با گذشت حدود یک ماه از وعدۀ افتتاح و تکمیل پروژه؛

ارتش اجازۀ بهره‌برداری از آرامستان جدید کرمان را نمی‌دهد!

بیش از ۵ هزار قبر آماده، اما دفن مردگان با چالش مواجه است

خطر ادامۀ پیشروی قبرستان فعلی به داخل جنگل وجود دارد

استاندار و نمایندگان کرمان چشم بر مشکل بزرگ شهر بسته‌اند

 

اسما پورزنگی‌آبادی: سی‌ام خردادماه امسال بود که شهردار کرمان اعلام کرد: آرامستان جدید هفته‌ی آینده به بهره‌برداری می‌رسد. بنرهای تبلیغاتی افتتاح آرامستان که نام «بهشت کریمان» بر آن نهاده‌اند،  هنوز در خیابان‌ها و جلوی چشم شهروندان است اما خبری از افتتاح نیست چرا که ارتش به شهرداری این اجازه را نمی‌دهد. جاده‌ی ورودی آرامستان را بسته و نیروهایی را مستقر کرده تا آمد و شدی اتفاق نیفتد. به گفته‌ی مداح، معاون شهردار کرمان حتی اجازه نمی‌دهد پیمانکار آرامستان، ماشین‌آلات خود را خارج کند و همه‌ی این اتفاقات در شرایطی دارد رخ می‌دهد که به گفته‌ی مداح، در آرامستان فعلی دیگر جایی برای دفن مردگان وجود ندارد و به تعبیر او، به سختی و در سوراخ و سمبه‌های آرامستان دارند جای قبر پیدا می‌کنند.

پای ارتش به این پروژه از زمانی باز شده که برای قطعه زمینی در محل آرامستان، سند مالکیت گرفتند. پس از آن، قرار شد تا این زمین به آرامستان اختصاص یابد و در عوض، مسکن‌وشهرسازی به ارتش زمین دیگری در نقطه‌ی دیگری از شهر اختصاص دهد.

رامین امیرمداح، معاون خدمات شهری شهردار کرمان ۲۹ تیرماه در پاسخ به فردای‌کرمان که چرا آرامستان را افتتاح نمی‌کنید، توضیحات بیش‌تری داد که در ادامه می‌خوانید.

امیرمداح گفت: «طبق توافق اولیه‌ای که پیش از این با ارتش و در جلساتی با حضور دکتر موسوی معاون محترم عمرانی استاندار داشتیم، قرار شد مسکن‌وشهرسازی زمینی را به ارتش بدهد. چند قطعه زمین را به ارتش معرفی کردند اما ایراداتی به آن وارد دانستند تا اینکه به پیشنهاد خودشان، زمینی در جاده‌ی قدیم ماهان نهایی شد. اما ارتش این زمین را نمی‌پذیرد چرا که مسکن‌وشهرسازی در قرارداد واگذاری، طبق قانون موظف است این شرط را اعلام کند که اگر تا شش ماه در زمین کاری انجام نشود پس گرفته خواهد شد. ارتش هم می‌گوید که در آرامستان، زمین با سند داده‌ایم و الان هم زمین با سند بدون شرط می‌خواهیم. مسکن‌وشهرسازی هم می‌گوید که طبق قانون در کل کشور، چنین شرطی در قرارداد واگذاری لحاظ می‌شود و مشکل خاصی هم ایجاد نخواهد شد اما باز هم ارتش نمی‌پذیرد.»

وی با بیان اینکه ارتش به همین دلیل مانع افتتاح آرامستان جدید شده است، افزود: «آرامستان جدید یک ماه آماده است. دو هزار و ۸۸۰ قبر دو طبقه‌ی پیش‌ساخته یعنی پنج هزار و ۷۶۰ قبر آماده کرده‌ایم، فضای سبز ایجاد کرده‌ایم، تمام محوطه جدول‌گذاری شده، نیمکت و آبخوری و سرویس بهداشتی و پارکینگ و ۳۰۰ مترمربع سایبان هم در آرامستان جدید مهیا شده است، ۵۰ هزار لیتر تانکر آب مستقر کرده‌‌ایم و پایه‌های چراغ‌های برق هم آماده است اما روز دوشنبه‌ای که قرار بود آرامستان افتتاح شود، ارتش روز شنبه جاده را بست. هنوز هم به هیچ‌کس اجازه‌ی ورود نمی‌دهند حتی شبانه چادر برپا کرده و مراقبت می‌کنند تا رفت‌وآمد در آرامستان صورت نگیرد. ماشین‌آلات پیمانکار ما داخل آرامستان است و ۲۸ روز است اجازه‌ی خروج آن را نمی‌دهند، برای آبیاری فضای سبز باید التماس کنیم که بگذارند وارد بشویم.»

