بارش شدید در مناطق مختلف استان باعث خسارت شد؛

روزهای سیلابی کرمان

گروه اقتصاد ـ مناطق مختلفی از استان کرمان طی روزهای گذشته شاهد بارش‌های زمستانی بوده است؛ اما طغیان رودخانه‌ها و تکمیل ظرفیت سدها هر لحظه بر نگرانی‌ها می‌افزاید. اداره کل هواشناسی استان کرمان با انتشار گزارشی در سایت اینترنتی خود، میزان بارش ثبت شده در ایستگاه‌های مختلف را اعلام کرد. طبق ارقام ثبت شده در ایستگاه هواشناسی کرمان مجموع بارش‌های این چند روز تا صبح دیروز جمعه ۲۸ و ۹ دهم میلیمتر را نشان می‌دهد و در حالی‌که سال زراعی گذشته مجموع بارش‌های ثبت شده در این ایستگاه ۷۵ و هشت دهم میلیمتر بوده، تا صبح جمعه مجموع بارش‌های زراعی امسال این عدد ۵۰ و سه‌دهم میلیمتر بوده است. همچنین براساس این گزارش، تا صبح دیروز جمعه، بیش‌ترین میزان بارش طی چند روز اخیر در شهرستان بافت با حدود ۱۷۰ میلیمتر بوده است. بعد از بافت، شهرستان رابر ۱۵۹ میلیمتر، بیش‌ترین بارش را ثبت کرده است. کمترین میزان بارش نیز تا صبح دیروز جمعه، در ایستگاه شهداد با صفر میلیمتر و پس از آن در بم با نیم میلیمتر گزارش شده است. به گفته‌ی معاون سازمان امداد و نجات هلال‌احمر کشور، ۱۵ شهرستان در استان کرمان از بارندگی‌های شدید این چند روز‌ متاثر بوده‌اند. بارش‌ها در بسیاری از این مناطق باعث جاری شدن رودخانه‌ها و پر شدن ظرفیت سدها شده است.

 

دریچههای سد جیرفت باز میشود

غروب دیروز، مدیر امور سد جیرفت به خبرگزاری صداوسیمای کرمان گفت: «با توجه به بارندگی‌های اخیر؛ نیاز به رسوب‌زدایی و تخلیه‌ی  رسوب سد جیرفت داریم و صبح شنبه ساعت هشت، دریچه‌های سد جیرفت باز خواهد شد»

افشاری از مردم و کشاورزان پایین‌دست سد جیرفت خواسته است با توجه به حجم آب خروجی جوانب احتیاط را رعایت کنند. وی با هشدار به اهالی پایین‌دست سد، اظهار کرد: «طی چند روز اخیر حدود ۷۰ میلیون متر مکعب سیلاب و رواناب وارد مخزن این سد شده است».

وی افزود: «چنین حجمی از بارش باران در این منطقه کم‌سابقه بوده است و منطقه از سال ۸۴ تاکنون چنین بارانی را تجربه نکرده‌ است».

 

 ظرفیت سد نسا تکمیل شد

ظهر روز جمعه، خبرگزاری ایرنا درباره‌ی طغیان برخی رودخانه‌ها در شهرستان بردسیر هشدار داد و ساعات پایانی روز، خبرگزاری مهر به نقل از جانشین رییس ستاد بحران استان خبر داد که به‌زودی ظرفیت سد نساء بم تکمیل می‌شود؛ ابوالقاسم سیف‌الهی همچنین گفت که دریچه‌های سد بافت باز شده است. وی از مسدود بودن راه‌های ۹۰ روستا در استان نیز خبر داد و افزود: «اغلب این روستاها در شهرستان‌های بافت و رابر هستند».

ساعات ابتدایی دیشب، سیف‌الهی، سرریز شدن سد نساء را طی متنی در گروه‌های تلگرامی اعلام کرد و گفت: «منازل نزدیک مسیل تخلیه و ساکنان آن‌ها در مدارس اسکان می‌یابند».

