دبیر خانه کشاورز استان کرمان خبر داد
کاهش ۴۰ درصدی تولید پسته کرمان
قیمت تمام‌شده‌ی هرکیلو پسته ۱۵۰ هزار تومان!
بی‌آبی پسته‌ی کرمان را نابود می‌کند

پروین میرزاحسینی: برداشت پسته در کرمان طی چند روز آینده در حالی آغاز می‌شود که به گفته‌ی دبیر خانه کشاورز استان، میزان پسته تولیدی کرمان به نصف کاهش پیدا کرده است.
مهدی سیف‌الدینی دلیل این کاهش تولید را سرمازدگی فروردین‌ماه بیان می‌کند و می‌گوید که با توجه به گرمای بالای ۴۰ درجه در خردادماه نیز امکان پوک شدن پسته‌ها وجود دارد که میزان آن‌ پس از برداشت محصول مشخص می‌شود.
همچنین به گفته‌ی وی، با توجه به خشکسالی و کمبود منابع آبی استان تا چند سال آینده، وضعیت پسته استان کرمان و تولید این محصول استراتژیک با چالش جدی مواجه خواهد شد که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

کاهش ۵۰ درصدی محصول پسته استان
دبیر خانه کشاورز استان کرمان اول شهریورماه با اشاره به وضعیت تولید پسته استان در سال‌جاری بیان کرد: «پیش‌بینی می‌شود در کل کشور ۱۵۰ هزار تن پسته برداشت شود و میزان پسته تولیدی در استان کرمان نیز حدود ۴۰ هزار تن برآورد می‌شود».
سیف‌الدینی ادامه داد: «نسبت به سال گذشته میزان پسته تولیدی در استان ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش داشته است».
وی علت کاهش محصول پسته در سال‌جاری را سرمازدگی نیمه‌های فروردین‌ماه در برخی شهرستان‌ها که سال آور پسته آن‌ها بود بیان کرد و افزود: «شهربابک، سیرجان و زرند که امسال سال پسته آن‌ها بود به دلیل سرمازدگی بخش زیادی از محصول‌شان را از دست دادند».
دبیر خانه کشاورز استان کرمان خاطرنشان کرد: «محصول پسته در شهرستا‌ن‌هایی که سال آور آن‌ها نبوده، مثل رفسنجان و راور، کمتر دچار سرمازدگی شده‌ است».
وی ادامه داد: «سرمازدگی تشعشعی در برخی مناطق شهرستان‌ها خسارت زیادی به کشاورزان وارد کرده و محصول پسته بعضی کشاورزان ۱۰۰ درصد از بین رفته است».
سیف‌الدینی افزود: «علاوه بر سرمازدگی فروردین‌ماه، در خردادماه نیز افزایش دمای هوا تا ۴۰ درجه‌ی سانتیگراد، سبب گرمازدگی محصول شد و بخشی از محصول پوک شده است. میزان محصول پوک بعد از برداشت پسته مشخص می‌شود اما با توجه به نظرسنجی که از کشاورزان به عمل آمده، احتمالا با توجه به میزان پسته‌های پوک، تولید پسته استان حدود ۴۰ هزار تن خواهد بود».
وی با اشاره به پیگیری برای جبران خسارت کشاورزان و بازدید مسئولان استان از باغ‌های خسارت‌دیده، یادآور شد: «با وجود بازدیدها و ارائه‌ی میزان خسارت‌، متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفت و هیچ حمایتی از کشاورزان نشد و این افراد برای گذران زندگی، مجبور به فروش ملک و خانه خود هستند. دولت باید به داد این کشاورزان برسد و راهکاری برای آن‌ها اندیشیده شود تا بتوانند دوام بیاورند».

