برای استاندار و اندیشههای اقتصاد مقاومتی او؛

نگین بازار کرمان به یغما نرود!

محمد لطیف کار – درست بخاطر ندارم چه سالی از دهه‌ی هفتاد بود؛ اما به‌طور یقین، سال‌های آغازین این دهه بود؛ یک‌روز برای انجام کاری به موسسه مهندسین مشاور مشتاق که در آن زمان روان‌شاد مهندس جلال‌الدین سربیشه‌ای مدیرعامل آن بود رفته بودم. نقشه‌ای روی دیوار نصب بود که ابهت و عظمت یک بنای تاریخی را نشان می‌داد؛ از کارشناس مربوط پرسیدم این‌جا کجاست که این‌قدر دلربا و جذاب است؟ گفت: این نما و برداشتی از کاروانسرای وکیل است که جنب بازار بزرگ کرمان قرار دارد. بعد اضافه کرد، داریم روی بنا کار می‌کنیم، بلکه مرمت بشود، و قرار است در آینده یک هتل بزرگ و زیبایی مثل هتل شاه عباسی اصفهان بشود. یک محیط با صفا و پذیرای گردشگران کرمان.

در تمام نزدیک به سه دهه‌ی گذشته، این تصویر از مقابل چشمانم محو نشده است. آن روز که این صحبت را انجام دادیم، هنوز هتل شاه عباسی را ندیده بودم؛ چند سال بعد که دیدم، ناخودآگاه یاد این ماجرا افتادم و در پاسخ به آن دوست عزیز که خاطره‌ی ذهنی او همراهم بود، زیر لب زمزمه کردم کاروانسرای وکیل کرمان صدبار زیباتر از هتل شاه‌عباسی است. هرچه بود، روزگار دولتمردی آقای مرعشی به عنوان استاندار اما آن‌قدر به طول نیانجامید، تا مثل باغ شازده کار را تمام بکند، و این یادگار از او بماند! و چنان‌که شاهدیم بعدها این کاروانسرا نه تنها هتل نشد که حتی درهای آن برای مرمت و مقاوم‌سازی نیز بر روی هیچ‌آدمیزادی گشوده نشد؛ و آرزوی دیدن این بنا ،همچنان در من زنده ماند. آتشی زیر خاکستر!

این رویداد را در حالی روایت می‌کنم که همه به خوبی واقفیم که در دهه‌های گذشته کرمان مثل امروز، نشانه‌های برجسته‌ی میراثی و فرهنگی‌اش نمایان نبود. کرمان بود و ارگ بم؛ باغ شاهزاده، گنبد جبلیه، آثار شهداد، آستانه ماهان و چند اثر دیگر که مهم هستند، اما هنوز زیاد شناخته شده نبودند. آن زمان هنوز عظمت جیرفت و کلوت‌ها را کسی مثل امروز باور نداشت. میمند هنوز یک اثر جهانی شده نبود و … اما امروز هفت اثر این استان به ثبت جهانی رسیده است؛ و کرمان در منظر و جایگاه گردشگری ایران، می‌رود تا به مرور رقبای قدیمی خود را پس بزند. باغ فتح‌آباد که در واقع جفت باغ تاریخی شاهزده است، از ویرانگی نجات پیدا کرده است؛ و خانه تاریخی حاج‌آقاعلی در رفسنجان نیز با جدیت آقای رزم حسینی شمایل بی‌نظیرش نمایان شده است.

اینک در شرایطی که تمدن گذشته و آینده‌ی کرمان بخاطر بحران شدید بی‌آبی‌اش تهدید می‌شود، توجه به موقعیت تاریخی و فرهنگی این سرزمین که یک استعداد‌ بی‌نظیر و خداداد هم هست به گمان من باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد؛ به خصوص که توسعه گردشگری استان می‌تواند با طرح‌های اقتصاد مقاومتی کرمان کاملا انطباق داشته باشد. اینک که پس از سال‌ها کشمکش، با خلع ید از پیمان‌کار کاروانسرای وکیل فصل تازه‌ای از حیات اجتماعی این بنای حیرت‌انگیز آغاز شده است جا دارد مسوولان، به ویژه آقای رزم حسینی استاندار محترم که در چند سال اخیر نشان داده است چه دل‌بستگی عمیقی نسبت به میراث و فضاهای گردشگری استان دارد آستین همت بالا بزنند، و برای آینده‌ی این کاروانسرا فکری بکنند. این بنای تاریخی که امروز مهجور افتاده است، بدون تردید یک گنج نهفته در سرزمین کرمان است. از باغ فتح‌آباد و خانه حاج‌آقاعلی نه تنها هیچ کم ندارد، ای‌بسا واجد ویژگی‌های منحصر به فرد دیگری هم باشد؛ به ویژه آن‌که در بهترین و مناسب‌ترین موقعیت بافت تاریخی کرمان هم قرار دارد. این بنا با وجود همه‌ی بار فرسودگی که تحمل کرده است هنوز هم شکل و شمایل یک موزه‌ی بی‌نظیر را دارد.

از این رو از آقای رزم حسینی دعوت می‌کنم اگر تا کنون این اثر گرانبها را ندیده‌اند، بدون فوت وقت کاروانسرای وکیل را ببینند؛ و اگر هم دیده‌اند، اما به هر دلیلی به صرافت این موضوع نیفتاده‌اند؛ درخواست من از ایشان این است که تا دیر نشده است مجددا درباره‌ی اهمیت این بنا و ظرفیت‌هایی که برای توسعه دارد، بررسی نمایند. آقای استاندار خواهشا هیچ درنگ نکنید! در این‌جا نگین ارزشمند تاریخ بازار کرمان، چون خورشید می‌درخشد! اجازه ندهید گذشت زمان این نگین تاریخی را به یغما ببرد!