کمساری، سخنگوی شورای شهر کرمان:

احتمالا افرادی به کاندیداهای شهرداری اضافه شود

در انتخاب شهردار جناحی عمل نمی‌کنیم

چهره‌های اصلاح‌طلب داشتیم که انصراف دادند

 

 

اسما پورزنگی‌آبادی

شورای ششم شهر کرمان همچنان در تکاپو برای انتخاب شهردار است. در هفته‌ای که گذشت، با انصراف یکی از کاندیداهای شهرداری، پنج نفر دیگر، طی سه روز، در صحن علنی شورا برنامه‌های خود را برای مدیریت شهر پرمسئله‌ی کرمان ارائه کردند. برنامه‌هایی که از سوی ناظران، به‌ویژه در مورد برخی از کاندیداهای غیربومی، «بسیار نومیدکننده» ارزیابی شده است. آن‌طور که محمدرضا کمساری، سخنگوی شورا به فردای‌کرمان می‌گوید، انتقادات از برخی کاندیداها، به گوش اعضای شورا هم رسیده اما همه‌اش هم انتقاد نبوده است. کمساری با دفاع از انتخاب این افراد از سوی شورا، می‌گوید که کاندیداها محاسن و معایبی داشتند اما محاسن آن‌ها بیش‌تر بوده است.

از او درباره‌ی انتخاب شهردار پرسیدم و گفت‌وگو به اینجا هم رسید که آیا از متخصصان دانشگاهی هم نظرخواهی کرده‌اند و چرا در بین گزینه‌های نهایی، کسی از اصلاح‌طلبان حضور ندارد. اظهارات کمساری را در ادامه می‌خوانید.

آقای کمساری، کار انتخاب شهردار توسط شورا به کجا رسید؟

بررسی‌ها ادامه دارد. پنج گزینه که نهایی شده بودند، طی هفته‌ی گذشته، برنامه‌های خود را در شورا ارائه دادند. احتمالا یکی، دو گزینه‌ی دیگر نیز از بین افراد معرفی‌شده اضافه و دعوت به مصاحبه شوند. در مجموع، تا پایان زمان قانونی انتخاب شهردار که سیزدهم شهریورماه است، به نظر می‌رسد شورا به جمع‌بندی نهایی رسیده و شهردار معرفی شود.

چه شد که شورا تصمیم گرفت چند گزینه‌ی دیگر را هم اضافه کند؟

در مصاحبه‌های قبلی این موضوع را گفته بودم که طبق فرایندی که شورا دنبال می‌کند، یک‌سری شاخص‌ها و اولویت‌ها به گزینه‌های پیشنهادی دادیم و برنامه‌های افراد را دریافت می‌کنیم. این را اعلام کردیم آن شش نفر، گزینه‌های قطعی و نهایی نیستند و شورا اگر دید برخی برنامه‌ها مطابق با سیاست‌ها نیست، می‌تواند افرادی را اضافه کند. در همین راستا، تصمیم بر این شد که چند نفر دیگر از افراد که معرفی شده‌اند و صلاحیت داشتند اما در جمع‌بندی اولیه‌ی شورا، شاید امتیاز کم‌تری داشتند، مجدد دعوت به مصاحبه شوند.

این کاندیداهای جدید، بومی هستند یا غیربومی؟

چون هنوز این افراد، پاسخ قطعی به شورا نداده‌اند، اجازه دهید زمانی که تصمیم نهایی شد و ابراز تمایل برای انجام مصاحبه داشتند، معرفی شوند.

درباره‌ی برخی از برنامه‌هایی که تاکنون ارائه شده، به‌ویژه افراد غیربومی، از آنجا که برنامه‌های ضعیفی داشتند و کرمان را هم نمی‌شناختند؛ انتقادات زیادی مطرح است که چرا شورا دست به گزینش چنین افرادی زده است. این انتقادات به خود شورا هم رسیده؟ چه پاسخی دارید؟

سه گزینه‌ی غیربومی بیش‌تر در بین گزینه‌ها نبود. درباره‌ی این افراد هم انتقاد و هم تاییدات زیادی داشتیم. مثلا در حوزه‌ی مدیریتی درباره‌ی برخی از این افراد بازخوردهای خیلی مثبتی گرفتیم ولی در حوزه‌ی اخلاق فردی، برخی مورد انتقاد جدی قرار گرفتند. یا برنامه‌ی بعضی از این افراد خیلی مورد تایید قرار گرفت ولی در سوابق اجرایی به آن‌ها نقدهایی وارد بود. در مجموع، بازخوردهای مثبت و منفی زیادی گرفتیم.  هیچ‌کدام از آن‌ها اما، افراد ضعیفی نبودند؛ برخی خیلی آکادمیک و برنامه‌محور و برخی هم خیلی اجرایی بودند. محاسن و معایبی داشتند ولی محاسن آن‌ها بر معایب‌شان می‌چربید.

درباره‌ی اینکه شورا چه‌طور به این پنج، شش نفر رسید، رئیس محترم شورا تاکنون کلیاتی را گفته است اما ابهامات زیادی وجود دارد که برچه مبنایی این افراد نهایی شدند.

