کوروش افضلی، مدیرعامل شرکت آمودانکرمان:

شانس اجرای طرح من زیاد است

اسما پور زنگی  آبادی –   دکتر کوروش افضلی؛ استاد دانشگاه و مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور آمودان‌کرمان است. او یکی از دو نفری است که برای تهیه‌ی طرح جدید فلکه‌ی مشتاق برگزیده شده است. افضلی در طرح خود، یک مجتمع تجاری زیر زمینِ فلکه‌ی مشتاق دیده بود که با مخالفت شورای شهر، این بخش از طرح او کنار گذاشته شد. جزییات این تصمیم را در گزارش همین شماره‌ی استقامت بخوانید. حالا قرار است دو طرحی که به‌صورت موازی تهیه شده، توسط شهرداری کرمان بررسی و یکی برای اجرای نهایی انتخاب بشود. در این‌باره، گفت‌وگویی با افضلی انجام داده‌ام که در ادامه می‌خوانید.

 

آقای افضلی! اجرای یک پروژهی جدید در فلکهی مشتاق مصوب شد. اکنون طرح شما و طرح گروه «درشوند فکر» روی میز است و آنطور که گفته شد قرار است شهرداری از بین این دو طرح، «بهترین» را انتخاب کند و شاید قرار باشد تلفیقی بین این دو طرح صورت بگیرد. شما موافق این تلفیق هستید؟

من کاری که آقای ناصری انجام داده را ندیده‌ام. اگر طرح‌ ایشان ویژگی‌های خاص و خوبی داشته باشد، ما آن را در طرح خودمان لحاظ می‌کنیم. طرح ما قرار نیست آیه‌ی خدا باشد و بگوییم الّا و بِلّا همین اجرا بشود. ولی ما مراحل خیلی طولانی را تاکنون طی کرده‌ایم؛ طرح ما مصوبه‌ی کمیسیون ماده‌ی پنج را دارد، مصوبه‌ی مجمع مشورتی استان را دارد، در شورای ترافیک استان مطرح شده و اصلاحاتی که قرار بوده انجام بدهیم را هم اعمال کرده‌ایم. ما داریم یک کار حرفه‌ای انجام می‌دهیم و به مباحث سیاسی هم وارد نشدیم. نقشه‌های ما هنوز خیلی کار دارد. آنچه در آوردیم کلی بوده و جزییات را به‌صورت خیلی قوی کار خواهیم کرد و اگر در طرح آقای ناصری، پیشنهادات خوبی وجود داشته باشد ما حتما آن را به‌کار می‌گیریم.

پس میخواهید بگویید برای تصویب نهایی، شرایطی دارید که طرح شما را در رتبهای بالاتر از گروه درشوند فکر قرار میدهد. درست است؟

بله. آن طرح هیچ‌کجا نرفته و طرح ماست که مراحل قانونی را طی کرده است. آنها فقط به شهرداری طرح‌شان را ارایه‌ کرده‌اند و ظاهرا یکی، دو عضو شورای شهر هم آنجا طرح را دیده‌اند. حتما طرح خوبی باید باشد. ما اما مراحل قانونی را کامل طی کرده‌ایم و مصوبه داریم. در مجموع اما باید بگویم که هیچ طرحی هیچ زمانی بهترین نیست. اگر همه نظر بدهند، طرح کامل می‌شود. ما هم هیچ مشکلی نداریم برای این‌که اگر ایده‌ی خاصی در آن طرح هست، برای تکمیل طرح خودمان، مورد استفاده قرار بدهیم.

اینطور که صحبت میکنید انگار فکر میکنید طرح شما شانس زیادی برای اجرایی شدن دارد. درست متوجه شدم؟

بله. از لحاظ مباحث علمی و مشاوره‌ای و قانونی طرح ما مسیرهای قانونی خود را طی کرده است. حالا در مباحث سیاسی خدا می‌داند که طرح ما اجرا بشود یا آن طرح دیگری که تهیه شده است! طرح آقای ناصری اگر بخواهد اجرا بشود، باید پروسه‌هایی که ما طی کردیم را طی کند. ما فقط چهار هفته است که داریم مطالعات ترافیکی این محدوده را انجام می‌دهیم، پارکینگ‌های اطراف را در نظر گرفته‌ایم و هزینه‌های زیادی هم کردیم. طرح آماده‌ی اجراست.

