مرمت گنبد در نقطۀ صفر؛

زخم گنبد شاه نعمت‌الله‌ولی مزمن شد!

 

گروه جامعه: کاشی‌های گنبد مقبره شاه نعمت‌الله ولی ماهان که آبان‌ماه سال گذشته در پی بارندگی فرو ریخت، همچنان مرمت نشده‌اند.

معاون میراث‌فرهنگی استان در این‌باره به فردای‌کرمان گفت با وجود اینکه پروژه را در اولویت تخصیص اعتبار از دو منبع استانی و ملی قرار داده‌اند، تاکنون نتوانسته‌اند پول آن را تامین کنند.

مجتبی شفیعی چهارشنبه ۲۴ شهریورماه در پاسخ به فردای‌کرمان در این‌باره توضیح داد: «ما برای مرمت کاشی‌های گنبد، از دو محل منابع استانی و ملی پیشنهاد تامین اعتبار داده‌ایم و آن را در اولویت تخصیص گذاشته‌ایم ولی هنوز تخصیص اعتبار به پروژه‌های عمرانی، نه استانی و نه ملی داده نشده است».

وی با بیان اینکه به محض تامین اعتبار، کار مرمت را آغاز خواهیم کرد، در پاسخ به این پرسش که با توجه به شروع فصل سرما، پس مرمت گنبد به سال آینده موکول می‌شود؟ اظهار کرد: «تا تامین اعتبار نشود، کاری از دست ما برنمی‌آید و تاکنون، نه برای پروژه‌های استانی ونه ملی پولی داده نشده است».

شفیعی در این پاسخ که آیا اوقاف نباید در این پروژه اعتباری را تامین و مشارکت داشته باشد؟ گفت: «در این زمینه، با اوقاف، مکاتباتی برای مشارکت داشتیم ولی متاسفانه هنوز همکاری نداشتند. امیدوارم با شروع مرمت، اوقاف هم در این پروژه همکاری کند».

مقبره شاه نعمت‌الله ولی ماهان که قرار است ثبت جهانی بشود، با معماری چشم‌نوازی که دارد، یکی از اماکن مهم گردشگری در استان کرمان محسوب می‌شود.

کاشی‌های این گنبد، «نره» است و با تکنیک معقلی کار شده و ملات گچی هم در پشت کار استفاده شده است. تفاوت کاشی معمولی‌ با‌ کاشی‌ نره‌ای‌ در ضخامت گِل پشت لعاب کاشی است که در نره‌ای تا دو برابر کاشی معمولی است. از این کاشی بیش‌تر در گنبدها استفاده می‌شود تا در برابر برف و یخبندان مقاومت بیش‌تری داشته باشند.