رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان:

سنجش نوآموزان کرمانی از اول تیرماه آغاز می‌شود

آمار مشکلات بینایی در سنجش دانش‌آموزان بیش‌تر است

پروین میرزاحسینی: رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان کرمان از آغاز طرح سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان از یکم تیرماه خبر داد و گفت: «نوبت‌گیری برای سنجش سلامت از طریق سامانه‌ی سنجش که در اختیار مدیران مدارس قرار دارد، به صورت اینترنتی انجام می‌شود و نیاز به حضور فرد در پایگاه نیست و به خانواده اعلام می‌شود که چه ساعتی و چه روزی در پایگاه حاضر شوند».

به گفته‌ی وی، ۴۳ پایگاه ثابت، پنج پایگاه تخصصی و ۱۱۳ پایگاه سیار در استان کرمان کار سنجش حدود ۷۰ هزار کلاس اولی را انجام می‌دهند.

به گزارش استقامت، عباس صفوی ۲۲ خردادماه در جمع خبرنگاران با بیان این‌که سازمان آموزش و پرورش استثنایی یک سازمان مترقی در دستگاه تربیت است که خدمات گوناگون ارائه می‌دهد، بیان کرد: «در سال‌های اخیر ما به جای واژه‌ی استثنایی از کلمه‌ی آموزش و پرورش کودکان با نیازهای ویژه استفاده می‌کنیم و این نیاز ویژه یک تعریف دارد».

وی ادامه داد: «مانند دانش‌آموزی که مشکل شنوایی دارد یعنی ناشنوای مطلق نیست و نیاز ویژه دارد که معلم خاصی به او آموزش دهد و از ابزار خاصی به نام کمک‌شنوایی استفاده کند، یا کودکی که در بدو تولد، در غربالگری سازمان بهزیستی یا دانشگاه علوم‌پزشکی به‌عنوان ناشنوای مطلق تشخیص داده می‌شود و این فرد نیز علیرغم اینکه در سن مدرسه قرار ندارد در مدارس ناشنوای ما ثبت‌نام می‌شود و مورد خدمات حمایتی ما قرار می‌گیرد».

صفوی با اشاره به کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا در استان کرمان، افزود: «استان کرمان در رابطه با مسائل شنوایی جزو استان‌های پیشرو بوده و ما قبل از سال جدید، ۲۰ مورد کاشت حلزون انجام دادیم».

وی یکی دیگر از خدمات سازمان آموزش و پرورش استثنائی را ارائه‌ی خدمات کمک آموزشی به برخی دانش‌آموزان که در تعدادی از درس‌ها مشکل دارند بیان کرد و یادآور شد: «گاهی ممکن است دانش‌آموز دبستانی که در مدارس عادی درس می‌خواند و مشکل جسمانی، ذهنی و روانی ندارد، در درسی مشکلاتی داشته باشد و ضعیف باشد این موضوع در خدمات پرورشی آموزش و پرورش استثنایی تحت عنوان دانش‌آموز دارای مشکل ویژه‌ی یادگیری قرار می‌گیرد و در مراکز مشکلات ویژه‌ی یادگیری تحت آموزش‌های تکمیلی قرار می‌گیرد که در حال حاضر در سطح استان ۲۴ مرکز فعال است».

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان کرمان افزود: «خدمات آموزش و پرورش استثنایی فقط برای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی نیست و طیف وسیعی از جمله افراد دارای اختلال اوتیسم، دانش‌آموزان دارای مشکلات جسمی و حرکتی از خفیف تا شدید، افراد دارای مشکلات بینایی، شنوایی و اسکلتی شامل دریافت خدمات این سازمان می‌شوند».

