مدیرعامل آب منطقه‌ای استان:

بارش‌ها بر بعضی مناطق تاثیر چندانی نداشت

 

گروه اقتصاد: سامانه‌ی بارشی که از اواخر هفته‌ی گذشته وارد کرمان شده بود، برخی مناطق را با برف سفیدپوش کرد. برخی دیگر از مناطق مثل شهر کرمان بارانی شدند و اکنون، این سامانه اوج فعالیت‌های خود را پشت سر گذاشته و آرام گرفته است.

بارش‌های خوبی که استان طی این چند روز تجربه کرده؛ اگرچه کم‌آبی و خشکسالی حادّی که به آن مبتلاست را رفع نکرده اما در قلعه‌گنج و منوجان سفره‌های آب زیرزمینی که پیش از این، سطح آب چاه‌ها بالا بوده، تا حد زیادی تغذیه شده‌اند، سد نساء بم و سد جیرفت هم ورودی خوبی داشته‌اند اما علی رشیدی، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان به فردای‌کرمان می‌گوید که این بارش‌ها بر منابع آب زیرزمینی شهرهایی مثل کرمان، سیرجان و رفسنجان که عمق چاه‌ها به ۲۰۰، ۳۰۰ متر رسیده، تاثیر چندانی نداشته است. به گفته‌ی او، باید تا پایان زمستان، هفت، هشت بارندگی مثل بارش‌های اخیر داشته باشیم تا بخشی از کمبود آب استان برطرف شود.

وی روز دوشنبه ۱۳ دی‌ماه در گفت‌وگو با خبرنگار فردای‌کرمان در توضیح کامل درباره‌ی تاثیر بارش‌های اخیر بر منابع آبی استان گفت: «آمار کامل بارندگی را هواشناسی اعلام می‌کند اما خوشبختانه این سامانه‌ی بارشی، اکثر مناطق استان را در برگرفت و به‌ویژه در جنوب استان، در شهرهای قلعه‌گنج و منوجان بیش از ۱۰۰ میلیمتر بارندگی داشتیم و در ارتفاعات رودبار هم وضعیت خوب بود».

رشیدی افزود: «در قلعه‌گنج و منوجان چون سطح آب چاه‌ها بالا و بافت خاک، دانه‌درشت است و نفوذپذیری بالایی دارد، مطمئنا این بارش‌ها بر منابع آبی زیرزمینی این مناطق تاثیرگذار است».

وی ادامه داد: «ورودی آب سد نساء نیز، صبح امروز ۴۴۰ مترمکعب در ثانیه گزارش شده که حجم آب قابل قبولی است».

وی اظهار کرد: «ورودی آب سد جیرفت هم تا صبح دوشنبه، حدود ۲۵۰ مترمکعب در ثانیه بوده که نسبتا خوب است».

وی درباره‌ی تاثیر این بارش‌ها بر منابع آب سطحی نیز گفت: «چشمه‌ها و چشمه‌سارها و قنات‌ها به‌ویژه در مناطق کوهستانی و شهرستان‌هایی از جمله رابر و بافت از این بارندگی تاثیر گرفته‌اند و امیدواریم چشمه‌ها و چشمه‌سارها به آب بیاید و مقداری مشکلات کم‌آبی که تابستان گذشته داشتیم، برطرف شود».

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمان در پاسخ به این پرسش که آیا این بارش‌ها به‌طور کلی می‌تواند نشانه‌ای بر رفع مشکل حاد کم‌آبی و خشکسالی استان باشد؟ توضیح داد: «خیر. این بارش‌ها مشکل حاد کم‌آبی را حل نمی‌کند و مُسکن موقتی است اما هنوز بخش عمده‌ای از فصل زمستان را در پیش داریم و امیدواریم چندین بارندگی خوب و موثر داشته باشیم. این بارندگی خیلی خوب بود و تاثیراتی بر ذخایر آب سطحی و برخی منابع آب زیرزمینی که سطح چاه‌ها بالا بود داشته است. ولی خشکسالی را برطرف نمی‌کند».

وی اضافه کرد: «برای رفع بخشی از کمبود آب استان، باید هفت، هشت بارندگی خوب دیگر تا پایان زمستان داشته باشیم».

رشیدی در پاسخ به این پرسش که بارندگی در شهر کرمان کم بود؛ این، نشانه‌ای از کم‌آبی تابستانی است؟ گفت: «در شهرهای کرمان، رفسنجان و سیرجان که عمق چاه‌ها ۲۰۰، ۳۰۰ متر است، این بارش‌ها تاثیری ندارد اما باعث تلطیف هوا و تقویت چشمه‌ها و چشمه‌سارها می‌شود ولی امیدواریم تا پایان زمستان، در این مناطق هم بارندگی خوبی را داشته باشیم».