به‌خاطر محدودیت‌های کرونایی در فضای جامعه؛

رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی میدان تبلیغات انتخابات شدند

 

گروه جامعه ـ کمتر از سه هفته به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری که همزمان با ششمین دوره از انتخابات شوراهای شهر است زمان باقی مانده است.

با اعلام نظر نهایی شورای نگهبان درباره‌ی تایید صلاحیت کاندیداها، مردم قرار است در فرایند رای‌گیری ۲۸ خردادماه از بین حجت‌الاسلام رئیسی، محسن رضایی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی، سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی و محسن مهرعلیزاده یک نفر را روانه‌ی پاستور کنند.

کرونا بر تبلیغات این دوره از انتخابات، تاثیر گذاشته و از بسیاری رویدادها از جمله سفرهای استانی و جلسات پرتعداد انتخاباتی خبری نیست. در عوض، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به میدان تبلیغات انتخاباتی تبدیل شده است.

طبق روال دوره‌های گذشته، مناظره‌ بین کاندیداها نیز برگزار خواهد شد.

طبق آخرین اخبار، سید اسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرده است که در حالی پیش از این روزهای ۱۷، ۲۱ و ۲۵ خردادماه در برنامه‌های تلویزیون به‌عنوان روزهای مناظره پیش‌بینی شده بود اما چون در همان روزها پخش مسابقات فوتبال را هم داریم بنابراین، تصمیم بر این شد که زمان برگزاری مناظره‌ها به روزهای ۱۶، ۲۰ و ۲۴ و یا ۱۸، ۲۲ و ۲۶ خرداد منتقل شود.

در ادامه، گزیده‌ای از اظهارات کاندیداها که طی روزهای گذشته مطرح شده را می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «دولت من ائتلافی خواهد بود؛ ائتلاف با مردم، تولیدکنندگان و کارگران. به سمت همه نیروهای مولد و ضدفساد دست استمداد دراز می‌کنم».

 

وی افزود: «برخوردهای پلیسی و قضایی با واردات بی رویه و قاچاق کالا کافی نیست، ریشه مافیا را باید از طریق دولت خشکاند».

وی اظهار کرد: «فقط قدرت نظامی امنیت‌آور نیست بلکه تولید برتر و با کیفیت و قابل رقابت با نوع خارجی نیز تولید قدرت می‌کند و امروز قدرت کشور در گرو اقتدار در تولید است».
نامرد انتخابات ریاست جمهور با تاکید بر این که اصلاح نظام بانکی کشور یکی از اولویت‌های دولت مردمی است، گفت: «از هر مجموعه‌ی اقتصادی که بازدید کردم، مردم از مدیریت بانکی گله‌مند بودند. در قوه قضائیه جلسات پی در پی با مسئولان بانکی داشتم و تلاش‌های فراوانی برای اصلاح وضع موجود کردم اما این اقدامات کافی نیست. باید در سرمنشا، ریشه‌ی فساد را بخشکانیم و من برای انجام این ماموریت بزرگ وارد صحنه شده‌ام».

به نقش دولت در بسط عدالت باور دارم
‏ عبدالناصر همتی دیگر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در صفحه‌ی شخصی خود در توئیتر نوشت: «در عین دفاع از نقش بازار رقابتی و فاقد انحصار، در بسیاری از حوزه‌ها، به طور ویژه در سه حوزه آموزش، سلامت و حمایت از آسیب‌پذیرترین شهروندان، عمیقا به نقش کارآمد دولت در ایجاد فرصت‌های برابر، بسط عدالت، افزایش پوشش و کیفیت خدمات عمومی باور دارم».


برخی محدودیت‌های فضای مجازی توجیه ندارد

سعید جلیلی دیگر کاندیدای ریاست‌جمهوری معتقد است برخی محدودیت‌های فضای مجازی توجیه ندارد مثلا بین اینستاگرام و توییتر چندان فرقی نیست و اگر محدودیتی در این حوزه هست حتما باید برداشته شود.

به گزارش ایسنا، وی درباره‌ی فیلترینگ توییتر نیز نوشت: «فیلترینگ توییتر توجیه ندارد».

جلیلی درباره‌ی معوقات بانکی نیز گفته است: رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید ۹۰ هزار میلیارد تومان از معوقات بانکی دست یازده نفر است. خلق پول اینجا این‌طور می‌شود. اینها است که دولت ما برای آن برنامه دارد. دولت ما چنین اجازه‌ای را نخواهد داد که ۹۰ هزار میلیارد تومان دست یازده نفر باشد.

