سرپرست شهرداری کرمان در صحن علنی شورا:

پیمانکار پروژۀ پیاده‌راه‌سازی خیابان تجلی خلع‌ید شد

مشکلات آرامستان جدید باید به‌فوریت رفع شود

گروه جامعه: سرپرست شهرداری کرمان، در صحن علنی شورا، با اشاره به تاخیر در اجرای پروژه‌ی پیاده‌راه‌سازی خیابان تجلی، گفت: «پیمانکار قبلی به تعهدات خود عمل نکرده و خلع‌ید شده و سازمان بازرسی نیز به برگزاری مناقصه‌ی آن ایراداتی گرفته است که به‌زودی در جلساتی، ایرادات رفع و پیمانکاری قوی انتخاب می‌کنیم و برنامه داریم تا پایان شهریورماه امسال، پروژه به سرانجام برسد».

پوراسماعیلی همچنین بر رفع مشکلات آرامستان جدید تاکید کرد و در بخش دیگری از سخنان خود، در پاسخ به منتقدان، پروژه‌ی احداث بلوار سپهبد شهید سلیمانی را «منطقی‌ترین و اصولی‌ترین طرح شهری» دانست.

وی عادلانه‌سازی لوایح عوارض شهری را نیز مورد تاکید قرار داد.

متن کامل اظهارات او را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار فردای‌کرمان، محسن پوراسماعیلی، دوشنبه ۱۸ مردادماه در صحن علنی شورای شهر با بیان اینکه شهرداری کرمان دو هزار و ۵۰۰ نیروی رسمی، پیمانی و کارگری و دو هزار نیروی شرکتی دارد، اظهار کرد: «حدود ۶۰ میلیارد تومان ماهانه حقوق نیروها پرداخت می‌شود و با تهمیداتی که صورت گرفته، خوشبختانه فعلا در این زمینه مشکلی نداریم».

وی با اشاره به دو پروژه‌ی بزرگ نیمه‌تمام در شهر، افزود: «پروژه‌ی بلوار ۴۵ متری سپهبد شهید سلیمانی چند بخش دارد؛ یکی از میدان کوثر تا غدیر دو، بخشی از بلوار هوانیروز تا فرودگاه، بخش دیگر از آزادگان تا پنج راه ۲۴ آذر و در ادامه از پنج‌راه و کوچه‌های ۳۱ و ۳۸ بلوار جهاد تا خیابان شهید رجایی عبور می‌کند تا به پل سیدی برسد».

وی ادامه داد: «به نظر می‌رسد اولویت فعلی این طرح، از تقاطع بلوار امام حسن مجتبی (ع) باشد که زیرسازی آن انجام و یک لایه آسفالت هم روی آن ریخته شده اما فعلا مسدود مانده است تا برای تردد ایمن نهایی شود».

پوراسماعیلی با بیان اینکه به همکاران تاکید کرده‌ام که اولویت‌های تملک در محدوده‌ی بین بلوار امام حسن مجتبی (ع) تا راه‌آهن و محل اجرای پروژه‌ی شهدای خلبان باشد، تاکید کرد: «از تملک نقطه‌ای در این مسیر باید خودداری کنیم و محور تملکی باید مدنظر قرار گیرد».

سرپرست شهرداری کرمان سپس گفت: «اگر قرارگاه خاتم پل شهدای خلبان را به اتمام برساند و ما نتوانیم تملک‌های این مسیر را در بخش بلوار امام حسن (ع) تا راه‌آهن را انجام دهیم، مشکل خیلی بزرگی برای شهر خواهد بود».

وی در بخش دیگری از سخنان خود، درباره‌ی مخالفت برخی با احداث این بلوار و طرح ادعای ناکارآمدی آن، اظهار کرد: «این بلوار در طرح تفصیلی مصوب سال ۶۸ آمده است که پیش از این، به ۴۵ متری سیدی / کوثر معروف بوده است. از انتهای پل سیدی شروع می‌شود و با عبور از خیابان مهدیه، محدوده‌ی پشت مصلا و میدان عاشورا، خیابان شهید رجایی، کوچه‌های ۳۱ و ۳۸ جهاد تا پنج راه ۲۴ آذر، انتهای خیابان امام جمعه، بلوار آزادگان، میدان کوثر، سه راه عطا احمدی، بلوار امام حسن به غدیر دو و در ادامه به میدان پرواز فرودگاه می‌رسد».

