رئیس اتحادیه صنف نانوایان کرمان:

درخواست افزایش قیمت نان را داده‌ایم

 

پروین میرزاحسینی: قیمت نان در کرمان از سال گذشته افزایش نیافته و بالا رفتن دستمزدها و افزایش سایر هزینه‌ها، نانوایان را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.

به گفته‌ی رئیس اتحادیه صنف نانوایان کرمان، دستمزد کارگران طی دو سال گذشته تقریبا ۷۰ درصد افزایش یافته و این در حالی است که قیمت نان افزایش نداشته و نانواها قادر به تامین هزینه‌های خود نیستند.

او همچنین با اشاره به تعداد زیاد واحدهای نانوایی در کرمان توضیح داد که واحدهای نانوایی باید به ازای سرانه‌ی مصرف و یا میزان جمعیت راه‌اندازی شوند اما در حال حاضر این موضوع رعایت نمی‌شود و می‌گویند باید با درخواست برای کسب پروانه‌ی نانوایی موافقت شود.

مرتضی کریم‌زاده کارنما با اشاره به قیمت انواع نان در کرمان، بیان کرد: «بیش‌ترین‌ نان‌هایی که در کرمان مصرف می‌شوند تافتون و سنگک هستند که قیمت نان تافتون هزار تومان و قیمت نان سنگک هزار و ۵۰۰ تومان است».

وی با بیان این‌که قیمت نان در نانوایی‌های آزادپز با این نرخ متفاوت است، افزود: «قیمت نان تعدادی از آزادپزها که سهمیه‌ی آرد دریافت می‌کنند توسط اتحادیه تعیین می‌شود که قیمت نان تافتون در این مغازه‌ها  هزار و ۲۵۰ تومان و قیمت نان سنگک دو هزار تومان است».

رئیس اتحادیه صنف نانوایان کرمان ادامه داد: «قیمت نان باگت در انواع شکل‌های گرد و … در کرمان در حال حاضر ۹۰۰ تومان است».

وی توضیح داد: «سایر نان‌های فانتزی شامل قیمت‌گذاری نمی‌شوند».

کریم‌زاده کارنما در پاسخ به این سوال که آیا از نظر اتحادیه قیمت فعلی نان در کرمان مناسب است؟؛ گفت: «خیر. الان مشکل داریم و درخواست افزایش قیمت هم دادیم. نانواها نمی‌توانند کار کنند زیرا دستمزدها افزایش یافته و با این دستمزدی که اعلام شده فکر نمی‌کنم کارگری را بتوانند در واحدهای نانوایی به کار بگیرند».

وی اظهار کرد: «سال گذشته دستمزد حدود ۴۰ درصد افزایش داشت و امسال هم بیش از ۲۶ درصد افزایش داشته است، جمعا طی دو سال دستمزدها تقریبا ۷۰ درصد افزایش داشته و قیمت‌ها هم بر اساس دستمزد تعیین می‌شود و مهم‌ترین آیتمی است که در قیمت‌گذاری تاثیر دارد. از سوی دیگر کرایه‌ی ملک هم افزایش یافته و هزینه‌های آب، برق و سوخت نیز افزایش داشته است. فقط قیمت آرد بالا نرفته که آن هم تاثیر چندانی در مقابل افزایش سایر هزینه‌ها ندارد».

رئیس اتحادیه صنف نانوایان کرمان افزود: «قیمت نان در کرمان از سال ۹۳ تغییر نکرده بود که در سال ۹۸ قیمتی را اعلام کردند که برای آن سقف تعیین کردند و قرار بود اجرا شود. این تعیین نرخ مربوط به سال ۹۸ بود اما اوایل سال ۹۹ به ما اعلام شد».

کریم‌زاده کارنما در پاسخ به این سوال که آیا قرار است قیمت نان در کرمان افزایش پیدا کند؟؛ بیان کرد: «هنوز چیزی اعلام نشده اما باید افزایش یابد».