به ۱۲۰ هزار هکتار بافت فرسوده رسیدگی می‌کنیم

به گزارش ایرنا، علیرضا زاکانی، نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری اما بی‌ثباتی را از چالش‌های اصلی پیش روی اقتصاد کشور ذکر کرد گفت: «وعده‌ی جدی و اساسی‌ام این است که به فوریت، توجه ویژه به جهش تولید داشته باشم».

وی با حضور در رادیو اقتصاد با بیان اینکه تورم افسار گسیخته، رکود و بیکاری آسیب جدی به جامعه زده است، اظهار کرد: «از این جهت، فوریت اقدام و عمل خود را برای چهار سال آینده حوزه اقتصاد و مدیریت در نظر گرفتیم. بنابراین، برای دولت ما چهار خط تحول وجود دارد؛ اقتصاد و مدیریت، فرهنگ و اجتماع، سیاست و امنیت، همچنین دیپلماسی و روابط بین الملل یک فرصت جدی برای ما فراهم می‌کند».

زاکانی مواجهه جدی دولت خود را مبارزه با فساد دکر کرد و ادامه داد: «امروز نه آمایش سرزمین داریم که متوجه قدر و منزلت هر نقطه جغرافیایی کشور باشیم، نه استراتژی صنعتی داریم که بدانیم کدام ظرفیت ویژه می‌تواند به عنوان پیشران اقتصادی در کشور، تحول و تغییر را برعهده بگیرد».

وی از دیگر برنامه‌های دولت خود را فناوری‌های نوین، کشاورزی و توسعه روستایی همچنین رسیدگی به ۱۲۰ هزار هکتار بافت فرسوده دانست و افزود: «فرصت بعدی، معادن است. امروز  از رتبه‌ی هفتم معدن در جهان به رتبه ۲۰ سقوط کرده‌ایم و در ۲۵ سال اخیر، معدن بزرگی در کشور کشف نشده است».

برای معضلات کشور ۱۹ برنامه دارم
به گزارش تسنیم، سید امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی، نیز ششم خردادماه، از کتاب برنامه‌هایش با عنوان «دولت اعتماد» رونمایی کرد.

وی در این‌باره گفت: «مشکل کشور نحوه‌ی نگاه در روش حکمرانی است، محور اصلی بیانیه گام دوم انقلاب هم اصلاح حکمرانی است و بنده به عنوان جوانترین نامزد، آمده‌ام مدل جدیدی از حکمرانی در کشور را که دو سال جمعی از نخبگان آن را تنظیم کرده‌اند، ارائه کنم».

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: «بنده برای دولت اول که از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ است ۱۹ برنامه‌ی اجرایی تدوین کرده‌ام که برای حوزه‌های اضطراری مانند تورم، کرونا، اشتغال، مسکن و … است».

به زنان خانه‌دار حقوق می‌دهیم

به گزارش دنیای اقتصاد، محسن رضایی، دیگر نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز گفت: «رویکرد دولت بنده، عملیاتی و اقدامی خواهد بود؛ بنابراین اسم دولتم نیز «دولت اقدام و تحول» است». وی افزود: «ما تصمیم‌گیری در اتاق‌های دربسته و از پشت پنجره را کنار می‌گذاریم».

این نامزد انتخابات خاطرنشان کرد: «دولت ما، میدانی خواهد بود، میدانی که برای دیپلماسی تا خانه‌های مردم برنامه دارد».

رضایی درباره برنامه‌های اعطای یارانه ۴۵۰ هزار تومان گفت: «منظور من از یارانه ۴۵۰ هزار تومان کل یارانه‌های مردم از یارانه‌های گذشته تا یارانه‌های فعلی است. این یارانه‌ها از دو صرفه جویی به‌دست می‌آید، یکی صرفه‌جویی از یارانه‌هایی که ثروتمندان از گاز، بنزین، آب و برق دریافت می‌کنند، که ما آن را قطع می‌کنیم. در کنار این، ارزهای ۴۲۰۰ تومانی که به واسطه گران می‌رسد تا نهاده‌هایی را بخرند، اما با قیمت دلار ۲۰ هزار تومان به مردم می‌فروشند، ما با مکانیزم‌هایی که بعداً اعلام می‌کنم این پولی که واسطه گران می‌خورند را آزاد می‌کنیم لذا یارانه ۴۵۰ هزار تومانی بر این اساس است و قیمت‌ها هم تغییر نمی‌کند و هیچ هزینه جدیدی هم به دولت تحمیل نمی‌شود».

رضایی با بیان اینکه برای بانوان نیز برنامه دارد، اظهار کرد: «در هیات دولت ما حداقل ۲ تن از بانوان حضور خواهند داشت. در کسب و کارها به بانوان امکانات می‌دهیم تا بتوانند تولید و درآمد داشته باشند و بار معیشت خانه را کاهش دهند و خانه‌داری را یک شغل محسوب کرده و به آن حقوق خواهیم داد».