وی ادامه داد: «همین امروز مدیرعامل سازمان آرامستان به من اعلام کرد که هیچ جای دفنی در آرامستان فعلی نیست و به سختی و با گشتن در سوراخ سمبه‌ها دارند قبر پیدا می‌کنند؛ حدود ۱۰ میلیارد تومان هزینه و بهشت کریمان را آماده‌ی بهره‌برداری کردیم ولی همه چیز بلاتکلیف مانده و مردم هم با دفن اموات خود با مشکل مواجه شده‌اند.»

معاون شهردار کرمان در پاسخ به این پرسش که آیا ادامه‌ی این وضعیت منجر به آن خواهد شد که پیشروی قبرستان فعلی به داخل جنگل قائم ادامه پیدا کند؟ گفت: «ما اصلا چنین قصدی و برنامه‌ای نداریم. فرض کنید جنگل هنوز برای دفن اموات جا داشته باشد ولی آیا درست است پول شهر که در جای دیگری هزینه شده بلااستفاده بماند؟».

مداح در پاسخ به این پرسش که مگر ارتش قرارداد تحویل زمین را امضا نکرده است؟ نیز اظهار کرد: «همه امضا کرده‌ایم اما ارتش به دلیل همان شرط قانونی، قرارداد را امضا نمی‌کند.».

او در پاسخ به این پرسش که آب و برق آرامستان جدید چطور تامین شده است؟ توضیح داد: «مشکل تامین آب و برق را حل کرده‌ایم. قرارداد با پیمانکار برق بسته شده اما برای اینکه کار معطل نماند، دو ژنراتور خریداری و در آرامستان مستقر کردیم. برای تامین آب هم فعلا ۵۰ هزار لیتر تانکر گذاشته‌ایم که همه بلااستفاده مانده است.»

مداح در پاسخ به این پرسش که غسالخانه‌ی آرامستان جدید هم آیا احداث شده است؟ گفت: «برنامه این بود که فعلا از همان غسالخانه‌ی جاده جوپاری استفاده شود، قرارداد ساخت غسالخانه در آرامستان جدید اما بسته شده و قرار بود پیمانکار یک غسالخانه‌ی بسیار بزرگ و مدرن را ۱۰ ماهه احداث کند، الان یکی دیگر از مشکلات ما همین است که پیمانکار باید کار را شروع می‌کرد تا در موعد مقرر تحویل دهد ولی نیروهای ارتش اجازه‌ی ورود به پروژه را نمی‌دهند و پیمانکار نگران و معترض است که نتواند در زمان مقرر کار را تحویل شهرداری دهد.»

***

ساخت آرامستان جدید شهر کرمان از حدود ۱۰ سال پیش آغاز شده و سالیان زیادی بود که کار خاصی برای آن انجام نمی‌شد تا اینکه در این دوره از شهرداری و شورا، توان و تمرکز زیادی برای تکمیل و بهره‌برداری آن گذاشته شد اما حالا که پروژه به پایان رسیده، در پی اختلاف ارتش و شهرداری باز هم شهر از قبرستان جدید محروم مانده است.

خطر وقتی جدی‌تر می‌شود که طی چند ماه اخیر، مدام از سوی شهرداری اعلام می‌شود که در آرامستان فعلی جا برای دفن اموات نیست. این موضوع، علاوه بر آنکه دفن مردگان را با مشکل مواجه می‌کند، باعث آسیب به جنگل قائم هم می‌شود؛ در پی تکمیل ظرفیت آرامستان فعلی شهر کرمان، پیشروی قبرستان به داخل جنگل دست‌کاشت و دفن مردگان پای درختان کاج چند سالی است که مورد اعتراض جدی کارشناسان و دوست‌داران شهر بوده است و حتی کار به آنجا رسیده که دادستان کرمان به موضوع ورود کرده و دی‌ماه سال گذشته بود که دادخدا سالاری اعلام کرد: واگذاری قبر در جنگل قائم ممنوع است.

در همین حال، بهمن‌ماه سال گذشته بود که عالم‌زاده شهردار کرمان با تاکید بر این‌که دفن اموات در آرامستان فعلی باید هرچه زودتر متوقف شود، گفت که با توجه به عدم ظرفیت قبرستان فعلی، هرچه پیش برویم، ممکن است به پردیسان قائم(عج) لطمه وارد شود.

با وجود این چالش‌ها، کار افتتاح آرامستان جدید قفل شده و انتظار می‌رود استاندار کرمان و دو نماینده کرمان در مجلس برای رفع اختلافات ارتش و شهرداری، مسکن‌وشهرسازی ورود کنند و نگذارند این مشکل بزرگ شهر حل‌نشده باقی بماند.