وی از ارائه‌ی «بسته‌ی تحولی مداخله‌ی به‌هنگام طلایی» به عنوان یکی از خدمات آموزش و پرورش استثنائی خبر داد و خاطرنشان کرد: «این خدمات برای این است که بتوانیم به موقع مشکل را تشخیص بدهیم و بلافاصله بتوانیم با کمک دستگاه‌های همکار، مداخلات به‌هنگامی را در کمترین زمان و با بهترین موقعیت انجام دهیم».

صفوی ادامه داد: «در این راستا طی چند ده سال اخیر یک اقدام ویژه‌ای را سازمان آموزش و پرورش استثنایی با مصوبه‌ی مجلس انجام می‌دهد و آن، برنامه‌ی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان است که اولویت اول دانش‌آموزان ورود به پایه‌ی اول دبستان و اولویت دوم با نوآموزان پیش‌دبستانی است».

وی توضیح داد: «در این برنامه خدمات متعددی به دانش‌آموزان ارائه می‌شود، بخشی مربوط به سنجش سلامت جسمانی شامل اندام‌های حرکتی، بهداشت دهان و دندان، دستگاه شنوایی و بینایی، توده‌ی بدنی و راست قامتی است و بخشی نیز مسائل ذهنی مانند کم‌توانی‌های ذهنی است».

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان کرمان افزود: «بعد از انجام این سنجش و شناسایی دانش‌آموزان، بچه‌ها در سه گروه تقسیم می‌شوند، گروه اول دانش‌آموزانی هستند که مسئله و مشکل خاصی ندارند و یا حداقل تجهیزات کمکی مانند عینک نیاز دارد و می‌توانند در مدرسه عادی به تحصیل ادامه دهند، گروه دوم دانش‌آموزانی هستند که نیاز به تحصیل در مدارس عادی دارند اما باید همزمان خدماتی را از سازمان آموزش و پرورش استثنایی دریافت کنند و دسته‌ی سوم دانش‌آموزان دارای نیاز ویژه هستند که باید در مدارس خاص ما ادامه‌ تحصیل دهند؛ یعنی دانش‌آموزی که دچار کم‌توانی ذهنی است، یا دچار ناشنوایی و نابینایی خاص است، یا دچار مشکل جسمی و حرکتی است و امکان ادامه تحصیل به عنوان تلفیقی و فراگیر در مدارس عادی را ندارد».

وی گفت: «برای اجرای طرح سنجش تامین نیروی انسانی انجام و آموزش‌های لازم ارائه شده است و برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط کرونا، عوامل اجرایی به‌طور کامل آموزش دیده‌اند، تجهیزات لازم شامل ماسک، دستکش، پد الکل و مواد ضدعفونی‌کننده خریداری شده است و همچنین برای رعایت کامل پروتکل‌ها چند ابزار برای سنجش تهیه کردیم تا فرصت برای ضدعفونی کردن ابزارها وجود داشته باشد».

صفوی یادآور شد: «برای رعایت فاصله‌گذاری محیطی و اجتماعی نیز سعی کردیم همه‌ی پایگاه‌ها دارای تهویه‌ی مطبوع باشند و فضای بزرگی در اختیار آن‌ها قرار دهیم و در جایگاهی که برای خانواده‌ها تهیه شده فاصله‌گذاری به میزان کافی باشد».

وی ادامه داد: «نوبت‌گیری برای سنجش سلامت نیز از طریق سامانه‌ی سنجش که در اختیار مدیران مدارس قرار دارد، به صورت اینترنتی انجام می‌شود و نیاز به حضور فرد در پایگاه نیست و به خانواده اعلام می‌شود که چه ساعتی و چه روزی در پایگاه حاضر شوند».

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان کرمان اظهار کرد: «ما در برنامه‌ی سنجش تعهد داریم حداقل بین ۶۵ تا ۷۰ هزار کلاس اولی و حداقل ۳۵ هزار نوآموز پیش‌دبستانی را مورد سنجش قرار دهیم که برنامه‌ی سنجش کلاس اولی‌ها از یکم تیرماه آغاز می‌شود و تا پایان شهریورماه به اتمام می‌رسد و از اواخر شهریور ماه تا اواسط آبان ماه نیز سنجش نوآموزان پیش‌دبستانی را در دستور کار داریم».

