مراسم گرامیداشت روز خبرنگار در کرمان مجازی برگزار شد

جامعه به خبرنگار جسور و رسانۀ‌ پیشرفته نیاز دارد

 

گروه جامعه: مراسم مجازی گرامیداشت روز خبرنگار در کرمان شامگاه هفدهم مردادماه، همزمان با روز خبرنگار، در محل موزه دفاع مقدس کرمان برگزار شد.

 

جامعه بدون حضور خبرنگاران جسور پیشرفت نمی‌کند

به گزارش استقامت، در ابتدای این مراسم، محمد لطیف‌کار، رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات شمال استان کرمان در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهدای خبرنگار استان کرمان و تبریک روز خبرنگار به مجموعه فعالان رسانه‌ای استان، اظهار کرد: «خانه مطبوعات استان کرمان هر سال تلاش می‌کند با برگزاری مراسمی ویژه، گوشه‌ای از تلاش‌های خبرنگاران و سایر فعالان حوزه‌ی خبر را بازتاب دهد امسال اما وضعیت شیوع کرونا به حدی از وخامت رسیده که امکان یک گردهمایی کوچک را هم از خبرنگاران دریغ کرده و به همین دلیل برای حفظ جان انسان‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به یک برنامه‌ی مجازی بسنده کردیم».

وی با بیان این‌که قصه‌ی پر غصه‌ی خبرنگاران و رسانه‌ها سر درازی دارد و در مراسمی با این محدودیت نمی‌توانیم نسبت به وضعیت خبرنگاران ادای دین کنیم، افزود: «وقتی کرونا می‌آید و کسب و کارها تحت تاثیر قرار می‌گیرد اولین گروهی که از این شرایط بد اقتصادی آسیب می‌بیند، خبرنگاران و بنگاه‌های رسانه‌ای هستند. همچنین این روزها که محیط اجتماعی به دلیل شیوع کرونا ناامن شده است باز هم خبرنگاران و عکاسان برای تولید خبر و آگاهی‌بخشی به مردم، صحنه را ترک نمی‌کنند».

لطیف‌کار ادامه داد: «خبرنگاری حرفه‌ای است که با درد و رنج همراه است اما در جامعه کمترین درآمد را دارند و امنیت شغلی لازم را هم ندارند».

وی اضافه کرد: «در دنیایی زندگی می‌کنیم که خبرنگاران آن هر روز دنبال سوژه‌ی خبری تازه‌ای هستند اما خود به دلیل زندگی در یک وضعیت دشوار، سوژه‌ی خبر هستند و این در حالی‌ست که هرگونه پیشرفت در جامعه بدون حضور خبرنگاران جسور و رسانه‌های پیشرفته مقدور نیست».

رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات شمال استان کرمان در ادامه با اشاره به کارنامه‌ی خانه مطبوعات شمال استان کرمان در یک سال گذشته، از اتمام مرمت خانه‌ی تاریخی دین‌یار برای راه‌اندازی موزه مطبوعات و محل جدید خانه مطبوعات استان کرمان با همکاری استانداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد استان و میراث‌فرهنگی خبر داد و گفت: «به‌زودی شاهد بازگشایی موزه و خانه جدید مطبوعات خواهیم بود».

وی همچنین با اشاره به برگزاری چند دوره‌ی آموزشی برای خبرنگاران، از مشارکت خانه مطبوعات در جشنواره مطبوعاتی شهید سلیمانی با شرکت گل‌گهر خبر داد و افزود: «اختتامیه‌ی جشنواره مطبوعاتی شهید سلیمانی با بهبود شرایط کرونا برگزار خواهد شد».

لطیف‌کار تلاش برای انجام واکسیناسیون خبرنگاران و برنامه‌ریزی برای صدور کارت‌های جدید اعضای خانه مطبوعات را از دیگر اقدامات خانه مطبوعات در یک سال اخیر بیان کرد و گفت: «مشاوره‌های حقوقی، بیمه‌ای و مالیاتی نیز در حد توان انجام شده است».

وی همچنین از مجتمع مس سرچشمه رفسنجان و استانداری کرمان برای تهیه‌ی هدیه‌ی روز خبرنگار و همکاری ارشاد و سازمان بسیج رسانه در برگزاری مراسم قدردانی کرد.