تفاوت عمدهی طرح شما و آقای ناصری در ساخت مجتمع تجاری زیر زمین فلکهی مشتاق است که شما آن را دیدهاید. طبق مصوبهای که در جلسهی سهشنبهی گذشته ارایه شد، زیرگذر منتفی است. با حذف زیرگذر، در طرح شما تغییراتی ایجاد میشود. چطور میگویید طرحمان آمادهی اجراست؟ با حذف زیرگذر، در سطح زمین تغییراتی در طرحتان ایجاد میشود؟

خیر. ما شش گزینه داریم که یکی‌شان زیرگذر ندارد. واحد تجاری که گفته می‌شود هیچ‌وقت به این شکل نبوده که زیر زمین دکان ساخته شود و بازار مسگری و این‌طور کاربری‌هایی داشته باشد بلکه فضایی در نظر گرفته شد تا در اقلیم سخت کرمان، گردشگر و یا دیگر استفاده کنندگان بتوانند به آنجا پناه ببرند و امکانات ویژه‌ای که در شهر کرمان نیست، در این محل متمرکز و اینجا یک برند خدماتی برای تمدن کرمان بشود! با قاطعیت می‌گویم «تمدن کرمان!».

پس طرح جایگزین و بدون مجتمع تجاری را هم تهیه کردهاید.

بله. این گزینه هم مطالعه شده است.

در صحبتتان به مسائل سیاسی اشاره کردید که در انتخاب طرح نهایی نقش خواهد داشت. منظورتان را متوجه نشدم؛ میخواهید بگویید استانداری یا شورا و شهرداری ممکن است در اینباره سیاسیکاری کنند؟ مخاطبتان کیست؟

کاری به هیچ‌کس ندارم. ما می‌گوییم یک کار علمی و قانونی و مشاوره‌ای توسط شرکتی که رتبه دارد انجام شده است. حالا فرد دیگری با توان خاصی هم کار کرده است؛ من می‌گویم منصفانه با این موضوع برخورد شود. شرکت ما ۱۷ سال سابقه دارد، هزینه کرده و توانی که داشته را گذاشته و مطالعات این طرح را انجام داده است. از نظر من، یک طرح علمی وقتی وارد روزنامه می‌شود، خود به خود سیاسی خواهد شد. من به نشریه‌ی شما هم پیغام فرستادم که کار درستی انجام نداده‌اید (اشاره‌ی او به گزارش مفصلی است که استقامت در شماره ۵۵۹ دیدگاه‌های ۱۱ عضو شورای شهر را در خصوص پروژه‌ی مشتاق و با تیتر: «تغییر فلکه مشتاق شاید وقتی دیگر» منتشر کرده است). من وارد این بازی‌ها نمی‌شوم که در روزنامه‌ها بگویم طرحم خوب است یا بد؟ طرح ما مراحل حقوقی را طی کرده و از لحاظ فنی هم بررسی شده و مصوبه‌ی کمیسیون ماده‌ی پنج را دارد. در مجمع مشورتی همه‌ی معماران استان حضور داشتند و درباره‌ی آن نظر دادند. چند دیدگاه خوب هم در این جلسه داشتیم که قرار شد آن را به کار بگیریم. اگر طرح آقای ناصری هم ایده‌های خاصی داشته باشد، عرض کردم آن را نیز اعمال خواهیم کرد. ما عقده و بغض این را نداریم که بگوییم طرح ما این است و جز این کار نمی‌کنیم. حتما باید طرح را تکمیل کنیم. به دیدگاه سیاسی از این نظر اشاره کردم.

پس معتقدید ما روزنامهها در جریان طرح مشتاق بازی سیاسی راه انداختیم. درست است؟

نه. شاید تکنیک خاصی را دارید رعایت می‌کنید. من روزنامه‌نگاری بلد نیستم. حرفم این است کار ما علمی است و باید در مجلات تخصصی ارایه شده و در مورد آن نقد و بررسی صورت بگیرد. وقتی در این فضا در مورد طرح صحبت می‌شود مردم معمولی هم می‌گویند: خدایا چه خبر شده! از این نظر می‌گویم. باید در ژورنال‌های تخصصی طرح نقد شود؛ این، یک کار ویژه‌ برای این دوره‌ی تمدنی کرمان است و باید در این سطح مطالعه شود و در مسیر خاص خود قرار گیرد.

