بررسی آخرین وضعیت یک پروژۀ ۱۵ ساله؛

بهارستان هنرمندان همچنان ناتمام!

 

گروه جامعه: چهارمین شهردارِ ۱۵ سال اخیر بر سر کار آمده و قصه‌ی بهارستان هنرمندان کرمان هنوز به سر نرسیده است. پروژه‌‌ای که در زمان استانداری دهمرده و شهرداری سیف‌اللهی آغاز شده، همچنان ناتمام است و تلاش‌های فراوانی که سیدمهران عالم‌زاده، شهردار سابق و تیم‌اش داشتند هم بهارستان هنرمندان را به سامان نرساند. پیگیری‌های فردای‌کرمان درباره‌ی آخرین وضعیت این پروژه نشان می‌دهد مشاور، طرحی را برای اصلاح سایت فعلی و تکمیل آن تهیه کرده اما بعد از این، اقدام خاصی صورت نگرفته است و حالا پیشرفت کار به اراده‌ای بسته است که شعرباف‌ و تیم‌اش به کار خواهند بست. آیا این پروژه‌ی نیمه‌تمامِ شهرداری کرمان در این دوره به پایان می‌رسد؟

سیدمحمدعلی گلاب‌زاده، رئیس مرکز کرمان‌شناسی و از جمله کسانی که از ابتدای کار احداث بهارستان پیگیر آن بوده، ماجرای احداث این بهارستان را پیش از این برای فردای‌کرمان روایت کرده است: در زمان استانداری آقای دهمرده کلنگ این پروژه را بر زمین زدیم.

ماجرای ساخت مقبره‌ای برای مشاهیر و مفاخر کرمان به تابستان سال ۱۳۷۹ خورشیدی برمی‌گردد. آن‌طور که گلاب‌زاده نقل می‌کند؛ آن زمان، به دعوت زنده‌یاد محمد محمدی، در خانه‌ی ایشان جلسه‌ای تشکیل می‌شود تا مقدمات سامان‌بخشی مکانی برای دفن ناموران و بزرگان فرهنگ و هنر کرمان فراهم آید. او می‌گوید که در آن جلسه، کسانی چون دکتر خرّمی، سیدجلال ‌طیب، سعید رشیدپور، محمدعلی فردوسی، یحیی فتح‌نجات و جلال سربیشه‌ای و کسانی دیگر نیز حضور داشتند تا مقبره‌ی موسوم به «سید حسین» در حاشیه‌ی جنگل قائم که بزرگانی چون ارفع کرمانی و فواد کرمانی در آن دفن شده‌اند به بهارستان هنرمندان کرمان تبدیل شود.

بعد از آن‌که تصمیم نهایی می‌شود، با حمایت سیدحسین مرعشی، نماینده وقت مجلس، کار تهیه‌ی طرح توسط دکتر مهرداد معین‌زاده آغاز می‌شود. قبض‌هایی نیز چاپ می‌شود تا اعضای آن جلسه که در واقع، بنیان‌گذاران این ایده در کرمان هستند، کمک‌های مردمی برای احداث این بهارستان جمع‌آوری کنند. گلاب‌زاده می‌گوید اگرچه مبالغی جمع‌آوری و در حسابی ریخته شد اما کاری بنیادین و اساسی صورت نگرفت.

از همان زمان، پیگیری‌هایی برای تهیه‌ی دستورالعمل خاکسپاری در این قطعه انجام شد. شورای سرپرستی بهارستان هنرمندان نیز تشکیل و آیین‌نامه‌ای برای آن تدوین شد.

طرح این بهارستان به شورای شهر وقت رفت و به گفته‌ی گلاب‌زاده، از سوی شورا نیز مورد استقبال قرار گرفت. کارها کژدار و مریز پیش می‌رفت تا اینکه در زمان استانداری دهمرده، کلنگ این بهارستان رسما به زمین زده شد. آن زمان، سیف‌‌اللهی، شهردار کرمان بود و می‌خواستند اینجا، یک مکان باشد شامل هفت وادی مشابه حافظیه‌ی شیراز!

