ثبتنام داوطلبان نمایندگی مجلس به پایان رسید

عبور انتخابات از ایستگاه اول

گروه جامعه ـ سرانجام و پس از هفت روز تکاپو، شامگاه جمعه ۴ دی‌ماه جاری، نام‌نویسی داوطلبان مجلس شورای اسلامی در سراسر استان کرمان به پایان رسید تا مرحله‌ی بعدی، یعنی برررسی صلاحیت‌ها شروع بشود. در این ایام، اگرچه در روزهای ابتدایی نام‌نویسی، رونق چندانی در رفت‌وآمد نامزدهای انتخاباتی ـ و به ویژه چهره‌های شناخته شده ـ را شاهد نبودیم اما در روزهای پایانی تحرکات بیش‌تر و بازار ثبت‌نام‌ها گرم شد.  طبق اخبار منتشر شده، تا ساعت ۱۹ شامگاه دیروز جمعه، ۲۵۹ نفر در کل استان برای نمایندگی مجلس، اعلام آمادگی و فرم‌های ثبت‌نام را پر کردند. در کل کشور، آمار ثبت‌نام‌های امسال و در انتخابات دوره دهم مجلس نسبت به دور قبل افزایش بیش از سه برابری را تجربه کرده است. استان کرمان ۹ حوزه انتخابیه اصلی و ۱۰ کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد. نکته‌ی مهم در این‌باره، نام‌نویسی مجدد اکثریت نمایندگان فعلی استان کرمان در مجلس است. حسین امیری؛ نماینده زرند و کوهبنان، شهباز حسن‌پور؛ نماینده سیرجان و بردسیر، محمدرضا پورابراهیمی و محمد جواد زاهدی؛ نمایندگان کرمان و راور، علیرضا منظری‌توکلی، نماینده بافت، رابر و ارزوییه، حسین آذین؛ نماینده رفسنجان و انار، فرج‌الله عارفی؛ نماینده جیرفت و عنبرآباد، موسی غضنفرآبادی؛ نماینده بم، نرماشیر، ریگان و فهرج و حسین فتاحی؛ نماینده شهربابک در مجلس نهم هستند که با ثبت‌نام، آمادگی خود برای حضور در مجلس دهم را نیز اعلام کردند. در همین حال، یکی از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی استان «محمدعلی کریمی» بود که غروب جمعه، با رفتن به محل ثبت‌نام در فرمانداری کرمان، آمادگی خود را برای تصاحب کرسی نمایندگی کرمان و راور به گوش هوادارانش رساند. او استاندار اسبق کرمان در دولت اصلاحات و نماینده کرمان و راور در مجلس هشتم بوده است. از دیگر چهره‌های سرشناس که ثبت‌نام کردند می‌توان به محمد فرشاد، دبیرکل جمعیت توسعه و آزادی استان کرمان و معاون سیاسی استاندار کرمان در دولت اصلاحات، مهدی سیاوشی؛ حجت‌الاسلام علی کمساری و علی کارنما اشاره کرد که از حزب اصلاحات و برای حوزه‌ی انتخابیه کرمان و راور نام‌نویسی کردند.

محمد تقی بختیاری؛ نماینده اسبق مردم بافت و رابر از دیگر چهره‌های مهم اصلاح‌طلبی در استان است که به منظور شرکت در انتخابات دهمین دوره مجلس و از حوزه‌ی انتخابیه سابق خود، نام‌نویسی کرد. بختیاری در دوران اصلاحات، مدیرکل راه استان کرمان بود.  بر پایه‌ی این گزارش، محمدرحیم ابوسعیدی؛ رییس ستاد سابق انتخابات دکتر روحانی در مجلس و دادخدا غضنفری نیز از دیگر افرادی بودند که از حزب اعتدال و توسعه ثبت‌نام و آمادگی خود را برای حضور در انتخابات اسفندماه از حوزه انتخابیه کرمان و راور اعلام کردند.

از دیگر داوطلبین نمایندگی مجلس دهم که بیش‌تر شناخته شده است، می‌توان از «جواد کمالی» معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمان در دولت احمدی‌نژاد اسم برد. محسن برازوان، رییس شعبه کرمان حزب ندای ایرانیان هم در انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه کرمان و راور ثبت نام کرد. حسین رزم‌حسینی، برادر استاندار فعلی کرمان نیز روز پنج‌شنبه به جمع داوطلبین دیگر پیوست تا وارد رقابت‌های این دور از مجلس شورای اسلامی شود. محمدمهدی فداکار؛ معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت احمدی‌نژاد هم کاندیدای مجلس شورای اسلامی در کرمان شد. ابراهیم جهانگیری، مدیرکل سابق آموزش و پرورش استان کرمان، برادر معاون اول رییس‌جمهور روحانی هم از دیگر کاندیداهای شناخته شده اصلاحات است که نام او در لیست کاندیداهای شهرستان‌های سیرجان و بردسیر ثبت شده است. علی اسلام‌پناه؛ نماینده سابق جیرفت و عنبرآباد نیز مجدد برای این حوزه انتخابیه نام‌نویسی کرده است. بنا به اخبار منتشر شده، حجت‌الاسلام علی زادسر، چهره‌ی اصولگرایی است که از این دو شهرستان اعلام نامزدی برای ورود به مجلس دهم کرده است. شیخ علی هاشمیان فرزند امام جمعه سابق شهرستان رفسنجان نیز از حوزه انار و رفسنجان ثبت‌نام کرده است. همچنین مجید دبستانی؛ نماینده دوره‌های سوم، چهارم و پنجم بم مجدد به عرصه‌ی انتخابات پا گذاشته و نامزدی خود را از حوزه‌ی انتخابیه‌ی شهرستان‌های شرقی استان اعلام کرده است. منصور متقی؛ فرماندار دولت احمدی‌نژاد در شهرستان کوهبنان نیز کاندیدای انتخابات مجلس از  شهرستان‌های بم، ریگان، فهرج و نرماشیر شد.

مصطفی رضاحسینی؛ نماینده سابق شهربابک نیز ثبت‌نام کرده است.

در همین حال، چهره‌های شناخته شده‌ی بسیاری از دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا در انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام کرده‌اند که انتشار نام همه‌ی ایشان در این گزارش نمی‌گنجد.

از مجموع ۲۵۹ داوطلبی که اعلام شده، ۳۰ نفر خانم هستند؛ از حوزه‌های انتخابیه کرمان و راور ۱۷ نفر، سیرجان و بردسیر شش نفر، بافت رابر و ارزوئیه یک نفر، شهربابک یک نفر، جیرفت و عنبرآباد یک نفر، رفسنجان و انار یک نفر،  زرند و کوهبنان یک نفر، بم و ریگان، نرماشیر و فهرج دو نفر از زنان برای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نام نویسی کرده‌اند.

بتول ایزدپناه از روزنامه‌نگاران کرمان و سرپرست سابق روزنامه اطلاعات در استان از جمبه این افراد است که به عنوان یک کاندیدای اصلاح‌‌طلب از حوزه‌ی کرمان و راور نام‌نویسی کرده است.

گفتنی است به دلیل همزمانی طراحی «استقامت» با ساعات پایانی ثبت‌نام نامزدهای انتخاباتی مجلس شورای اسلامی در استان، اخبار جدیدتر در گزارش‌های بعدی منتشر خواهد شد.