رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمان:

کارشناسان رسمی دادگستری به دستگاه قضایی و ادارات دولتی خدمات‌رسانی می‌کنند

 

گروه اطلاع‌رسانی: ساختمان جدید مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمان با حضور دکتر علی بهادری‌جهرمی رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه، دکتر موحد رئیس‌کل دادگستری استان کرمان، جمعی از مسئولان استان، کارشناسان رسمی دادگستری و وکلا افتتاح شد.

این مرکز که به گفته‌ی رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان، در خیابان فلسطین کرمان مستقر است با حضور بیش از ۳۰۰ کارشناس در ۴۲ رشته‌ی مختلف به قضات دادگستری و ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان خدمات ارائه می‌دهد.

درباره‌ی فعالیت‌های مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمان با آقای مهندس عباس دلفاردی رئیس این مرکز گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

 

جناب آقای دلفاردی، بفرمایید که مرکز کارشناسان رسمی دادگستری چه فعالیت‌هایی انجام می‌هد؟

مجموعه‌ی کارشناسان رسمی دادگستری در اجرای برنامه‌ی سوم توسعه‌ی کشور که همان ماده‌ی ۱۸۷ است، به وجود آمد و قدمتی ۲۰ ساله دارد و استان کرمان یکی از استان‌هایی است که مرکز کارشناسان مستقل را در سال‌های اول اجرای برنامه‌ی سوم توسعه تشکیل داده است. در این راستا بیش از ۳۰۰ کارشناس در ۴۲ رشته‌ی مختلف در سراسر استان کرمان مشغول به کار هستند و کار آن‌ها خدمات‌رسانی به دستگاه قضایی و ادارات دولتی و جامعه است.

 

 دربارۀ خدمات‌رسانی آن‌ها لطفا بیشتر توضیح دهید؟

در مجموعه‌ی کارشناسان رسمی دادگستری دو نوع خدمات‌رسانی داریم. یکی خدمات‌رسانی به دستگاه قضایی است که قضات از نظرات کارشناسی در آرای خود استفاده می‌کنند. ادارات دولتی نیز برای انجام برخی کارهای خود خصوصاً در کارهای ارزیابی و فروش اموال دولتی که نیازمند نظرات کارشناسی تخصصی هستند، نامه‌هایی به مرکز ارسال می‌کنند و از کارشناسان ما استفاده می‌کنند. و در کار داوری معمولا نظر کارشناسی فصل‌الخطاب است.

 

چه کسانی می‌توانند کارشناس رسمی دادگستری بشوند؟

کسانی می‌توانند کارشناس رسمی بشوند که حداقل دارای مدرک تحصیلی لیسانس در رشته‌های مختلف باشند و حداقل ۵ سال سابقه‌ی کار مرتبط با آن رشته را داشته باشند.

 

 نحوۀ انتخاب کارشناسان به چه شکل است؟

انتخاب آن‌ها به وسیله‌ی برگزاری آزمون کتبی است. پس از آزمون کتبی، پذیرفته‌شدگان مصاحبه‌های علمی و اعتقادی را طی می‌کنند و پس از گذراندن آن، باید دوره‌های آموزشی که همان دوره‌ی کارآموزی است را طی کنند که قسمتی از آن را نزد کارشناس و قسمتی را در دستگاه قضایی و ادارات دولتی مرتبط با کار کارشناسی انجام می‌دهند و پس از دوره‌ی کارآموزی و گذراندن دوره‌ی تحلیف، پروانه‌ی کارشناسی به آن‌ها اعطا می‌شود.

 

کارشناس توسط چه کسی انتخاب می‌شود؟

انتخاب کارشناس در دعاوی حقوقی و کیفری که در محاکم قضایی انجام می‌شود توسط قاضی صورت می‌گیرد که با سند تحول جدید این اقدام انجام شده که دخالت‌های انسانی کمتر شود و ارجاعات کارشناسی توسط هوش مصنوعی صورت می‌گیرد.

