گزارش بررسی یک اتفاق تازه در پروژۀ تله‌کابین کرمان؛

ترک‌خوردگی پایه‌های بتنی تله‌کابین!

پوراسماعیلی: کم‌ترین ایرادی در سازه باشد، اجازۀ بهره‌برداری داده نمی‌شود

اسلامی: حساسیت بالایی برای ساخت تله‌کابین داریم و چیزی را لاپوشانی نمی‌کنیم

 

اسما پورزنگی‌آبادی

هنوز نگرانی‌ها و مناقشات بر سر بود و نبود تله‌‌کابین شهر کرمان در جنگل قائم، با وجود گذشت چندین سال از شروع پروژه، به پایان نرسیده است که این روزها، انتشار فیلمی از ترک‌خوردگی بتنِ پایه‌های تله‌کابین در شبکه‌های اجتماعی شهروندان را نگران‌تر کرده است.

«نکند این ترک‌ها را لاپوشانی کنند؟» این، چیزی است که اغلب کرمانی‌ها وقتی فیلم را می‌بینند، احتمالا به آن فکر می‌کنند. مشخص نیست فیلم توسط چه کسی ضبط و اولین‌بار از چه طریقی منتشر شده است اما فردی که در حال تصویربرداری از پایه‌های تله‌کابین است، استاندار و شهردار را فرامی‌خواند تا به این موضوع ورود کنند. همچنین، در بخشی از این فیلم، قلوه سنگ‌هایی که اطراف پایه‌ها ریخته شده، به نمایش گذاشته می‌شود و تصویربردار می‌گوید که می‌خواهند با این سنگ‌ها «روپوشانی کنند». او می‌افزاید: «بتن پوک شده اما دارند دور آن را حصار می‌کشند تا مردم چیزی نبینند».

در این‌باره، محسن پوراسماعیلی سرپرست شهرداری و محمد اسلامی مدیر پروژه‌های ملل در کرمان، در گفت‌وگو با فردای‌کرمان توضیح دادند که شرکت‌های ناظر، موضوع ترک‌خوردگی بتن پایه‌ها را بررسی خواهند کرد و هر دو تصریح کردند که تا زمانی تله‌کابین تاییدات نهایی را نگیرد، راه نمی‌افتد.

پوراسماعیلی با بیان اینکه پس از انتشار این فیلم، همکاران ما در شهرداری مذاکراتی ویژه با مجری طرح که شرکت زیباسازه است داشتند، گفت: «فونداسیون تله‌کابین در سال ۹۶ اجرا شده و کاملا فنی است؛ به طوری که در ریشه‌ی کوه به آرموتورها دوخته شده و از نظر پایداری و ضوابط فنی هیچ مشکلی ندارد».

وی با تاکید بر اینکه از نظر ضوابط فنی، فونداسیون مشکلی ندارد، ادامه داد: «اجرای فونداسیون توسط شرکت تله‌کابین ایران که از شرکت‌های معتبر در این حوزه است انجام شده و شرکت لایتنر ایتالیایی نیز بر ساخت تله‌کابین نظارت دارد. گواهی استاندارد را نیز شرکت اعتماد صنعت باید ارائه کند».

وی تصریح کرد: «با توجه به اینکه هنوز تله‌کابین راه‌اندازی نشده است، روند کار برای اخذ تاییدات نهایی طولانی است اما تا مورد تائید شرکت‌های معتبر قرار گیرد، به بهره‌برداری نخواهد رسید».

پوراسماعیلی در پاسخ به این پرسش که در بررسی اولیه‌ای که انجام داده‌اید، دلیل این ترک‌ها چه بوده است؟ اظهار کرد: «در بتن یک‌سری ترک‌های مجاز داریم ولی اینکه الان این ترک‌ها مجاز هستند یا خیر؟ باید منتظر نظر شرکت‌های ناظر باشیم».

وی سپس گفت: «در فیلمی که منتشر شده است، درباره‌ی دیواره‌ی سنگ‌چین ذهنیت اشتباهی ایجاد شده است. باید بگویم اصلا قرار نیست ترک‌ها را بپوشانند. پیش از این، یکی، دو مورد سرقت پیچ‌ها و قطعات این فونداسیون رخ داده است. مجری پروژه در حال اجرای دیواره‌ی حائل است تا با فنس‌کشی اطراف آن، دسترسی به بالای فونداسیون مسدود شود و اصلا قرار نیست دیواره‌ای چیده و ترک‌ها پوشانده شود».

سرپرست شهرداری کرمان تصریح کرد: «قطعا چنانچه شرکت‌های ناظر، کم‌ترین ایرادی در سازه شناسایی کنند، اجازه‌ی بهره‌برداری از آن را نخواهند داد».

