بارندگی و طغیان رودها در استان باعث شد

خسارت و آوارگی در سوز سرما

 

گروه جامعه: سامانه‌ی بارشی که هواشناسی درباره‌ی ورود آن به استان کرمان هشدار داده بود، از روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته فعالیت خود را در برخی مناطق آغاز کرد.

تعدادی از شهرها در مناطق سردسیر و کوهستانی با بارش برف سفیدپوش شدند و آسمان بسیاری از شهرهای استان هم بارانی بود اما تا روز یکشنبه ۱۲ دی‌ماه، آن‌طور که در هشدارها و پیش‌بینی‌های هواشناسی اعلام شده بود، میزان بارش‌ها زیاد و پرقدرت نبود.

روز یکشنبه اما بارش باران در جنوب استان شدت بیشتری گرفت و تعدادی از شهرها به دلیل طغیان رودخانه‌های فصلی و جاری شدن سیلاب، دچار آبگرفتگی شدند و راه ارتباطی بیش از ۵۰ روستاها قطع شد.

به گفته‌ی رئیس مرکز پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان کرمان، بیشترین بارندگی‌های روز یکشنبه مربوط به منوجان با ۱۹۵ میلی‌متر بود و پس از آن، قلعه‌گنج با ۱۰۸ میلی‌متر، کهنوج با ۸۷ میلی‌متر و عنبرآباد با ۸۲ میلی‌متر، بیشترین میزان بارندگی را داشته‌اند.

 

اسکان اضطراری روستائیان قلعه‌گنج

شدت بارندگی‌ها در قلعه‌گنج و جاری شدن سیل خصوصا در روستاها، سبب تخلیه‌ی ساکنان و اسکان اضطراری شماری از روستائیان شد.

به گزارش ایرنا کرمان، فرماندار قلعه‌گنج با اشاره به آبگرفتگی شدید تعدادی از روستاها، گفت که به دنبال طغیان رودخانه‌های فصلی و جاری شدن سیل، اسکان اضطراری ساکنان روستاهای شهید چاه‌نصیری‌زر، حاجی‌آباد، چراغ‌آباد، جنگل‌آباد و رستم‌آباد انجام شده است.

مهدی شهسواری از قطع راه ارتباط برخی روستاها نیز به دلیل طغیان رودخانه‌های فصلی خبر داد و گفت که تعدادی از روستاها نیز در محاصره‌ی سیل قرار دارند.

 

طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی منازل

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان نیز روز دوشنبه ۱۳ دی‌ماه، از آبگرفتگی برخی مناطق شهری و روستایی در جنوب کرمان در پی بارش‌های یکشنبه‌شب خبر داد و گفت که دسترسی به ۱۷ روستای قلعه‌گنج میسر نیست.

به گزارش ایرنا کرمان، مجید سعیدی توضیح داد که در کهنوج بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ی شهر موجب آبگرفتگی چند منزل در این شهر شده است و در سوغان، ارزوئیه، رودبار جنوب، حاشیه‌ی جازموریان و فاریاب نیز تعدادی روستا دچار آبگرفتگی شده‌اند.

وی همچنین گفت که طغیان رودخانه‌ی آموزش و پرورش در رودبار جنوب نیز موجب جاری شدن آب در خیابان اصلی شهر شده و آب به برخی محلات حاشیه‌ی رودخانه و تعدادی از منازل ورود کرده است.

 

سفر استاندار به مناطق سیل‌زده

شرایط اضطراری جنوب کرمان همچنین سبب شد تا استاندار عصر ۱۳ دی‌ماه، به منظور بررسی مناطق سیل‌زده راهی رودبار جنوب شود.

علی‌ زینی‌وند پس از برگزاری جلسه‌ی مدیریت بحران استان در رودبار جنوب، در جمع خبرنگاران گفت: «با وجود پیش‌بینی‌ها مبنی بر بارندگی ۵۰ میلیمتری، اما حجم بسیار بالاتری آب از این منطقه عبور کرده است».