در طرح اولیه، بخش‌هایی از جمله آمفی‌تئاتر روباز و المان‌ و آب‌نما و حسینیه نیز برای آن تعریف شده بود. این طرح اما با اعتباراتی که قطره‌چکانی به آن تزریق شده، پیش رفته و حالا پس از ۲۰ سال، هنوز به پایان نرسیده است!

طی چهار، پنج سال اخیر اما، با تشکیل خانه‌هنرمندان در کرمان، بهسازی و تکمیل بهارستان هنرمندان، به‌عنوان یکی از جدی‌ترین مطالبات فعالان این حوزه از سوی خانه پیگیری شد. عالم‌زاده شهردار سابق نیز جلساتی با هنرمندان و گروه‌های مختلف در این خصوص برگزار می‌کرد و می‌گفت که دلش می‌خواهد این مطالبه‌ی هنرمندان به بهترین نحو ممکن پاسخ داده شود.

پیش از این، فردای‌کرمان، در گفت‌وگو با عبدالرضا قراری، مدیرعامل سابق خانه‌هنرمندان کرمان نیز از پیگیری‌هایی که برای تکمیل این پروژه داشتند و مطالبه‌ی سرسختانه‌ای که نسبت به آن وجود داشت، گزارشات متعددی را منتشر کرده است.

اکنون، عالم‌زاده رفته و قراری نیز از مدیرعاملی خانه استعفا کرده است. رامین امیرمداح، معاون خدمات شهری شهرداری که بخش مسئول در این نهاد بوده نیز از معاونت رفته و اکنون شهردار منطقه دو کرمان است.

قراری در روزهای پایانی آبان‌ماه ۱۴۰۰ در پاسخ به فردای‌کرمان درباره‌ی آخرین پیگیری‌هایی که برای تکمیل و بهسازی بهارستان هنرمندان داشته‌اند گفت که تا زمانی آقای عالم‌زاده شهردار بودند، قرار بر این بود که مشاور، طرحی برای بهسازی این مکان ارائه کند. در آرامستان جدید هم، در محوطه‌ای که برای دفن نخبگان در نظر گرفته می‌شود، بخشی به هنرمندان اختصاص یابد. تا زمانی که بنده مسئولیت خانه‌هنرمندان را داشتم، اتفاقی نیفتاد و کار خاصی روی زمین انجام نشد. در آخرین پیگیری‌هایی که داشتیم، آقای مهندس مداح معاون وقت خدمات‌شهری گفتند که کار در حال پیگیری است.

مداح، شهردار منطقه دو و معاون سابق خدمات شهری شهرداری کرمان نیز به فردای‌کرمان گفت که برای اصلاح و بازسازی بهارستان هنرمندان، مشاور طرحی را آماده کرد و کار را تا حدی پیش برد. چندین جلسه برای بررسی طرح مربوطه برگزار کردند.

وی افزود: قرار شد مشاور، جمع‌بندی نهایی را انجام دهد که دیگر، اطلاع ندارم کار به کجا رسیده است.

مداح در پاسخ به این پرسش فردای‌کرمان که آیا در آرامستان جدید، محوطه‌ای به هنرمندان اختصاص داده شده است یا خیر؟ اظهار کرد: تا زمانی که بنده در مسئولیت معاونت بودم، درخواست مکتوبی از سوی هنرمندان در این خصوص داده نشد. برای دفن ورزشکاران قهرمانی و پهلوانی درخواست‌هایی آمده بود اما برای هنرمندان نه.

گفتنی است، وضعیت بهارستان هنرمندان کرمان طی سالیان گذشته همواره مورد انتقاد بوده و شخصیت‌های مهمی از جمله حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، محمدعلی فردوسی پیشکسوت روزنامه‌نگاری کرمان، سیدمحمدعلی گلاب‌زاده پژوهشگر تاریخ و مدیرمرکز کرمانشناسی و مهدی محبی‌کرمانی نویسنده و روزنامه‌نگار از طریق رسانه‌ها نسبت به این وضعیت گلایه کرده‌اند. شهردار جدید کرمان روی کار آمده و اکنون باید منتظر ماند تا معلوم شود شورای ششم و شعرباف‌تبریزی با این پروژه‌ای که روی دست کرمان مانده چه می‌کنند.