گزارش استقامت از واگذاری ناتمام یک بنای تاریخی به بخش‌خصوصی؛

تعلل در بهره‌برداری از خانۀ تاریخی حاج‌آقاعلی

 

گروه جامعه: درهای خانه‌ی تاریخی حاج‌آقا علی رفسنجان نه قفل، بلکه انگار طلسم شده است! مرمت این خانه که تحت مالکیت اوقاف است، در سال ۹۶ به پایان رسیده اما همچنان، هیچ بهره‌برداری از آن نمی‌شود. پیش از این، شهرداری رفسنجان و شرکت مس قرار بوده که این خانه را در اختیار بگیرند اما هیچ‌کدام به سرانجام نرسیده و این خانه که کاربری اقامتی برایش تعریف شده، با وجود معماری چشم‌نواز و فضای مناسبی که دارد، رها شده است.

سیدمصطفی آیت‌اللهی موسوی، معاون عمرانی استاندار کرمان که تاکنون تلاش‌های فراوانی برای واگذاری خانه انجام داده است، به فردای‌کرمان می‌گوید که ما جلسه می‌گذاریم و طرفین را متقاعد می‌کنیم تا این خانه واگذار بشود اما متولیانی که باید این مصوبات را پیگیری کنند و به نتیجه برسانند، پیگیری لازم را انجام نمی‌دهند و بنده هم با توجه به حجم بالای کاری، فرصت اینکه مدام این مسائل را پیگیری کنم ندارم.

وی روز دوشنبه ۱۵ شهریورماه درباره‌ی سرنوشت خانه‌ی حاج‌آقا علی گفت: «چندین نوبت جلسه برای واگذاری این خانه برگزار کردیم و بالاخره موافقت طرفین جلب شد تا خانه برای استفاده‌ی عموم آماده شود. حتی در پیگیری‌ای که پیش از این انجام دادم، موافقت معاون محترم بنیاد موقوفات کشور جلب شد و ایشان گفتند که استان هر تصمیمی بگیرد ما اجرا می‌کنیم».

موسوی ادامه داد: «تصمیم گرفتیم و توافق‌نامه هم تنظیم شد که خانه به شهرداری رفسنجان واگذار شود. حتی در محل، تفاهم‌نامه امضا شد اما شورای شهر وقت رفسنجان درباره‌ی تفاهم‌نامه پاسخ منفی داد و اجازه نداد اجرایی شود و مسئولان شهرستان هم موضوع را پیگیری نکردند».

وی اظهار کرد: «تا اینکه، آقای رزم‌حسینی وزیر سابق صمت (که در زمان استانداری او این خانه مرمت شد) سفری به شهرستان داشتند، یکی از مواردی که مطرح کردند واگذاری این خانه به شرکت مس بود. خودشان هماهنگی را با مس و بنیاد موقوفات و اوقاف انجام دادند و مس هم پذیرفت اما متاسفانه باز هم این تصمیم اجرایی نشد».

موسوی گفت: «قرار است به‌زودی آقای ضرغامی وزیر محترم میراث‌فرهنگی سفری به کرمان داشته باشند. قصد داریم در جریان این سفر، تفاهم‌نامه‌ی واگذاری خانه را با حضور وزیر امضا کنیم تا دیگر مشکلی در اجرای آن پیش نیاید».

وی در پاسخ به این پرسش که در جریان سفر وزیر، پیشنهادتان برای واگذاری خانه چیست؟ اظهار کرد: «به نظر می‌آید بهترین گزینه، شرکت مس باشد. پیشنهاد بنده این بود که یک‌سری اقدامات را شهرداری انجام دهد که بعید است در این دوره، چنین اتفاقی رخ بدهد».

معاون عمرانی استاندار اضافه کرد: «با وجود پیگیری‌های فراوانی که داشتم و به نتیجه نرسیده اما همچنان نومید نیستم و امیدوارم بتوانیم به‌زودی این خانه را واگذار و برای استفاده‌ی عموم مهیا کنیم».

گفتنی است این بنای تاریخی در روستای قاسم‌آباد و در نزدیکی شهر رفسنجان واقع شده و خانه‌ای بزرگ است که در دوره‌ی قاجار ساخته شده، و معماری چشم‌نوازی دارد.

این خانه، با وجود ارزش‌های معماری، فرهنگی و تاریخی، سال‌های زیادی متروکه و در حال ویرانی بود که سال ۹۴ بنیاد توسعه موقوفات به مدیرعاملی غلامرضا سرایداری پس از آن‌که باغ تاریخی فتح‌آباد در کرمان را مرمت کرد پروژه‌ی مرمت آن را آغاز کرد.

علیرضا رزم‌حسینی، استاندار سابق کرمان یکی از حامیان جدی مرمت این بنا بود. اگرچه پس از پیشرفت پروژه،  کارشناسان و دوست‌داران میراث‌فرهنگی نسبت به عملیات مرمت آن انتقاد زیادی داشتند اما هرطور که بود، پروژه پیش رفت و پس از وعده و وعیدهای بسیار برای اتمام آن، سرانجام در بهمن‌ماه ۹۶ گفتند که مرمت شده و آماده‌ی بهره‌برداری است. از آن زمان تاکنون اما این خانه بلااستفاده مانده است. حالا باید منتظر ضرغامی و سفرش به کرمان بمانیم و ببینیم آیا این‌بار، قفل درهای این خانه باز می‌شود یا می‌ماند و زنگ می‌زند؟