کانال تلگرامی ایرنا، ظهر جمعه تصاویری را منتشر کرد که مسوولین محلی در حال امدادرسانی و توزیع نان و دیگر اقلام غذایی به اهالی روستای لنگر در شهرستان رابر بوده‌اند. راه‌های ارتباطی این روستا بعد از طغیان رودخانه، مسدود شد.

 

همه رودخانههای سیرجان جاری شد

شب پنج‌شنبه‌ی گذشته، رییس اداره منابع طبیعی شهرستان سیرجان نیز به ایرنا گفت: «آب در بستر بیش از ۲۰ رودخانه جاری و این رودخانه‌ها نیز دچار سیلاب شدند». مهران میرشاهی بیان کرد: «راه ارتباطی بیش از ۱۰ روستا در مسیر این رودخانه‌های فصلی با جاده‌های اصلی قطع شد و ۲۷۰ سد و از سدهای آبخیزداری قریب به ۱۰۰ میلیون متر مکعب آبگیری شدند که طی دهه‌ی اخیر بی‌سابقه بوده است».  محمدمهدی ستوده؛ مسوول اداره هواشناسی سیرجان هم گفت: «از ابتدای امسال ۱۲۲ میلیمتر در شهرستان سیرجان بارش داشتیم که نسبت به سال گذشته تاکنون بیش از ۱۵ درصد افزایش نشان می‌دهد».

معاون عمرانی فرماندار سیرجان نیز عصر جمعه به فارس گفت: «با توجه به حجم بالای بارش‌ها در سیرجان تمام رودخانه‌های فصلی سرریز شده و بیم جاری‌شدن سیل و خطر در بیش از ۱۰ روستا وجود دارد اما تدابیر لازم و آمادگی امدادرسانی پیش‌بینی شده است».

محسن آرش افزود: «طی پنج روز گذشته ۸۰ میلی‌متر باران در سیرجان داشتیم که این مقدار در شمال شهرستان و بخش‌های بلورد و پاریز از مرز ۱۲۰ میلی‌متر گذشت». وی ادامه داد: «تمام رودخانه‌های فصلی که طی دو دهه گذشته خشک بودند امروز حجم آب آن به حدی است که بیم جاری‌شدن سیل و خطر بیش از ۱۰ روستا را دارد اما تدابیر لازم و آمادگی امدادرسانی پیش‌بینی شده است».

در شهرستان رفسنجان نیز بارش‌ها موجب وقوع سیلاب در برخی روستاها شد. در شهرستان شهربابک هم علاوه بر روستاها، در شهر نیز سیلاب به راه افتاد و خساراتی به زیرساخت‌ها وارد کرد.

 

سیلاب یک نفر را برد

تا لحظه‌ی نوشتن این گزارش، هیچ خبری از تلفات جانی در اثر وقوع سیلاب در استان منتشر نشده است و تنها در یک مورد، اعلام شد که طغیان رودخانه در روستای دلفارد جیرفت نیز یک فرد ۴۰ ساله را با خود
برد.

خبرگزاری صداوسیما در این‌باره نوشت: «یکی از اهالی دلفارد جیرفت که عصر امروز به تماشای رودخانه رفته بود، با فروکش شدن شن‌ها به داخل رودخانه سقوط کرد». فرماندار جیرفت نیز در این‌باره به صداوسیمای کرمان گفت: «با وجود تلاش نیروهای امدادی، از سرنوشت این فرد هنوز خبری کسب نشده است». احمد امینی‌روش با اشاره به تاریک شدن هوا و مه‌گرفتگی افزود: «با روشن شدن هوا، نیروهای امدادی برای یافتن این فرد به محل اعزام خواهند شد».

بنا به اعلام هواشناسی کشور بارش‌ها شامگاه امروز شنبه به پایان می‌رسد.