در صحن علنی شورای شهر کرمان مطرح شد

وضعیت ورودی‌های شهر زشت و خطرآفرین است

 

گروه جامعه: مویدی، رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت و محیط زیست شورای شهر کرمان با اشاره به اینکه وضعیت ورودی‌های شهر کرمان بسیار زننده است، گفت: «دستگاه‌های مسئول به وظایف خود در این زمینه عمل نمی‌کنند».

نادری، رئیس شورا نیز در این‌باره اظهار کرد که نیاز است با جریمه‌های سنگین، مانع از تخلیه‌ی نخاله‌های ساختمانی در ورودی‌های شهر شد.

فتح‌الله مویدی دوشنبه ۲۹ شهریورماه در صحن علنی شورا با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در فرمانداری کرمان با موضوع پسماند و تخلیه‌ی نخاله‌های ساختمانی توضیح داد: «در آن جلسه خیلی تند صحبت کردم و گفتم دستگاه‌ها وظیفه‌ی خود را در موضوع تخلیه‌ی نخاله‌ها انجام نمی‌دهند. قرار بود راهداری پلاک خودروهای متخلف را ارائه کند. سه لیست از این متخلفان را داده بود ولی فرمانداری می‌گفت حتی به دست ما نرسیده است!».

وی با بیان اینکه ورودی‌های شهر باید پاک‌سازی شود، افزود: «پیشنهاد دادیم دادستانی مجوزی به شهرداری و نیروی انتظامی دهد تا هر خودرویی که تخلف انجام داد و در محل‌های ممنوعه، تخلیه کرد، توقیف شود».

علیرضا نادری، رئیس شورای شهر کرمان نیز گفت: «درباره‌ی نخاله‌های ساختمانی احتمالا قوانین به اندازه‌ی کافی نباشد. اگر هست باید طبق آن برخورد شود. در همه‌ی ورودی‌ها وضعیت خطرآفرین و زشت و زننده است. باید برخوردهای سنگین مادی با کسانی که تخلیه را انجام می‌دهند، صورت گیرد».

وی اظهار کرد: «اگر نیاز به قانون دارد کمیسیون خدمات شهری پیشنهاد دهد».

مویدی سپس در این‌باره گفت: «قانون پسماند مشخص کرده که چه برخوردی با متخلفان شود. در شورای پنجم مصوب شد پروانه‌‌ای که صادر می‌شود برای گودبرداری از شرکتی که نخاله‌ها را جمع‌آوری و تخلیه می‌کند استفاده شود ولی همه‌ از آن استفاده نمی‌کنند».

وی افزود: «در فرمانداری پیشنهادی شد که نخاله‌ها در معادن شن سرآسیاب تخلیه‌ شود که من شدیدا مخالفت کردم. همین الان روی نخاله‌هایی که تخلیه شده، ساختمان‌سازی صورت گرفته که با زلزله‌ای کوچک همه روی سر ساکنان آوار می‌شود».

حسین چناریان، عضو دیگر شورای شهر کرمان اما گفت: «برای تخلیه‌ی نخاله‌ها هم قانون و هم ضابطه داریم ولی اجرا نمی‌شود. وقتی محل تخلیه خیلی دور است یا چند مکان تعیین می‌شود مشخص است که مشکل پیش می‌آید».

وی با بیان اینکه مجموعه‌ای از بی‌انضباطی‌ها را در شهر داریم، افزود: «وقتی فقط سراغ یک مورد مثل سدمعبر یا تخلیه‌ی نخاله‌ها برویم مردم احساس آرامش نمی‌کنند. تصرف پیاده‌رو و سدمعبر و پارکینگ و بسیاری مشکلات وجود دارد».

چناریان ادامه داد: «وقتی در جلسه‌ی ۱۸ نفره‌ی فرمانداری، پنج نفر از دستگاه‌های متولی نمی‌آیند و وظایف خود را انجام نمی‌دهند و همه‌ی مسئولیت برعهده‌ی شهرداری گذاشته می‌شود وضعیت همین خواهد بود».

محمدرضا کمساری، عضو کمیسیون خدمات شهری شورای شهر نیز گفت: «در شهر، چند ورودی داریم. گفته می‌شود که فقط ورودی سمت کوهپایه به شهرداری واگذار شده و بقیه، متولیان دیگری دارد».

محسن پوراسماعیلی، سرپرست شهرداری کرمان اما اظهار کرد: «براساس ضوابط و مقررات، شهرداری در محدوده‌ی شهر، وظیفه دارد و حالا که می‌گویید دستگاه دیگری متولی است پیگیری می‌کنم تا ببینم ماجرا چیست».