بی‌آبی پسته کرمان را محکوم به نابودی کرده است
سیف‌الدینی در ادامه با اشاره به مهم‌ترین مشکل کشاورزان پسته‌کار، اظهار کرد: «مشکل آب، خشکسالی‌های متوالی، سرمازدگی‌ها و افزایش هزینه‌های تولید از بارزترین چالش‌های کشاورزان است».
وی توضیح داد: «یارانه‌ی سم و کود برداشته شده و قیمت تمام‌شده‌ی محصول افزایش یافته و در حال حاضر قیمت تمام‌شده‌ی یک کیلو محصول پسته بدون احتساب ارزش آب، برای کشاورز بالغ بر ۱۵۰ هزار تومان است».
خبرنگار فردای کرمان با اشاره به کمبود آب در استان و تاثیر آن بر کشاورزی و تولید پسته، سوال کرد: «چه چاره‌اندیشی برای این مشکل طی سال‌های گذشته اندیشیده شده و چه اقداماتی انجام شده است»؟؛ دبیر خانه کشاورز استان کرمان پاسخ داد: «حرف زده شده اما چاره‌اندیشی نشده و کاری صورت نگرفته است. حمایتی از کشاورزان صورت نگرفته، فقط تنها کاری که انجام می‌شود این است که هر چند سال یک‌بار تصمیم گرفته می‌شود از میزان مجوز پروانه‌های بهره‌برداری چاه‌های کشاورزی کاسته شود اما حمایتی از کشاورز صورت نمی‌گیرد».
وی گفت: «باید برای حمایت از کشاورز تسهیلات ارائه شود، سیستم آبیاری مدرن اجرا کنند، استخر بسازند و اقدامات زیرساختی انجام دهند اما دولت در این زمینه هزینه نمی‌کند و مرکز تحقیقات کارهای به‌روزی انجام نمی‌دهد و برخی کشاورزان ممکن است خودشان کارهایی انجام دهند».
سیف‌الدینی ادامه داد: «بی‌آبی در استان به‌قدری جدی است که حتی میزان اعلام شده در پروانه‌ی بهره‌برداری هم قابل برداشت نیست، وضعیت دشت‌ها روزبه‌روز بحرانی‌تر می‌شود، عمق چاه‌ها پایین‌تر می‌رود و آب‌ کیفیت خودش را از دست می‌دهد».
وی تاکید کرد: «ظرف چند سال آینده اگر دولت برای نجات محصول پسته استان کرمان چاره‌اندیشی نکند، این محصول از بین خواهد رفت. این پیش‌بینی خیلی راحت است زیرا چاه‌ها دیگر آبی ندارند که برداشت شود».

رها کردن باغ‌های پسته به دلیل خشکسالی
دبیر خانه کشاورز استان کرمان با اشاره به رها شدن باغ‌های پسته در برخی مناطق استان کرمان، گفت: «بی‌آبی و خشکسالی مهم‌ترین دلیل رها شدن باغ‌ها است زیرا تا زمانی که خشکسالی نبود و نزولات جوی وضعیت بهتری داشت، باغ‌ها چند بار در طول سال با بارندگی آبیاری می‌شد اما در حال حاضر به دلیل این‌که باران موثری اتفاق نمی‌افتد زمین از این آبیاری بی‌نصیب مانده است».
وی ادامه داد: «از سوی دیگر ۲۰ تا ۳۰ درصد بارندگی‌ها به سفره‌های آب زیرزمینی نفوذ می‌کند و این اتفاق هم سال‌هاست نیفتاده، پس مسلما در آینده نزدیک و با توجه به تغییر اقلیمی که پیش آمده، پسته ناچار نابود می‌شود و این باعث به وجود آمدن فاجعه‌ای در استان کرمان می‌شود».
سیف‌الدینی یادآور شد: «۲۰۰ هزار شغل به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در استان کرمان وابسته به صنعت پسته است. نابودی کشاورزی پسته، سبب می‌شود بخش زیادی از این افراد حاشیه‌نشین شهرها شوند».
وی افزود: «تعدادی از کشاورزان که مالکین بزرگی هستند، معمولا در شهرها هم سرمایه‌گذاری‌هایی انجام داده‌اند که بسیار انگشت‌شمار هستند اما بیش از ۸۰ درصد کشاورزان که خرده‌مالک هستند و درآمد آن‌ها تنها از طریق کشاورزی و پسته تامین می‌شود و تک‌محصولی هستند، ناچار محکوم به نابودی هستند و یا باید نیمی از باغ‌ها را رها کنند و ۵۰ درصد باقیمانده را با آب کم آبیاری کنند تا درآمد معقولی از آن میزان برداشت کنند. اما متاسفانه در این بخش هم دولت به کشاورزان کمک نمی‌کند و طرحی هم ارائه نمی‌دهد».

کاهش بروکراسی‌های بانک مرکزی و افزایش صادرات
دبیر خانه کشاورز استان کرمان در ادامه با اشاره به وضعیت صادرات پسته در سال گذشته، توضیح داد: «وضعیت صادرات خوب بوده و از حدود ۲۰۰ هزار تن محصول پسته سال گذشته کشور، بخش زیادی صادر شده و شاید حدود ۱۰ هزار تن پسته در انبارها باقی مانده باشد که آن هم تا زمان برداشت صادر می‌شود».
وی ادامه داد: «امسال به دلیل افزایش قیمت دلار که در روزهای اخیر هم در حال رخ دادن است، قیمت پسته خوب است و صادرکنندگان به صادرات تمایل دارند».
سیف‌الدینی خاطرنشان کرد: «مشکلات برون‌سپاری ارزی در بانک مرکزی کمی تعدیل شد و این موضوع نیز بر کار صادرکنندگان تاثیر گذاشت و پا به عرصه گذاشتند».
وی با بیان این‌که پیش‌بینی می‌شود صادرات در سال‌جاری نیز خوب باشد، گفت: «علاوه بر بالا رفتن قیمت دلار و تعدیل بروکراسی‌های بانک مرکزی، کم بودن عرضه نیز بر صادرات تاثیر می‌گذارد».