وی با اشاره به اینکه سال قبل ۹۹.۶ درصد دانش‌آموزان و نوآموزان در طرح سنجش شرکت کردند، افزود: «امسال تلاش می کنیم این پوشش صددرصد انجام شود و دانش‌آموزان قبل از ورود به دبستان مورد سنجش قرار بگیرند».

صفوی با اشاره به فعالیت ۴۳ پایگاه ثابت، پنج پایگاه تخصصی و ۱۱۳ پایگاه سیار در استان کرمان در طرح سنجش، بیان کرد: «دانش‌آموزانی که مشکوک به مشکل باشند به پایگاه تخصصی ارجاع داده می‌شوند تا توسط متخصصین مورد معاینه قرار گیرد».

وی یادآور شد: «در سال گذشته سی‌هزار و ۱۵۰ نفر مراجعه‌کننده به پایگاه‌های سنجش در مرحله‌ی اولیه داشتیم که چهارهزار و ۹۵۳ مورد به پایگاه تخصصی ارجاع داده شدند».

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان کرمان افزود: «از جمع چهار هزار و ۹۰۰ نفر حدود سه‌هزار و ۳۰۰ نفر آمادگی تحصیلی بودند، هزار و ۷۵ نفر به بینایی‌سنجی ارجاع داده شدند، ۴۴۰ نفر به شنوایی‌سنجی‌ ارجاع داده شدند و ۵۷ نفر مشکل جسمی حرکتی داشتند».

وی خاطرنشان کرد: «از هزار و ۷۵ نفری که ارجاع به بینایی‌سنجی بوده، ۲۲۱ نفر بدون مشکل بوده، ۲۸۳ نفر مشکل داشتند اما فعلا نیاز به عینک نداشتند، ۴۱۰ نفر نیاز به عینک داشتند، ۱۱۹ نفر تنبلی چشم بوده، ۲۷ مورد درمان دارویی یا جراحی نیاز داشته، ۱۱ نفر معلم کمکی و کتاب درشت‌خط احتیاج داشتند و فقط چهار نفر نیاز بوده در مدارس استثنایی باشند».

وی گفت: «در استان کرمان حدود چهار هزار دانش‌آموز تحت پوشش مراکز استثنایی  قرار دارند، حدود سه هزار نفر تلفیقی در مدارس عادی داریم که درس می‌خوانند و حدود ۱۲ هزار نفر در مراکز مشکلات ویژه‌ی یادگیری ما خدمات دریافت می‌کنند و دانش‌آموز با نیاز ویژه هستند».

صفوی ادامه داد: «برای اختلال اوتیسم ۱۱ نفر ارجاع داشتیم که ۹ نفر نیاز به مدرسه تخصصی داشتند و دو نفر بدون مشکل بودند و برای مشکل جسمی و حرکتی ۵۷ نفر ارجاع داشتیم و فقط ۱۵ نفر نیاز به تحصیل در مدارس ما داشتند».

وی با بیان این‌که آمار مشکلات بینایی در سنجش دانش‌آموزان بیشتر است، گفت: «این مشکل در بین دانش‌آموزان شرق و جنوب استان خصوصا در رودبار جنوب بیشتر است».

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنائی استان کرمان خاطرنشان کرد: «در استان کرمان ۱۲۰ مدرسه استثنایی و یک‌هزار و ۲۶۰ معلم ویژه مدارس استثنایی مشغول فعالیت هستند».

وی حداکثر مبلغ دریافتی برای سنجش نوآموزان را ۵۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: «این طرح برای دانش‌آموزان مناطق عشایری و پنج درصد از دانش‌آموزان استان به صورت رایگان اجرا می‌شود».