آقای استاندار میخواهیم قلعهگنج را ببینیم!

محمد لطیف کار – برای جلوگیری از اتلاف وقت می‌روم سر اصل مطلب؛ در استان کرمان، این روزها دست‌کم ۱۸ شرکت و موسسه اقتصادی، به عنوان معین مناطق محروم استان به دعوت استاندار پا به میدان گذاشته‌اند تا در تحقق اقتصاد مقاومتی در جای جای این استان کمک کنند. این‌که این شرکت‌ها چه کمکی و به چه صورت می‌توانند انجام بدهند پرسشی است که ذهن فعالان مدنی و رسانه‌ای را به خود جلب نموده است. هر روز درسخنرانی‌های مسوولان می‌شنویم که الحمدالله کارها طبق نقشه و برنامه خیلی خوب پیش رفته است. این در حالی است که رسانه‌ها هیچ کنش موثرو مستقلی هنوز با این مناطق ندارند. به‌طور مثال، آقای رزم‌حسینی بارها در سخنرانی‌هایش از پیدایش نشانه‌های توسعه در قلعه‌گنج مطالبی را به رسانه‌ها گفته‌اند. اما رسانه‌ها خودشان بدون واسطه‌ با این مناطق دور افتاده‌ی استان که اتفاقا به طرز عجیبی گرفتار توسعه نیافتگی نیز هستند، هیچ تماسی ندارند.

از این رو معتقدم مدیریت استان بهتر است این طرح‌ها را با پیوست رسانه‌ای در این مناطق تعمیق بخشد. به عمل در آوردن این ایده هم کار چندان دشواری نیست. آقای استاندار لطفا شرایطی فراهم کنید تا خبرنگاران کرمانی مثل همه‌ی مقامات و مسوولان بتوانند از قلعه‌گنج بازدید موثری داشته باشند. آن‌ها وقتی پشت سر یا همراه مسوولان، بخاطر پوشش خبری بازدید مسوولان به قلعه‌گنج یا هر منطقه‌ی محروم دیگر می‌روند، هیچ فرصتی برای بررسی یا بیان کاستی‌ها یا قوت‌های این مناطق بدست نمی‌آورند.

نشان به آن نشانی که در دو سه سال گذشته که مساله قلعه گنج و جازموریان مطرح شده است؛ خبرنگاران محلی هنوز موفق به تولید هیچ گزارش قابل توجهی نشده‌اند.

این را هم می‌دانم که رسانه‌ها علی‌الاصول اگر طالب تهیه‌ی گزارش‌های مستقل هستند، نباید از مقامات دولتی چنین درخواستی داشته باشند؛ اما ناچارم این را هم بگویم که اگر قرار است نشریات استان با کیفیت لازم از مسائل قلعه‌گنج و امثالهم بنویسند با توجه به شرایط اقتصادی نشریات انجام چنین کاری مثل ارجاع به یک امر محال است. اگر شما علاقه‌مند هستید ، که قطعا هستید، تا تجربه‌ی قلعه‌گنج در استان کرمان و بلکه در کل کشور، به خوبی دیده بشود، درخواست می‌کنم رویکرد تازه‌ای در نقد عملکردها و جذب افکار عمومی اختیار نماید. چنانچه این پیشنهاد پذیرفته شود، این اطمینان را می‌دهم که این کار برای استان و دولت منافع گوناگونی دارد.

گزارش‌های رسانه‌ای می‌توانند چشم مدیران را برای دریافت ایرادها و کاستی‌هایشان بیش از پیش باز کنند. همچنین نظر دنیا را به این سرزمین جلب ‌کنند؛ تا مدیریت استان از فرصت‌های چانه‌زنی بهره‌ی لازم را هم ببرد، و مشارکت مردم را بیش از پیش به خود جلب نماید. شما حتما شنیده‌اید که در دنیای پیش‌رو، کشورها دیگر کمتر به فکر جنگیدن با توپ و تانک هستند. آن‌ها به توانایی رسانه‌ای خود بیشتر دل‌بستگی نشان می‌دهند. و در واقع، دوره‌ی نقش‌آفرینی سلاح به مرور دارد رو به زوال می‌رود. با اشاره به مطالب فوق، به گمان من، مدیریت استان می‌تواند نظر افکار عمومی را با اتکا به یک رویکرد جدید و به‌روز رسانه‌ای به خود و برنامه‌هایش جلب نماید. احتیاجی نیست در باره‌ی اهمیت رسانه بیشتر توضیح بدهم؛ اگر دولت مصمم است در راه دشوار توسعه گام‌های قوی‌تری بردارد، این همه تاکید روی بازدید مقامات از قلعه‌گنج، به تنهایی گره‌گشا نیست؛ به جای آن روی بسترسازی و جلب نظر رسانه‌ها سرمایه‌گذاری کند.