حالا که شما چنین دیدگاهی دارید، من هم ترغیب شدم این سوال را مطرح کنم؛ آقای افضلی! گفته میشود طرح شما بهدلیل روابط خاصی که با برخی مقامات دارید مورد توجه بیشتری قرار گرفته. مثلا اینکه شما این اجازه را پیدا کردید که در مجمع مشورتی استان و در شورای شهر، طرحتان را ارایه کنید؛ اما طرح دیگر که ظاهرا زودتر از شما هم تهیه شده، مهجور و منزوی مانده است.

نه. این‌طور نیست. باید با این قضیه فنی برخورد کنید. یک شرکت، رتبه دارد و یک گروه و تیم، رتبه‌ ندارد. اگر شهرداری برود با تیمی که رتبه ندارد قرارداد ببندد؛ شما بگویید چه اتفاقی می‌افتد؟

شما بگویید. چه اتفاقی میافتد؟

از نظر حقوقی با مشکل مواجه می‌شود؛ شورای شهر و سازمان بازرسی یقه‌شان را می‌گیرد و دیگر تا آخر کار معلوم است چه اتفاقی می‌افتد. از این منظر به موضوع نگاه کنید؛ این‌که بگوییم کسی ارتباطاتی داشته یا قدرتی داشته، درست نیست. مشخص است وقتی من بیش از ۲۰ سال در کرمان تجربه‌ی کاری دارم، خود به‌خود برند می‌شوم. حالا یک بنده‌ی خدا، زحمتی کشیده و کار کرده اما این اهرم‌ها را ندارد، در حقش اجحاف می‌شود و یا به گفته‌ی شما مهجور می‌شود.

آقای افضلی! طرح شما برای اصلاح طاقهای فعلی بهخصوص در گوشههایی که لبهی طاقها میان زمین و هوا رها شده، برنامهی خاصی دارد؟

بله. طاق‌های رها شده را کاملا دیده‌ایم. براساس معیارهای طراحی شهری طرح را تهیه کرده‌ایم. حتی با میراث فرهنگی کشور هماهنگی کرده‌ایم.

یعنی طرحتان را به معاونت میراث فرهنگی کشور ارایه کردهاید؟

با معاون میراث فرهنگی مشورت کردیم. نقشه‌ها را که کامل کردیم تحویل‌شان می‌دهیم. به‌هرحال، مالک میدان مشتاق، میراث فرهنگی است.

آقای استاندار اعلام کرد که این هفته میخواهند کلنگ پروژهی جدید مشتاق را بر زمین بزنند.

ظاهرا طرح شما هنوز آماده نیست. گفتید نقشهها نهایی نشده و تکلیف شما و طرح دیگر نیز هنوز مشخص نیست؛ میراث فرهنگی هم تایید نهایی نکرده است. پس احتمالا به سال آینده میافتد.

نه. طرح ما آماده است. صبح شنبه طرح را به شورای ترافیک استان می‌بریم. مشکلی برای شروع کار نداریم. تجهیز کارگاه خودش یک دوره‌ی زمانی دارد و وقت می‌گیرد. طرح ما هم هفته‌ی آینده (این هفته) نهایی می‌شود.

گفتید به شورای ترافیک میروید؛ این آخرین مصوبهای است که طرح شما باید بگیرد؟

مصوبه‌ی ترافیکی برای طرح‌مان گرفته‌ایم. طرح ما سه جلسه به شورای ترافیک رفته، اصلاحات و بازنگری باید روی آن انجام می‌شد که شد. همه‌ی مراحل قانونی قانونی طی شده، همه‌ی مصوبات را داریم و می‌توانند کار را شروع کنند.

طرح شما با شش میلیارد تومان اعتبار اجرا میشود؟

بله. با برآوری که انجام دادیم، عدد همین‌قدر است.