وی تصریح کرد: «این بلوار، یکی از منطقی‌ترین و اصولی‌ترین طرح‌های شهری است و اجرای آن ضرورت دارد. اگر بلوار شهید سلیمانی به اتمام برسد، ترافیک بلوار جمهوری حدود ۵۰ درصد کاهش خواهد یافت».

پوراسماعیلی پروژه‌ی مهم دیگر را احداث تقاطع غیرهمسطح در سه‌راهی شرف‌آباد ذکر کرد و افزود: «درباره‌ی این پروژه یک‌سری نکات فنی وجود دارد که بررسی و نهایی می‌شود».

وی همچنین با اشاره به بهره‌برداری از آرامستان جدید شهر کرمان در هفته‌ی گذشته گفت: «به‌دلیل کمبود جدی قبر در شهر، ضرورت داشت آرامستان جدید هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد. هنوز اما این محدوده تا رسیدن به شرایط ایده‌آل فاصله دارد. ایمن‌سازی ۱۳ کیلومتر مسیر بزرگراه تا آرامستان، تامین روشنایی و آب از جمله مواردی است که نیاز به رسیدگی فوری دارد».

وی بیان کرد: «حل این مشکلات آرامستان نیاز به همکاری دیگر دستگاه‌ها دارد که به این منظور، به‌زودی جلسه‌ای با حضور فرماندار محترم و مسئولان دستگاه‌های مربوطه خواهیم داشت».

وی تاکید کرد: «رسیدگی به این مسائل باید به‌طور ویژه صورت گیرد و در زمان کوتاه، رفع شود».

سرپرست شهرداری کرمان سپس درباره‌ی اصلاح لوایح عوارض شهری که از سوی منصور ایرانمنش، عضو شورا مطرح شد نیز توضیح داد: «من درباره‌ی عوارض شهری، بحث کاهش یا افزایش را مطرح نمی‌کنم و تعبیر عادلانه شدن را استفاده می‌کنم».

پوراسماعیلی با بیان اینکه نقاط ضعف و قوت لوایح عوارضی باید شناسایی و عادلانه شود، اظهار کرد: «در ایام پایانی شورای پنجم، مکاتباتی در این خصوص با شهرداری صورت گرفته که نمی‌خواهم بگویم قانونی و یا غیرقانونی بوده است اما می‌تواند ضربه‌هایی به شهر بزند یا تبعیضاتی را ایجاد کند. برای حل این مشکلات، با دفتر امور شهری (استانداری) مکاتبه کرده و هماهنگی‌هایی انجام داده‌ایم، تا تصمیم نهایی درباره‌ی عوارض شهری گرفته شود».

وی درباره‌ی پروژه‌ی ناتمام پیاده‌راه‌سازی خیابان تجلی که مورد اعتراض کسبه و بسیاری از شهروندان قرار گرفته نیز توضیح داد: «شاید منطقی‌ترین تصمیم این بود که ابتدا شهرداری وضعیت میان میدان ارگ را تعیین‌تکلیف و کف‌سازی تمام شود، مردم ببینند که کار خوبی صورت گرفته و اعتماد کنند، بعد از آن، پروژه به خیابان تجلی گسترش یابد».

پوراسماعیلی گفت: «اینکه چرا پروژه شروع شده را آقای دکتر نکویی معاون حمل‌ونقل و امور زیربنایی برای شورای شهر توضیح خواهند داد».

وی ادامه داد: «شهرداری در گذشته، کادر امانی داشت که بسیاری از اقداماتی را که حتی خود پیمانکاران ‌به‌راحتی نمی‌توانستند انجام بدهند را اجرا می‌کرد که یک نمونه‌ی آن، کف‌سازی بازار تاریخی شهر است. الان اما کادر امانی نداریم و درباره‌ی پروژه‌ی خیابان تجلی هم سازمان بازرسی به برگزاری مناقصه، ایراداتی گرفته است».

وی اظهار کرد: «به‌زودی با کارشناس سازمان بازرسی جلسه‌ای خواهیم داشت و موضوع را حل می‌کنیم. برنامه‌ی ما این است که پیمانکاری قوی تعیین شود و کار تا شهریورماه به سرانجام برسد».

سرپرست شهرداری کرمان با بیان اینکه پیمانکار قبلی نتوانسته به تعهدات عمل کند و خلع‌ید شده است، افزود: «تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیریم تا پروژه تسریع و مشکلات کسبه و شهروندان در این محدوده هرچه زودتر رفع شود».