 

هزینه‌های کارشناسی به چه شکل پرداخت می‌شود؟

هزینه‌های کارشناسی توسط خواهان پرداخت می‌شود. هزینه در دادگستری‌ها توسط خواهان پرونده و در ادارات دولتی از طریق همان اداره‌ای که تقاضای کارشناس کرده است، پرداخت می‌شود.

پرداخت دستمزد بر اساس تعرفه مصوب ریاست محترم قوه قضائیه که هر چهار سال مورد بازبینی و اصلاح قرار می‌گیرد تعیین می‌شود و پرداخت آن در محاکم قضایی برعهده‌ی اصحاب پرونده و در سایر موارد با درخواست‌کننده‌ی کارشناس است.

 

چه سرویس‌ها و خدماتی در مرکز کارشناسان دادگستری استان کرمان ارائه می‌دهید؟

پیش از این بسیاری از امورات مرکز کارشناسان رسمی دادگستری در تهران انجام می‌شد اما از زمانی که آقای دکتر بهادری‌جهرمی رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری کشور شده، بیش از ۹۰ درصد کارهای کارشناسان به استان‌ها محول شده و استان‌ها تمام امورات کارشناسی، به جز موارد خاص را انجام می‌دهند.

 

تشکل کارشناسان دادگستری در استان مستقل است یا شعبه‌ای از کشور هستید؟

ما در استان مستقل هستیم و به عنوان مرکز کارشناسان دادگستری استان کرمان فعالیت داریم اما چارچوب و قوانین ما زیر نظر مرکز تهران است.

 

این مرکز از نظر آموزش اعضا یا انجام فعالیت‌های پژوهشی در چه وضعیتی است؟

در مرکز کارشناسان استان کرمان، واحدی به نام آموزش داریم که مدیر آن، دوره‌های آموزشی را برای همکاران برگزار می‌کند. برای اخذ تخصص‌هایی که هر ساله به تخصص کارشناسان اضافه می‌شود نیاز به گذراندن این دوره‌ها است.

همچنین، همکاران ما در کارهای پژوهشی فعالیت دارند که معمولاً کارهای پژوهشی در مجموعه‌ای در تهران ثبت می‌شود.

 

چه کارها و اقدامات رفاهی برای اعضا انجام داده‌ یا در برنامه‌ دارید؟

برای دریافت تسهیلات با برخی بانک‌ها صحبت کرده‌ایم و تاکنون تعدادی از همکاران برای دریافت وام ۵۰ میلیون تومانی به بانک معرفی شده‌‌اند. با تعدادی از مجموعه‌های ورزشی نیز برای استفاده‌ی همکاران صحبت کردیم. همچنین طی مذاکراتی که با بانک ملی شده، در آینده‌ی نزدیک برای کارشناسان تسهیلاتی دریافت خواهیم کرد.

 

آیا جنوب استان دارای مرکز مستقل کارشناسی است؟

در جنوب نمایندگی نداریم اما به محض اینکه تعداد کارشناسان در هر شهرستان به حد نصاب تعیین شده برسد می‌توان دفاتر نمایندگی در آن شهرستان دایر کرد.

 

لطفا در خصوص افتتاح ساختمان مرکز کارشناسی دادگستری استان کرمان توضیح دهید.

ساختمان جدید مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان کرمان در ساختمانی با بیش از ۳۰۰ مترمربع زیربنا، دارای مجموعه‌ی اداری، سالن اجتماعات و دادسرای انتظامی در خیابان فلسطین کرمان بنا شده که اعتبار آن از محل کسر دستمزد کارشناسان تامین شده است.

این ساختمان با حضور دکتر علی بهادری‌جهرمی رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه، دکتر موحد رئیس‌کل دادگستری استان کرمان، جمعی از مسئولان استان، کارشناسان رسمی دادگستری و وکلا به بهره‌برداری رسید و از هفته‌ی آینده تمامی کارها و فعالیت‌ها در این ساختمان انجام خواهد شد.