سیلاب در استان خسارات جانی و مالی برجای گذاشت؛

مصیبت سیلاب در اوج بی‌آبی کرمان!

 

گروه جامعه: ساکنان شهرها و روستاهای استان کرمان که تابستان را با گرمای شدید و کم‌آبی و بی‌آبی شروع کرده بودند، در حالی تیرماه را به پایان می‌برند که تعدادی از مناطق در شهرستان‌های بافت، جیرفت، بردسیر، ارزوییه، راور و زرند گرفتار سیلاب و خسارات جانی و مالی شده‌اند.

مجید سعیدی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان به همشهری گفت: «شهرستان‌های بردسیر، ارزوئیه، کرمان، راور و زرند بیش‌ترین آسیب را در این سیل دیده‌اند».

به گزارش استقامت، بارش‌های رگباری طی روزهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ تیرماه موجب وقوع سیلاب و خسارات در برخی از مناطق استان شد. فیلمی که مردی از اهالی روستای داهوئیه زرند هراسان کنار جریان خروشان سیل ایستاده و فریاد می‌زند که امامزاده را آب برد و در ادامه، کودکانی که روی دست مردان، گل‌آلود و بی‌حال نشان داده می‌شوند که از چنگال سیلاب رهانیده شده‌اند، گل‌ولای گسترده و فرش‌ها و ظرف‌های خانه‌های اهالی کیسکان که این سو و آن سوی خانه‌ها و کوچه‌ها رها شده و ویدئوهایی که تماشاچیان سیل از لت‌وپار شدن و غرق شدن خودروها توسط سیل گرفته و در شبکه‌های اجتماعی بازنشر ‌شده است؛ همه خبر از تحقق پیش‌بینی‌هایی دارد که پیش از این اعلام و گفته شده بود گرفتار تغییر اقلیم و در تهدید بارش‌های ناگهانی و سیلابی توام با خشکسالی شدید هستیم.

در جریان سیلی که اواخر تیرماه رخ داد، مفقودی پنج نفر از سرنشینان خودرویی در روستای کیسکان بافت که تا ظهر یکشنبه سه نفرشان همچنان مفقود بود و امدادگران در جست‌وجوی آن‌ها بوده‌اند، بر غم‌باری این حادثه‌ی طبیعی افزود و خاطره‌ی کشته شدن شش مامور برق در سیل اردیبهشت‌ماه گلباف زنده شد.

به نقل از ایرنا، مجید زند اقطاعی، فرماندار بافت درباره‌ی حادثه‌ی کیسکان توضیح داد: «ساعت پنج تا ۶ عصر روز شنبه، در منطقه کیسکان با توجه به بارش‌های سیل‌آسای رگباری، سیلاب جاری شد و سه خودرو را با خود برد که سرنشینان یک خودرو نیسان خود را نجات دادند و خودرو را آب با خود برد. سرنشینان دو خودروی دیگر نیز، توسط افراد حاضر در صحنه نجات پیدا کردند اما یک خودرو پژو به اتفاق سرنشینان که از تعداد دقیق آن‌ها اطلاعی در دست نیست گرفتار سیلاب شدند».

وی افزود: «خودروهای گرفتار در سیلاب، حدود چهار تا پنج کیلومتر در آب غوطه‌ور شده که در نهایت قطعه‌هایی از این خودروها شب جمعه، توسط تیم جست‌وجو در مناطق مختلف به دست آمد».

عصر یکشنبه اعلام شد که تلاش برای یافتن سایر مفقودان ادامه دارد.

وقوع سیلاب‌های خسارت‌بار که طی سالیان اخیر به کرّات مناطقی از استان کرمان را درگیر کرده است زمانی به مرحله‌ی هشدار جدی و بلند شدن آژیر قرمز خطر می‌رسد که اظهارات صادق ضیاییان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با همشهری را بخوانیم: «براساس آخرین یافته‌های دانشمندان و گزارش‌های هیات بین‌الدول تغییر اقلیم، فراوانی و شدت بروز پدیده‌های هواشناسی حدی مانند سیل، توفان، رعد و برق، تگرگ و… رو به افزایش است. بنابراین در بلندمدت تعداد و حجم سیلاب‌ها افزایش خواهد یافت. خشکسالی و بارش‌های سیل‌آسا نیز دو روی یک سکه هستند. ممکن است در سال‌های خشک مثل امسال، بارش‌های سهمگین داشته باشیم. همانطور که به وضوح شاهد بودیم در سال زراعی جاری، بارش‌‌های سیل‌آسا در خوزستان و بوشهر رخ داد؛ درحالی‌که بارش سالانه هم مناسب نبود».

او با اشاره به اینکه شدت تخریب‌های سیل در هر منطقه، به میزان آمادگی زیرساخت‌ها بستگی دارد، می‌افزاید: «پدیده‌های حداکثری که ناشی از بارش در مدت‌زمان کم است، بر کشاورزانی که به بستر رودخانه تعرض کرده‌اند خسارت وارد می‌کند. در نتیجه، میزان خسارت به میزان آمادگی‌ها نیز بستگی دارد. به‌طور مثال در بارش‌های اخیر در شرق و جنوب‌شرق کشور، پلی تخریب نشده است، چون وزارت راه، در این زمینه آماده بود. اما بیش‌ترین خسارت را به دام و کشاورزی در بستر رودخانه‌ها وارد کرد».

به منظور رسیدگی به مشکلات مناطق سیل‌دیده در استان، معاون عمرانی استاندار به همراه جمع دیگری از مسئولان مربوطه به شهرستان‌های بردسیر و بافت سفر کرد.

به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، سیدمصطفی آیت‌الهی موسوی، در جلسه‌ی ستاد مدیریت بحران شهرستان بافت گفته است: «دست‌اندازی‌ها و تصرفات در حریم رودخانه‌ها، جاده‌ها و ساخت و سازهای غیراصولی، خسارت وارده در بحران‌ها را افزایش می‌دهد».

او همچنین به سیل‌زدگان بافت و بردسیر وعده‌ی شروع مرمت واحدهای مسکونی با اولویت واحدهای به شدت آسیب‌دیده، اعطای لوازم اولیه زندگی، تعمیر معابر اصلی شهری و روستایی مناطق آسیب‌دیده توسط اداره کل راهداری، لایروبی قنوات، ساماندهی بستر رودخانه و راه‌ها همچنین پرداخت تسهیلات برای بازسازی خانه‌ها از سوی بنیاد مسکن را داده است.

***

حالا دیگر بر همگان روشن شده که وقوع سیلاب حتی در اوج خشکسالی شدید و در تابستان، افسانه و قصه نیست. پرسش اساسی اما این است که استان کرمان چه‌قدر برای این مخاطره‌ی بزرگ طبیعی خود را مهیا کرده است؟