در نشست بررسی پروژههای شهری کرمان صورت گرفت

موافقت شورا با اصلاح فلکه مشتاق!

رزمحسینی: شورای شهر مصوبات را وتو نکند!

 سیفالهی: شهرداری طرح بهتر را انتخاب میکند

 مشرفی: شورا موافق اصلاح ساختار فلکه مشتاق است

گروه جامعه ـ پس از مدت‌ها کشمکش بین شورای شهر و استانداری کرمان، طرح جدیدی که قرار است علاوه بر ایجاد طاق‌های فعلی، تغییرات بیش‌تری در محدوده‌ی فلکه‌ی مشتاق ایجاد کند، با اعلام موافقت رییس و نایب رییس شورای شهر کرمان به تصویب رسید؛ در این طرح، ساخت مجتمع تجاری در زیر زمین فلکه‌ی مشتاق منتفی شد.

به گزارش خبرنگار استقامت، در جلسه‌ای که عصر سه‌شنبه‌ی گذشته با حضور استاندار کرمان، معاونان سیاسی و عمرانی وی، فرماندار و شهردار کرمان، مدیران آب و برق و گاز و مخابرات، رییس پلیس راهور، معاون میراث فرهنگی استان و تعداد دیگری از مدیران و نمایندگان برخی سرمایه‌گذاران برگزار شد، مهم‌ترین پروژه‌های عمرانی شهر کرمان مورد بررسی قرار گرفت.

یکی از مسائلی که در این جلسه مطرح شد، اجرای پروژه‌‌ای جدید در فلکه‌ی مشتاق بود که در این جلسه اولین‌بار از سوی معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمان از آن یاد شد. حمید ذکاءاسدی گفت: «شورای شهر کرمان با کلیات طرح مشتاق موافقت کرده است».

پس از او، علی‌اکبر مشرفی؛ رییس شورای شهر کرمان با تایید این خبر اظهار کرد: «نه با کلیات، بلکه با جزییات این طرح نیز شورا موافقت کرده است. با آقای سیف‌الهی هم در مورد جزییات پروژه صحبت کردیم. اما شهرداری کرمان با مشکل مالی روبه‌روست و تصور نمی‌کنم که بتواند کار جدیدی را شروع بکند». استاندار کرمان اما بی‌اعتنا به آنچه که مشرفی گفت، از او پرسید: «شورا با طرح میدان مشتاق موافق است یا خیر؟».

 

با ساخت مجتمع تجاری مخالفیم

مشرفی در پاسخ به او توضیح داد: «آقای دکتر افضلی طرحی را به شورا ارایه کرد که دو قسمت داشت؛ یکی اصلاح ساختار میدان که شش میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و بخش دیگر این طرح، بیش از پنج هزار مترمربع زیرسازی میدان که حدود ۱۹ میلیارد تومان پول نیاز دارد. در این طرح آن‌طور که صحبت شده، این ۱۹ میلیارد را اجرا می‌کنیم که (با پیش‌فروش واحدهای تجاری زیرزمین) شش میلیارد را تامین کنیم!».

رییس شورای شهر کرمان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: «من می‌دانستم امروز و در این جلسه درباره‌ی طرح میدان مشتاق حرف به میان می‌آید؛ به همین دلیل با اعضای شورا به‌طور جداگانه مذاکراتی داشتم، هیچ‌کدام از آنها با اصلاح ساختار میدان، هرگز مخالفتی ندارند اما شورا با ساخت مجتمع در زیر زمین میدان مخالف است».

استاندار کرمان هم گفت: «همه‌ی ما کرمانی هستیم و علاقه‌مندیم که شهرمان زیبا بشود. ممکن است افراد سلائق متفاوتی داشته و نظراتی بدهند اما در شورای شهر باید رای‌گیری انجام بشود که پروژه‌ها به‌خاطر افراد متوقف نشود. من هم ندیدم در شورا کسی مخالفتی داشته باشد، آنچه هست تفاوت در نظرات و دیدگاه‌هاست».

 

همه کارهایمان علمی است

علیرضا رزم‌حسینی افزود: «همه‌ی کارهایی که در شهر کرمان انجام می‌شود، کارشناسی بوده و همگی مبانی علمی دارد و هیچ‌کس تاکنون در این‌باره انتقادی نداشته است». وی سپس اظهار کرد: «اگر آنچه که آقای مشرفی در این جلسه مطرح می‌کند به معنی مصوبه تلقی بشود و مثل نوشته‌های قبلی شورا نباشد که وقتی به شورا می‌رود وتو شود، در اولین‌ فرصت، پروژه‌ی جدید میدان مشتاق را شروع می‌کنیم. ۵۰ درصد اعتبار را شهرداری و ۵۰ درصد آن را استانداری تامین می‌کند».

رییس شورای شهر کرمان اظهار کرد: «غیر از زیرگذر میدان، با بقیه‌ی طرح شورا موافق است».

استاندار کرمان از فتح‌الله مویدی؛ نایب رییس شورا نیز خواست تا نظرش را در این‌باره بگوید. مویدی اظهار کرد: «اعضای شورای شهر کرمان در مورد زیرگذر نظر مساعدی ندارند اما برای بهسازی سطح میدان همه موافقیم».

 

شورا نگذاشت

استاندار کرمان با بیان این‌که ۱۰۰ درصد اعتبار اجرای این پروژه را استانداری پرداخت خواهد کرد، گفت: «تاریخ و رسانه‌ها ثبت خواهند کرد که شورای چهارم نگذاشت زیرگذر مشتاق که می‌توانست معماری جدیدی را در شهر خلق کند احداث بشود».

