سرپرست شهرداری کرمان:

وزارت نیرو سهم شهرداری از فاضلاب را نداده است!

 

گروه جامعه: مویدی، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر کرمان با اشاره به نامه‌ی ابلاغی وزارت کشور مبنی بر توسعه فضای سبز شهر و کاشت گونه‌های سازگار با شرایط آبی، از شهرداری خواست تا در این خصوص اقدام کند.

سرپرست شهرداری کرمان اما در این‌باره گفت: «در حال حاضر، متوسط سرانه‌ی فضای سبز شهر کرمان به ۱۵ مترمربع می‌رسد، ولی در پراکندگی فضای سبز در مناطق پنج‌گانه‌ شهری مشکل داریم و در غرب شهر با کمبود فضای‌سبز مواجهیم».

پوراسماعیلی همچنین یادآور شد که وزارت نیرو تاکنون، سهم ۲۰ درصدی شهرداری از فاضلاب شهر کرمان را نداده است.

به گزارش کرمان‌آنلاین، محسن پوراسماعیلی، نوزدهم مهرماه در نشست عمومی شورای شهر کرمان توضیح داد: «طبق دستورالعمل ضمیمه‌ی ماده ۲۲ قانون هوای پاک، شهرداری‌ها باید از شیوه‌های نوین برای ایجاد فضاهای سبز استفاده کنند؛ مشروط بر اینکه درخصوص مصرف آب و انتخاب گونه‌های گیاهی، کارشناسی دقیق صورت گیرد تا مصرف آب به حداقل رسیده و گونه‌های گیاهی که نیاز آبی کمتری دارند، کاشته شود».

وی ادامه داد: «وزارت نیرو نیز مکلف است ۲۰ درصد از پساب فاضلاب شهری را به‌عنوان آب موردنیاز برای آبیاری فضاهای سبز شهری در اختیار شهرداری قرار دهد اما شهرداری کرمان هنوز از این حق قانونی خود برخوردار نشده است».

سرپرست شهرداری کرمان با بیان اینکه در حال حاضر، متوسط سرانه‌ی فضای سبز شهر کرمان به ۱۵ مترمربع می‌رسد، اما در پراکندگی فضای سبز مشکل داریم، افزود: «در مناطق یک و چهار شهر کرمان به‌دلیل وجود جنگل قائم (عج) بیش از سرانه‌های استاندارد فضای سبز داریم، اما مشکل ما در غرب شهر است که سرانه‌ی قابل قبولی ندارد».

پوراسماعیلی با تاکید بر اینکه به‌دلیل مشکل در تامین آب و خشک شدن چاه‌های موجود، برنامه‌ریزی درخصوص تامین آب فضاهای سبز جدید قبل از ایجاد آن‌ها ضروری است، خاطرنشان کرد: «در سال‌های گذشته شبکه‌ی آب خام شهر کرمان تا حد زیادی اجرا شده و در حال تکمیل است که در صورت تکمیل، مشکل چندانی در زمینه‌ی تامین آب فضای سبز شهر نخواهیم داشت».

وی اضافه کرد: «بالا رفتن شوری آب به برخی از گونه‌های گیاهی در شهر کرمان آسیب زده، اما در مجموع سرانه‌ی فضای سبز شهر کرمان با توجه به شرایط آب‌وهوایی آن مناسب است».