 

مسئولان فضا را برای فعالیت بی‌دغدغۀ خبرنگاران فراهم کنند

استاندار کرمان هم در یک پیام ویدئویی ضمن تبریک روز خبرنگار و قدردانی از تلاش‌های خبرنگاران استان در بحران کرونا، گفت: «سال‌ها و دهه‌هاست که همه‌ی سیاستمداران دنیا به نقش رسانه‌ها در اداره‌ی کشورها پی بردند».

علی‌ زینی‌وند، خبرنگاران را مشاوران بی‌مزد و منت مدیران دانست و افزود: «مسئولان باید فضا را برای فعالیت بی‌دغدغه‌ی خبرنگاران فراهم کنند».

وی بیان کرد: «در استان کرمان هم که جزو استان‌هایی است که خبرنگاران تاثیرگذاری دارند از خبرنگاران می‌خواهم در نقد، خود را سانسور نکنند و از مدیران هم می‌خواهم از نقد مشفقانه‌ی اهالی رسانه دلخور نشوند و پای رسانه را به دادگاه باز نکنند».

استاندار کرمان همچنین افزود: «از اهالی رسانه تقاضا دارم هیچ‌گاه تحت تاثیر فضاهای ساختگی قرار نگیرند که بخشی از عملکرد یک دستگاه یا مدیر را ناخواسته تخریب کنند، البته این اتفاق رخ نداده اما باید دقت کنند».

وی گفت: «کوچک‌ترین بی‌‌دقتی در انتشار یک خبر می‌تواند سرخطی باشد برای تخریب‌های بیشتر که نمونه آن بحث ارامستان کرمان بود که حواشی غیرواقعی زیادی در آن مطرح شد و متاسفانه منشا آن به دلیل بی‌دقتی در برخی رسانه‌های داخلی بود».

زینی‌وند ادامه داد: «در هر استان کلیدواژه‌هایی داریم که روی آن‌ها تفاهم شده مانند توسعه‌ی متوازن، توسعه‌ی مشاغل خرد، توسعه‌ی گردشگری، نقش بخش خدمات در ایجاد اشتغال و گسترش شرکت‌های دانش بنیان که این‌ها بر مبنای آمایش و اتاق‌های فکر، طی سال‌ها شکل گرفته که رسانه‌ها باید در ترویج این کلید‌واژه‌ها و مطالبه‌گری به مسئولان کمک کنند».

وی ادامه داد: «همچنین از رسانه‌ها درخواست دارم زمانی که به جایی می‌رسند که ممکن است فساد یا رانت در کار باشد، اگر به یقین رسیدند، در آگاهی‌رسانی به مدیران کمک کنند».

 

رسالت رسانه‌ها همراه‌سازی افکار عمومی برای انسجام جامعه است

سردار معروفی، فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان نیز در پیام ویدئویی ضمن تبریک روز خبرنگار به اصحاب رسانه، بیان کرد: «رسالت خبرنگاری و مطبوعات یک رسالت بسیار سنگین است، رسالت خبرنگاران صرفا اطلاع‌رسانی نیست و این یکی از بخش‌های ماموریتی آن‌هاست».

وی ادامه داد: «رسالت اصلی اصحاب رسانه جهت‌دهی واقعی به جامعه و همراه‌سازی افکار عمومی برای انسجام جامعه است».

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان توضیح داد: «این به معنای آن نیست که در مجموعه‌ی رسانه نباید مطالبه‌گر باشیم، مطالبه‌گری جزو ذات اصحاب رسانه است اما با تخریب متفاوت است. مطالبه‌گری باید منصفانه باشد و باید اولویت‌بندی که در کشور و منطقه و نظام داریم در آن رعایت شود».

وی تاکید کرد: «باید در حوزه‌ی مطالبه‌گری منطقی برای حل مشکلات مردم توجه کنیم. اصحاب رسانه می‌توانند کشور را در همه‌ی عرصه‌هایی که کشور به آن‌ها نیاز دارد برانگیخته کنند».

‌سردار معروفی افزود: «در حوزه‌ی کمک‌های مومنانه، کارهای زیادی در یک سال و نیم گذشته در کشور انجام شد و رسانه‌ها باعث شدند یک برانگیختگی ایجاد شود و در استان کرمان با تشکیل قرارگاه امام حسن مجتبی در شهرستان‌ها، ۶۲ هزار خانوار که به دلیل کرونا آسیب دیده بودند شناسایی شدند و بسته‌ی معیشتی بین آن‌ها توزیع شد».

