آیا شرکت کرمان در این آزمایشات، امتیازاتی نیز برای ما در آینده خواهد داشت یا خیر؟ اظهار کرد: «هنوز چیز قطعی در این‌باره اعلام نشده است اما کسانی که تعامل خوبی برای انجام آزمایشات دارند، می‌توانند تعاملات بعدی را نیز داشته باشند».

داوطلبان در برابر عوارض احتمالی بیمه هستند

نخعی در پاسخ به پرسش دیگر فردای‌کرمان مبنی بر اینکه اگر در داوطلبان عارضه‌ای جدی رخ داد آیا تحت حمایت بیمه‌ای قرار می‌گیرند یا خیر؟ گفت: «مطالب آموزشی به داوطلبان ارائه می‌شود، شماره تماس هم در اختیارشان هست تا هر زمان نیاز داشتند، با کارشناسان مسائل‌شان و سوالات‌شان را مطرح کنند. اگر خدای نکرده عارضه‌ی جدی در فرد ایجاد شد و نیاز به درمان بود، بیمه‌ی مخصوص به خود را دارند و هزینه‌ای نباید پرداخت کنند».

وی تاکید کرد که داوطلبان در هر مرحله  از کار بخواهند، می‌توانند انصراف بدهند. حتی می‌توانند دوز اول را بگیرند و برای دوز دوم مخالفت کنند. هیچ اجباری در این کار وجود ندارد.

امیدواری به واکسن بسیار زیاد است

وی در پاسخ به این پرسش فردای‌کرمان که از آنجا که تعداد زیادی از مهاجران افغانستانی در کرمان زندگی می‌کنند، آیا این افراد نیز می‌توانند در آزمایشات شرکت کنند؟ اظهار کرد: «در توافقاتی که بین ایران و کوبا بوده، یکی از ملاک‌ها این است که افراد داوطلب تابعیت ایرانی داشته باشند. امیدوارم این واکسن به تولید انبوه برسد و این مهاجران هم بتوانند از آن استفاده کنند».

استاد پزشکی‌اجتماعی دانشگاه علوم‌پزشکی کرمان در پاسخ به فردای‌کرمان که چه‌قدر امیدواری نسبت به موفقیت این واکسن وجود دارد؟ گفت: «به احتمال بسیار بسیار زیاد این واکسن از بوته‌ی آزمایش سربلند بیرون می‌آید».

وی افزود: «چنانچه نتایج فاز سوم نیز امیدبخش بود، از نیمه‌ی دوم تابستان، پیش‌بینی می‌شود که این واکسن بتواند تاییدیه‌های نهایی را بگیرد و وارد فاز تولید انبوه بشود».

وی در پاسخ به فردای‌کرمان که آیا بخش خصوصی هم می‌تواند در تولید این واکسن سرمایه‌گذاری کند؟ بیان کرد: «زیرساخت تولید واکسن تنها در انستیتوپاستور وجود دارد و نه کرمان و نه هیچ شهر دیگری نمی‌تواند تولید داشته باشد».