وی در پاسخ به این پرسش که نتیجه‌ی نهایی چه زمانی مشخص می‌شود؟ اظهار کرد: «تصمیم‌گیری نهایی موکول به نظر شرکت‌های ناظر و مسئول در پروژه شده است. تاکنون هم نظارت وجود داشته ولی برای بهره‌برداری باید گواهی استانداردهای لازم صادر شود».

وی اضافه کرد: «اگر ایراد فنی وجود داشته باشد و ناظران اعلام ‌کنند، اقداماتی از تغییر و اصلاح تا جمع‌آوری سازه صورت خواهد گرفت اما اگر استاندارد مجاز وجود داشته باشد کار به روال خود ادامه می‌دهد».

پوراسماعیلی در پاسخ به این پرسش که در بررسی اولیه‌ی کارشناسان شهرداری، چه نتایجی درباره‌ی وجود این ترک‌ها حاصل شده است؟ گفت: «این کار، نیاز به تخصص بالایی دارد و شرکت‌هایی خبره که در حوزه‌ی ساخت تله‌کابین فعالیت دارند باید بررسی و اعلام‌نظر کنند و این‌طور نیست که هر کارشناسی بتواند دلیل اصلی را شناسایی کند».

وی با بیان اینکه الان کار به شکل قانونی در حال انجام است و فونداسیون‌ها هم از سال ۹۶ بوده است، در پاسخ به این پرسش که آیا ترک‌ها نیز از سال ۹۶ وجود داشته است؟ توضیح داد: «یک‌سری ترک‌ها در زمان بتن‌ریزی رخ می‌دهد. در برخی موارد، کرمو (شن‌نما) شدن بتن را داریم که در قالب‌ریزی‌های حجیم، طبیعی است و اگر کسی بخواهد آن را بپوشاند، با رنگ‌آمیزی آن و اقداماتی از این قبیل می‌تواند این کار را انجام دهد. ولی وقتی ترک‌ها در پایه‌های تله‌کابین نمایان نگه داشته می‌شود کارشناسان زیادی می‌توانند بررسی کرده و نظر بدهند. تا این لحظه هم هنوز نظر کارشناسی فنی مبنی بر اینکه فونداسیون مشکل دارد و باید جمع‌آوری شود؛ داده نشده است اما نظر نهایی و قطعی را شرکت‌های معتبر و کارشناسان خبره‌تر که در این حوزه کار تخصصی انجام می‌دهند را باید ارائه کنند».

پوراسماعیلی همچنین، در پاسخ به فردای‌کرمان اعلام کرد که پروژه‌ی احداث تله‌کابین متوقف نیست و کار ادامه دارد.

در این‌باره، محمد اسلامی، مدیر پروژه‌های ملل در کرمان نیز در پاسخ به فردای‌کرمان گفت: «شرکت لایتنر ایتالیایی، سازنده‌ی تله‌کابین است که هر قطعه‌ای را نصب می‌کنند با حضور تکنیسین مربوطه است و باید کلیه‌ی استانداردها تایید شود. شرکت تله‌کابین ایران هم که سازنده‌ی فونداسیون و نصب‌کننده‌ی پایه‌هاست، عمده‌ی تله‌کابین‌های کشور را اجرا کرده و شرکتی معتبر در این حوزه است».

وی توضیح داد: «فونداسیون‌ها با تکنیک میکروپایل (ریز شمع) اجرا می‌شود که طی آن، حفاری در سنگ انجام و سپس آرموتورگذاری صورت می‌‌گیرد و میکروپایل‌ها نگهدارنده‌ی اصلی هستند که فونداسیون و پایه‌ها روی آن نصب می‌شود».

وی با اشاره به نظارت شرکت اعتماد ‌صنعت بر پروژه تصریح کرد: «فرآیند کار به گونه‌ای است که جز شرکت‌های مسئول، کسی نمی‌تواند در پروژه دخالت کند».

اسلامی سپس اظهار کرد: «بتن‌هایی که در این فیلم نشان داده شده است، از سوی شرکت‌های فوق، کنترل شده و این شرکت‌ها نظارت کامل بر روند اجرای کار داشته‌اند و اگر ایرادی شناسایی شود، اجازه‌ی بهره‌برداری داده نخواهد شد».

او گفت: «بتن‌ریزی در این فونداسیون‌ها حجیم و ابعاد آن نیز بزرگ است و در چنین مواقعی، اغلب اتفاق می‌افتد که ترک‌های مویینه‌ای روی سطح بتن ایجاد شود اما چون کار هنوز تحویل قطعی نشده، تا زمان بهره‌برداری نهایی، مورد ارزیابی و نظارت قرار گرفته و در صورت وجود ایراد، اصلاحات لازم انجام می‌شود».