شورا فرآیندی داشت که بیش از ۱۲۰ گزینه معرفی شد و در چهار، پنج مرحله بررسی، به شش گزینه‌ی نهایی رسیدیم که حالا احتمال دارد چند نفر دیگر به آن‌ها اضافه شود. برای این انتخاب‌ها، شرایط و معیارهایی شامل ۹ بند از جمله متخصص بودن، متعهد بودن، انقلابی بودن، آشنایی با فضای مدیریت شهری و … را شورا در نظر گرفته بود. شرایطی را هم مصوبه‌ی سال ۹۷ هیات دولت تعیین کرده بود از جمله ۹ سال سابقه‌ی مدیریت میانی برای شهرهای ۵۰۰ هزار نفر تا یک میلیون نفر. افراد معرفی‌شده از لحاظ این معیارها مورد بررسی قرار گرفته و در فرآیندهایی چهارگانه گزینش شدند. برخی افراد را داشتیم که بسیار متخصص و با استعداد بودند ولی سابقه‌ی مدیریتی نداشتند، برخی خودشان انصراف دادند و برخی از نظر جمع، معیارهای شورا را نداشتند. در ۲۰ روز گذشته که شورا به‌صورت رسمی و در ۴۰ روز که به‌صورت غیررسمی فعالیت داشته، بالغ بر ۳۰۰،۴۰۰ ساعت جلسه برگزار کرده‌ایم؛ البته همه؛ جلسات عمومی شورا نبوده، بلکه کارگروه‌ها هم جلساتی داشته‌اند و در مجموع می‌توان گفت که شورا فضای بسیار پرکاری را داشته و تاکنون، به‌صورت حساب‌شده و کارشناسی، با درنظر گرفتن نظر افراد متخصص، افراد صاحب تجربه که قبلا مسئولیت اجرایی در شهرداری داشته‌اند و شهرداران سابق مسیر را پیموده است.

نظر متخصصان دانشگاهی را درباره‌ی انتخاب شهردار و مسائل شهر نگرفته‌اید؟

ما در چند حوزه‌ از جمله مسائل شهری و مسائل فرهنگی و اجتماعی مزاحم برخی از این دوستان بوده‌ایم؛ چه از طریق ارتباطاتی که افراد به‌صورت شخصی داشته‌اند و چه از سوی هیات رئیسه شورا، این اقدام صورت گرفته است و حتی فیلم لایو (برنامه‌های پخش زنده‌ی انتخاب شهردار) برای برخی از این افراد ارسال شده است و صرفا نظرات آن‌ها را درباره‌ی برنامه‌ی کاندیداهای شهرداری گرفته‌ایم بدون اینکه اولویت‌بندی انتخاب را داشته باشیم. به‌صورت جمعی اما جلسه‌ای با متخصصان نداشتیم ولی گزینشی بوده است.

به هر حال، متخصصان حوزه‌های مرتبط با شهر شناخته‌شده هستند. ممکن است اسامی کسانی که تاکنون طرف مشورت شورا بوده‌اند را اعلام بفرمایید؟

بعد از انتخاب شهردار، اگر نیاز باشد، اسامی را منتشر می‌کنیم ولی نکته‌ی بسیار مهم این است که ما به‌صورت جریانی و جناحی کمک نگرفته‌ایم و بیش‌تر تخصص و صاحب‌نظر بودن افراد مدنظر قرار گرفته است.

به جناحی نبودن در گزینش متخصصان اشاره کردید. شورا از اول این ادعا را مطرح کرده که غیرسیاسی عمل می‌کند اما سوالی مطرح است که چرا در بین کاندیداهای نهایی شهرداری، یک نفر اصلاح‌طلب هم حضور ندارد؟

این را کاملا رد می‌کنم. در انتخاب سرپرست شهرداری این را نشان داده‌ایم.هیچ‌کس نمی‌تواند آقای پوراسماعیلی سرپرست محترم شهرداری را منتسب به اصولگرایان کند. نه که ایشان اصلاح‌طلب باشند ولی در دوران مدیریت اصلاح‌طلبان، مسئولیت‌های بیش‌تری داشته‌اند. از سوی شورای ششم، علاوه بر اینکه به‌عنوان سرپرست انتخاب شده‌اند، در بین پنج گزینه‌ی نهایی شهرداری هم هستند؛ و این خود تایید می‌کند که اصلا جناحی عمل نکرده‌ایم.

آقای پوراسماعیلی این را قبول دارند که به اصلاح‌طلبان منتسب شوند؟

من چنین چیزی را نمی‌گویم. اما ایشان را به اصولگرایان هم نمی‌توانیم منتسب بدانیم.

پس آقای پوراسماعیلی یک کاندیدای مستقل است.

کاندیدای مستقلی که با آقای سیف‌الهی (شهردار اسبق) که از نیروهای شناخته‌شده‌ی اصلاح‌طلب هستند، همکاری داشته‌اند.

اگر بخواهیم این‌طور به موضوع نگاه کنیم، ایشان معاون آقای بابایی هم بوده‌اند. آقای بابایی که اصولگرا هستند.

آقای بابایی در دوران دولت اصلاح‌طلبان، فرماندار کرمان بودند. براساس این مسائل، نمی‌توان بگوییم افراد اصلاح‌طلب هستند یا اصولگرا. حرف ما این است که شورای شهر، جناحی عمل نکرده است.

در بین ۱۲۶ نفری که برای شهرداری کرمان نهایی شدند، چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبی هم حضور داشتند؟

بله. چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب داشتیم که خودشان انصراف دادند. برخی استانداران کشور در دوران آقای روحانی، به‌دلیل پیشنهاداتی که به آن‌ها شده یا انگیزه و عدم انگیزه‌ی شخصی‌شان انصراف داده‌اند.