رئیس اتاق اصناف کرمان:

قیمت نان هنوز رسما گران نشده است

 

پروین میرزاحسینی: قیمت نان در کرمان حدود سه سال است که افزایش نیافته و بالا رفتن دستمزدها و افزایش سایر هزینه‌ها، نانوایان را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.

اواخر تیرماه، قیمت نان در تهران افزایش یافت و متعاقب آن قرار بود این افزایش قیمت در سایر استان‌ها نیز اجرا شود، اما به گفته‌ی رئیس اتاق اصناف کرمان، علیرغم ابلاغ افزایش قیمت نان، مجددا درخواست شده تا فعلا این افزایش قیمت در استان‌هایی که قیمت را بالا نبرده‌اند، اجرا نشود.

یوسف جعفری، چهارم مردادماه در گفت‌وگو با خبرنگار «استقامت» درباره‌ی افزایش قیمت نان در کرمان پس از اعمال افزایش قیمت در تهران، اظهار کرد: «متاسفانه افزایش قیمت نان در کرمان اتفاق نیفتاد».

وی افزود: «بعد از افزایش قیمت نان در تهران قرار بود در کرمان هم این اتفاق بیفتد و رایزنی‌ها هم انجام شده بود اما مجددا از تهران اعلام کردند در استان‌هایی که افزایش قیمت را اجرا نکردند، فعلا از افزایش نرخ خودداری کنند که این منطقی نیست».

رئیس اتاق اصناف کرمان ادامه داد: «قیمت نان در کرمان باید افزایش یابد زیرا همه‌ی هزینه‌ها افزایش یافته و نانوا نمی‌تواند ضرر کند».

وی گفت: «متاسفانه تخلفاتی هم وجود دارد و کم‌فروشی و گران‌فروشی پیش‌ می‌آید».

جعفری با اشاره به پیگیری برای افزایش قیمت نان، تاکید کرد: «هنوز رسما نان گران نشده است».

وی خاطرنشان کرد: «وقتی حقوق کارگر ۴۰ درصد افزایش می‌یابد، نانوا باید حقوق کارگر را بدهد و طی این سال‌ها علیرغم افزایش هزینه‌ها، قیمت نان افزایش نیافته است».

رئیس اتاق اصناف کرمان در پاسخ به این سوال که نظر اتحادیه‌ی نانواهای کرمان درباره‌ی میزان افزایش قیمت نان چیست؛ پاسخ داد: «آن‌ها بر اساس برآوردی که انجام دادند اعتقاد دارند ۱۰۰ درصد باید قیمت نان افزایش یابد اما نظر این است که بین ۴۰ تا ۵۰ درصد توافق شود».

وی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید افزایش قیمت نان چه زمانی در کرمان اتفاق بیفتد، گفت: «صحبت بر سر انجام افزایش قیمت است اما فکر می‌کنم هدف این است که احتمالا در پایان این دوره اقدام نشود».

جعفری ادامه داد: «امروز هم پیگیر شدیم که برنامه را دنبال کنند. در حال حاضر شاهد کم‌فروشی، گران‌فروشی و حتی خام‌فروشی هستیم و یا وزن نان را کم می‌کنند. اگر افزایش قیمت نان رسمی اعلام شود نان ارزان‌تر می‌شود و این هرج و مرج وجود نخواهد داشت».