اسلامی همچنین، با بیان اینکه سنگ‌ها نیز برای ایجاد حفاظی اطراف پایه‌هاست تا امکان بالا رفتن از آن سلب شود، ادامه داد: «حراست ما به‌طور روزانه پروژه را بررسی می‌کند و در صورت مشاهده‌ی مشکل یا نقصی، اطلاع می‌دهد؛ تاکنون چندین بار در جریان این بازدیدها، معلوم شده که قطعاتی از این فونداسیون‌ها به سرقت رفته است. بنابراین، تصمیم گرفته‌ایم با ایجاد یک حصار، مانع از وقوع سرقت‌های بعدی شویم».

وی اضافه کرد: «بعد از شناسایی هر موردی که سرقت شده، بلافاصله آن قطعه جایگزین نیز شده است».

وی با اشاره به بازدید قریب‌الوقوع نمایندگان دو شرکت سازنده‌ی تله‌کابین اعلام کرد: «با شرکت تله‌کابین ایران و لایتنر مکاتبه و تاکید شده که بازدیدی را داشته باشند تا شرایط بررسی شود؛ اگر ایرادی باشد قطعا اجازه‌ی بهره‌برداری داده نخواهد شد».

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است پایه‌ها نشست کرده باشد که این ترک‌خوردگی ایجاد شده است؟ گفت: «این فونداسیون هنوز بارگذاری نشده تا بار و فشاری بر آن وارد شده و نشست کرده باشد. ترک‌ها مویینه‌ای و در سطح بتن اتفاق افتاده است».

وی با تاکید بر اینکه تا شرکت اعتمادصنعت و لایتنر تایید نکنند، هیچ مجوزی برای بهره‌برداری داده نمی‌شود، افزود: «علاوه بر بتن، تمام قطعات و اجزای سازه نیز کنترل و بررسی می‌شود».

اسلامی در پاسخ به این پرسش که بازدیدهای دوره‌ای از پروژه در چه مقاطع زمانی انجام می‌شود؟ آیا این ترک‌ها از چشم ناظران افتاده است؟ گفت: «نه این‌طور نیست. بازدیدها مرتب در فواصل زمانی مشخصی صورت می‌گیرد و ظرف یک ماه آینده نیز نمایندگانی از دفتر شرکت لایتنر در ترکیه به ایران می‌آیند و کنترل می‌کنند».

وی اضافه کرد: «حتی وقتی مجوز بهره‌برداری به تله‌کابین داده شد، سه ماه آزمایشی و بدون جابه‌جایی انسان، به‌صورت خالی یا توسط بار دیگری جابه‌جا می‌شود تا ایرادات احتمالی نیز شناسایی و رفع شود».

اسلامی گفت: «ما حساسیت بالایی برای ساخت تله‌کابین داریم و با بهترین کیفیت و مطابق استانداردها پروژه را اجرا می‌کنیم، چیزی را هم لاپوشانی نمی‌کنیم».

به گزارش فردای‌کرمان، از زمان شروع پروژه‌ی بام‌کرمان که ساخت تله‌کابین جزئی از آن است؛ تاکنون، با حواشی متعددی همراه بوده و همچنان عده‌ای بر این باورند که این اقدامات در دامنه‌ی کوه‌های صاحب‌الزمان در شرق شهر، خساراتی بیش از منافع آن دارد. با وجود مخالفت‌ها، پروژه در حال اجراست و در حالی که موسوی، معاون عمرانی استاندار کرمان وعده داد بود پاییز سال ۹۹ تله‌کابین به بهره‌برداری می‌رسد، پاییز امسال انتشار فیلمی از ترک در پایه‌های تله‌کابین، حاشیه‌ساز شده است. تله‌کابین از جمله تاسیساتی است که الزامات و ضوابط سختگیرانه‌ای برای آن وجود دارد تا جان مسافران به خطر نیفتد.

تازه‌ترین حادثه مربوط به سقوط تله‌کابین خردادماه امسال در یکی از دیدنی‌ترین نقاط شمال‌غرب ایتالیا یعنی قله‌ی کوه موتارون در آلپ غربی رخ داد که در پی آن، ۱۴ سرنشین از جمله یک جوان ایرانی جان خود را از دست دادند. آن زمان، تصاویر دلخراشی از این حادثه در شبکه‌های اجتماعی منتشر و توجه همگان به خطرات تله‌کابین‌های ناایمن بیش از گذشته جلب شد.