وی ادامه داد: «رفته‌اید دو مشاور برای این طرح انتخاب کرده‌اید؛ یکی از این طرح‌ها، از محل اجرای پروژه منابع مالی را تامین می‌کند. حالا شورا موافق این نیست؛ ما هم احترام می‌گذاریم. منابع را خودمان تامین می‌کنیم که مردم بتوانند از این میدان تاریخی و بسیار زیبا استفاده کنند».

رزم‌حسینی بیان کرد: «در حال حاضر، معتادان پشت ستون‌هایی که اجرا شده، قایم می‌شوند، یا می‌خوابند و این نشان می‌دهد که طرح فعلی ناقص است و باید تکمیل بشود».

او گفت: «براساس اعلام موافقت آقایان مشرفی و مویدی و جعفری (سه عضو شورای شهر که در جلسه حضور داشتند) در اولین فرصت عملیات اجرایی پروژه‌ی مشتاق را آغاز خواهیم کرد». استاندار کرمان در یک بخش از صحبت‌های خود خبر از آغاز این پروژه طی هفته‌ی جاری داد.

 

فلکة پرحاشیه

فلکه‌ی مشتاق کرمان که در بافت کهن شهر واقع شده، یکی از نقاط شهری است که در دو، سه سال اخیر، بسیار مورد توجه استانداری و شهرداری بوده است.

در اولین گام، متولیان، با اجرای طاق‌هایی که از آن با عنوان پروژه‌ی «بهسازی و بدنه‌سازی میدان مشتاق» یاد شد، به این محدوده ورود کردند.  نحوه‌ی اجرای این طاق‌ها اکنون به‌شدت مورد انتقاد دانشگاهیان بوده و اعتراض شهروندان را نیز به‌دنبال داشته است.

در حین اجرای این پروژه، اواخر سال گذشته قرار شد شرکت مهندسی و توسعه نفت و گاز محمدیان که برای انجام تعدادی پروژه در کرمان حضور دارد، بیاید و در زیر زمین مشتاق، یک مجتمع تجاری بسازد؛ این خبر که منتشر شد موجی از اعتراضات ومخالفت‌های مردمی آن را متوقف ساخت. امسال اما از حدود دو ماه قبل، از طرح‌های جدیدی رونمایی شده که قرار است همزمان با طاق‌ها در میدان مشتاق اجرایی بشود.

یک طرح را کوروش افضلی؛ مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور آمودان‌کرمان تهیه کرده و طرح دیگری نیز توسط رضا ناصری و گروه معماری «درشوند فکر»  تهیه شده است؛ انتخاب این دو مشاور با حرف و حدیث‌های زیادی همراه بوده و از پشت پرده‌ی رفتار شهرداری و استانداری کرمان در خصوص سفارش همزمان طرح به دو مشاور اطلاعی در دست نیست.

 

مشتری پیدا کرده بودیم

در جلسه‌ی عصر چهارشنبه، ابوالقاسم سیف‌الهی؛ معاون عمرانی استاندار کرمان با بیان این‌که دو مشاور، دو طرح جدید برای میدان مشتاق تهیه کرده‌اند، گفت: «۸۰ درصد این دو طرح با هم اشتراکاتی دارد».

وی با اشاره به برخی انتقادات در خصوص ساخت مجتمع تجاری زیر زمین مشتاق افزود: «سطح آب در زیر سطح زمین مشتاق به عمق ۱۲ متر رسیده و حفاری در این منطقه با مشکل روبه‌رو نخواهد بود».

معاون عمرانی استاندار کرمان اظهار کرد: «همچنین گفته شد که اجرای این پروژه در مسیر متروی شهری کرمان مانع ایجاد می‌کند؛ این‌طور نیست و پروژه‌ی فوق در مسیر مترو نیست و در ضلع جنوبی میدان اجرا می‌شود». وی ادامه داد: «یکی از مشاوران در طرح خود دو هزار و ۵۰۰ مترمربع فضای فرهنگی دیده و دیگری علاوه بر این، دو هزار و ۵۰۰ مترمربع دیگر نیز برای ایجاد فضای تجاری دیده است؛ با کاربری‌ای که بر بازار مظفری تاثیر منفی نداشته باشد. این واحدهای تجاری را می‌خواستیم متری ۱۰ میلیون تومان بفروشیم، گفتند کسی نمی‌خرد. با یکی از شرکت‌های صنعتی صحبت کردیم و در راستای مسوولیت اجتماعی خود، این شرکت پذیرفت که ۲۵ میلیارد تومان این واحدها را بخرد و ما با این پول، پروژه را اجرا می‌کردیم».

سیف‌الهی گفت: «حالا که تصمیم چیز دیگری شده. شهرداری کرمان دو طرح را بررسی و هرکدام که بهتر بود را اجرا می‌کند؛ نظر آقای استاندار نیز همین بود که طرح بهتر انتخاب بشود».

غلامرضا سرایداری؛ مدیرعامل بنیاد توسعه و عمران موقوفات استان کرمان هم با توضیحاتی نشان داد که مدافع ایجاد واحدهای تجاری در زیر زمین مشتاق است.

برپایه‌ی این گزارش، اجرای پروژه‌ی جدید در میدان مشتاق با حذف واحدهای تجاری در زیرِ زمین مصوب شد.