به گزارش روابط عمومی استانداری کرمان، وی بیان کرد: «سال گذشته حدود ۱۳۲ کیلومتر از رودخانه‌ها و مناطق تحت تاثیر سیلاب در استان لایروبی شدند که همین مسئله به کاهش خسارت سیل کنونی کمک کرده است».

زینی‌وند با بیان این‌که هشدارهای لازم درباره‌ی بارش‌های به عشایر و مردم داده شد بود تا از خسارت جانی جلوگیری شود، افزود: «آبگرفتگی منازل، آسیب به کشاورزی و راه‌های دسترسی روستاها را در سیل اخیر در شهرستان‌های جنوب استان کرمان شاهد بودیم».

وی با بیان این‌که با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر هیچ خانواده‌ای نیازمند اسکان نیست، گفت: «اعضای ستاد مدیریت بحران استان در شهرستان‌های سیل‌زده حضور دارند و اسکان افراد صورت گرفته است».

استاندار کرمان ادامه داد: «برآورد خسارت‌ها از فردا انجام می‌گیرد، ضمن آن‌که از کمک واحدهای صنعتی نیز به عنوان معین استفاده خواهیم کرد تا آسیب‌های ناشی از سیل برطرف شود».

وی همچنین با بیان این‌که در ۹ شهرستان استان کرمان بارندگی شدیدی را شاهد بودیم و حتی تا ۲۰۰ میلیمتر نیز در برخی مناطق گزارش بارندگی را داشتیم، گفت: «سیستم آبرسانی به ۵۰ روستا تحت تاثیر سیل دچار مشکل است و دسترسی جاده‌ای به ۱۳۶ روستا نیز به دلیل سیلاب قطع شده است».

 

2 نفر در سیرجان جان باختند

باران‌های شدید و آبگرفتگی در استان دو کشته نیز برجا گذاشت. یک مادر و فرزند خردسالش در آب‌گرفتگی شهر سیرجان دچار حادثه شدند و جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایرنا کرمان، رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی سیرجان با اشاره به جمع شدن آب باران در زیر پل راه‌آهن سیرجان گفت: «عصر روز دوشنبه، ۱۳ دی‌ماه، یک مادر و دختر خردسالش با خودرو پژو سواری به قصد عبور از زیر این پل، وارد این محدوده شده بودند که به محض ورود، خودرو وارد عمق آب شده و سرنشینان آن دچار خفگی و مرگ می‌شوند».

به گفته‌ی نبی‌الله حیدرپور، این مادر و دختر به قرار هر روز قصد عبور از محدوده‌ی زیر پل راه‌آهن سیرجان به سمت روستای چاه‌دراز در ۴۵ کیلومتری سیرجان در محور شیراز را داشتند و غافل از اینکه بارش باران‌های سیل‌آسا دریایی از آب را در زیر پل روی هم جمع کرده است، وارد مسیر می‌شوند و به محض ورود خودرو به محدوده‌ی زیر پل به دلیل خیس بودن خاک سُر می‌خورد و وارد حجم زیادی از آب شده و خودرو خاموش می‌شود به طوری که اثری از خودرو به چشم نمی‌خورد.

وی گفت: «برخورد تریلری که قصد عبور از محور زیر پل راه‌آهن سیرجان را داشته با خودرو مدفون شده در آب، نیروهای امدادی و هلال‌احمر را به این منطقه می‌کشاند و نیروهای امدادی پس از بیرون کشیدن خودروی غرق شده، با جسد مادر و دختر که به گمان خانواده‌شان گم شده بودند، روبه‌رو می‌شوند».

گفتنی است، تا روز سه‌شنبه مناطق جنوب استان همچنان درگیر تبعات ناشی از وقوع سیلاب بودند و امدادرسانی به آن‌ها ادامه داشت.