خبرنگار فردای کرمان سوال کرد: «بر اساس نامه‌ای که نوشتید و پیگیری‌هایی که داشتید چه میزان پیشنهاد برای افزایش قیمت نان مطرح کردید؟»؛ وی پاسخ داد: «ما فعلا مشکلات را مطرح کردیم اما برای میزان افزایش قیمت، باید آنالیز شود تا بعد اعلام کنیم و هنوز آنالیزی انجام نشده، باید ابتدا دستور و مجوز افزایش قیمت را بدهند تا بعد این کار انجام شود».

کریم‌زاده کارنما در ادامه با اشاره به مشکلات نانوایان اظهار کرد: «به جز پایین بودن قیمت نان و افزایش دستمزدها که مشکلات زیادی را برای نانوایان به وجود آورده، تعداد زیاد واحدهای صنفی نانوایی مشکل دیگری است که در کرمان وجود دارد. یک واحد نانوایی باید بتواند با میزان پختی که انجام می‌دهد هزینه‌های خود را پوشش دهد اما تعداد واحدها آن‌قدر زیاد است که نانوا توان پرداخت هزینه‌ها را ندارد».

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۵۰۰ واحد نانوایی زیر نظر اتحادیه در کرمان، گفت: «واحدها باید به ازای سرانه‌ی مصرف و یا میزان جمعیت راه‌اندازی شوند اما در حال حاضر این موضوع رعایت نمی‌شود و می‌گویند باید با درخواست برای کسب پروانه‌ی نانوایی موافقت شود».

رئیس اتحادیه صنف نانوایان کرمان ادامه داد: «یکی دیگر از مشکلات صنف نانوایان با بیمه است. واحد نانوایی که تغییر مکان می‌دهد یا واگذار می‌شود، شامل تعرفه‌ی دولتی نمی‌شود و باید حق بیمه را ۳۰ درصد بپردازند. حق بیمه‌ی دولتی حدود ۵۰۰ هزار تومان است که بعد از آزاد شدن باید بیش از یک میلیون‌ تومان بپردازد».

وی با بیان این‌که از نظر کیفیت نان، کرمان جایگاه خوبی دارد، در پاسخ به این سوال که این رتبه‌ و جایگاه بر چه اساسی تعیین می‌شود، اظهار کرد: «قبلا از طریق سامانه‌ای این مورد اعلام می‌شد اما در کل بر اساس پیگیری‌هایی که انجام می‌دهیم مشخص شده که کیفیت نان کرمان از جاهای دیگر بهتر است و مشکلی ندارد».

کریم‌زاده کارنما درباره‌ی رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نانوایی‌ها نیز خاطرنشان کرد: «نانواها تا جایی که در توان‌شان باشد مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند اما یک نانوا در حال حاضر در تامین هزینه‌هایش با مشکل مواجه است. ماسک و الکل گران است و برای تهیه‌ی این اقلام هزینه‌ای به نانوا پرداخت نمی‌شود».

وی با بیان اینکه اکثر نانوایان از ماسک استفاده می‌کنند، افزود: «درباره‌ی رعایت سایر موارد مانند عدم استفاده از پول و یا کارت‌خوان نیز در حال حاضر کارت‌خوان‌ها را در جایی قرار داده‌اند که مشتری بتواند خودش کارت را بکشد و یا از آن‌ها خواسته‌ایم که نان را با انبر به مشتری بدهند».

رئیس اتحادیه صنف نانوایان کرمان با بیان این‌که از ابتدای امسال چندین نانوایی به دلیل مسائل بهداشتی تعطیل شدند، بیان کرد: «ناظرین مرکز بهداشت در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی تذکر می‌دهند و نانوایی تا زمان رفع مشکل تعطیل می‌شود».

وی ادامه داد: «همچنین از ابتدای سال دو مورد برای واگذاری اقدام کردند اما هنوز تعطیلی به دلیل مشکلات مالی نداشتیم».