وی ادامه داد: «رسانه‌های استان در مسائلی مانند کمبود آب، مسکن مددجویان، بحث بهداشتی، محصولات کشاورزی جنوب کرمان و خدمات اجتماعی به خوبی پای کار بودند و برای حل برخی مشکلات برانگیختگی ایجاد کردند».

فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان خاطرنشان کرد: «در دوران کرونا بسیاری خیلی کم از خانه بیرون آمدند اما خبرنگاران در بین مردم بودند و به همین دلیل درخواست داریم این قشر بدون در نظر گرفتن سن واکسینه شوند».

 

اصحاب رسانه در دوران کرونا صدای رسای مردم بودند

محمدرضاعلیزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در پیامی ویدئویی، ضمن قدردانی از تلاش‌های خبرنگاران در دوران کرونا، گفت: «اصحاب رسانه در این دوران همراه مردم و صدای رسای مردم بودند و از سوی دیگر اقدامات دستگاه‌های اجرایی را اطلاع‌رسانی کردند و تلاش کردند رسالت خطیر خود را در راستای وظیفه‌ی رسانه‌ای خود انجام دهند».

وی ادامه داد: «در دوران کرونا روزهای سختی بر اصحاب رسانه گذشته اما جای تقدیر دارد که همپا با مدافعان سلامت برای اطلاع‌رسانی حضور داشتند و جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند».

علیزاده با بیان این‌که جایگاه و وضعیت رسانه‌های استان کرمان از حیث کمّی جایگاه خوبی است، گفت: «رسانه‌های استان باید در راستای کسب آموزش و ارتقا سطح رسانه‌ای استان نیز تلاش کنند».

وی در ادامه با اشاره به شفافیت در حمایت‌های دولتی از رسانه‌ها، بیان کرد: «وقتی بستر را برای شفاف‌سازی فراهم می‌کنیم در واقع بستر نقد را فراهم کردیم، در حال حاضر از طریق سامانه‌ی جامع رسانه‌ها همه به رتبه‌بندی و یارانه‌ی نشریات، آگهی‌های دولتی و همه‌ی حمایت‌ها شفاف است و زمینه‌ی نقد را هم فراهم کرد».

علیزاده با اشاره به اقدامات انجام شده برای حمایت از اصحاب رسانه در دوران کرونا، افزود: «حمایت‌های بیمه‌ای انجام شد و سهم بیمه‌ی خبرنگاران توسط دولت تامین شد و اعضای صندوق اعتباری هنر در دو مرحله، یک و نیم میلیون تسهیلات دریافت کردند و یکسری تسهیلات نیز پرداخت شد که در برابر مشکلات جامعه‌ی رسانه‌ای بسیار ناچیز بود اما تلاش دولت این بود که بتواند مشکلات را به حداقل برساند».

 

رسانه‌ها به ما به عنوان یک بنگاه اقتصادی کمک کردند

ابوالهادی، مدیر روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نیز در یک پیام ویدئویی ضمن تبریک روز خبرنگار و قدردانی از همراهی اهالی رسانه با مجموعه‌ی مس سرچشمه رفسنجان، گفت: «با توجه به نقش تاثیرگذار رسانه در عصر ارتباطات، رسانه‌ها به ما به عنوان یک بنگاه اقتصادی کمک کردند در ارتباط با ذی‌نفعان خارج از سازمان بهتر عمل کنیم».

 

خبرنگاران حلقۀ وصل مردم و مسئولان هستند

محمدرضا کمساری، سخنگوی شورای شهر کرمان نیز در ارتباط تلفنی با برنامه، بیان کرد: «روز خبرنگار، یادآوری فرصتی است برای پاسداشت مقام انسان‌هایی که در راه آگاهی‌بخشی، جان خود را فدا کردند و مناسبتی است برای تقدیر از خبرنگاران متعهد و دلسوز که چشم بینای و زبان گویای مردم هستند».

وی ضمن تبریک روز خبرنگار، ادامه داد: «با توجه به مسئولیت سنگینی که خبرنگاران دارند و روزانه با اخبار زیادی روبه‌رو هستند، می‌توانند با توجه به رعایت عدالت و صحت و سقم اخبار، امیدآفرین باشند».

کمساری خاطرنشان کرد: «شورای ششم، خبرنگاران را حلقه‌ی وصل مطمئن بین مردم و مسئولان می‌داند که می‌توانند انتقال‌دهنده‌ی برنامه‌های شورای شهر و شهرداری به مردم باشند و بازخوردهای مردم را هم به شورا برسانند تا بتوانیم قدمی را در رفع نیازهای مردم برداریم».