مرور اتفاقات عمرانی کرمان در سالی که گذشت؛

روایت یکسال پرچالش

اسما پورزنگی آبادی – پروژه‌های ریز و درشت بسیاری در شهر کرمان اینک در حال اجراست؛ اما آنچه در سالی که گذشت بیش‌تر مورد توجه قرار گرفت، مناقشاتی بود که بر سر این تصمیمات صورت می‌گرفت.

منطقه‌ی کرمان در شناسنامه‌ی باستانی خود نشانه‌هایی از شکل‌گیری مراکز تمدنی از هزاره‌ی پنجم قبل از میلاد تا به‌امروز را دارد. شهری است با ۱۳ هزار هکتار حریم قانونی که در سال‌های گذشته، همواره گفته می‌شد ۶۰۰ هکتار از این وسعت را، بافت کهن فرا گرفته است. به‌تازگی اما، این عدد نه‌تنها توسط معاون میراث فرهنگی استان مورد تردید واقع شده، بلکه برخی کارشناسان از جمله حجت گلچین (عضو هیات علمی دانشگاه باهنر کرمان و پژوهشگر بناهای تاریخی) معتقدند اصلا دیگر چیزی به‌نام بافت تاریخی در کرمان نداریم!

آنچه مشخص است این‌که نه منتقدین و نه متولیان تاکنون نتوانسته‌اند مسیر پیشرفت شهر کرمان را آن‌طور که شایسته است، در جاده‌ی کارشناسی قرار بدهند. اولویت‌ها جوری تعریف می‌شود که احیای هسته‌ی پوک مرکزی شهر در جایگاهی پایین‌تر از اموری از جمله روان‌سازی ترافیک قرار می‌گیرد. نتیجه‌ی پیمودن این راه آن است ‌که با یک شهر خودروسالار روبه‌رو می‌شویم که توسعه‌ی آن از هسته‌ی اصلی جابه‌جا شده و به سمت غرب رفته، سکونت‌گاه‌های غیررسمی متعددی دورتادور آن را فرا گرفته و در حالی‌که  مرکز شهر تخلیه و رو به نیستی گذاشته، اغلب نیز با کلنگ‌هایی روبه‌رو می‌شویم که نمی‌دانند جای درستِ فرود آمدن کجاست؟ چنین وضعیتی علاوه بر این‌که وقت و منابع زیادی را به هدر می‌دهد، مانع تبدیل شهر به یک سکونت‌گاه مطلوب برای مردم کرمان نیز شده است.

کرمان اکنون به اذعان همگان، یک شهر فاقد هویت، نازیبا، نامتوازن، بی‌دفاع و کم‌طاقت در برابر بحران‌های کُشنده‌ای از جمله سیل و زلزله بوده و در زیرساخت‌ها دچار ضعف جدی است. طی سه سال گذشته نیز اگرچه دولت تمام‌قد پشت این شهر ایستاد تا مگر تکانی بخورد؛ اما همچنان چالش‌های متعددی پیش‌روی کرمان قرار دارد و در این بین، شورای شهر است که بیش‌ترین وظیفه را در برابر رفع این چالش‌ها داشته، اما در دوره‌های مختلف از جمله همین شورای چهارم که در آستانه‌ی اتمام آن هستیم، در این پارلمان محلی، راهی مشخص به سمت خیر برای این شهر پیموده نشد و هر آنچه صورت می‌گیرد بر اساس سلایق و علایق شورایی‌ها و شهردارها و بیش‌تر در راستای حفظ شرایط موجود بوده است. این وضعیت، کار را به‌جایی رسانده که استاندار کرمان با فریاد اعتراضی از مردم تقاضا می‌کند که در انتخاباتِ پیش‌رو، افرادی متخصص و متعهد، به‌شورا بفرستند.

در همین‌حال، در سالی‌که گذشت، شورا، شهرداری و استانداری هر از گاهی با انتشار اخباری، توجه همگان را به سمت شهر کرمان جلب می‌کردند. اگرچه نتوانستند مثلا پس از هفت سال، پل نیمه‌تمام سیدی را به جایی برسانند ـ یا اگر می‌توانستند، نخواستند ـ یا شهرکی برای انتقال صنوف مزاحم و آلاینده احداث کنند و یا بسیاری از پروژه‌های نیمه‌تمام دیگر را سروسامان بدهند اما در عوض، با طرح دیدگاه‌های خود، سکوتِ دیرسال این مردم را شکسته و راه را برای حضور منتقدین در صحنه باز کرده و نوید این را دادند که در آینده، این شهر از لاک رخوت به‌در آمده و تصمیماتی برای آن گرفته شود تا کرمان  را به جایی برساند که همه، آرزویش را داریم.

 

سرانجامِ بامکرمان

اولین خبر مهم در حوزه‌ی شهر را طی سالی که گذشت، استاندار کرمان اعلام کرد: «سرمایه‌گذار پروژه‌ی بام‌کرمان منصرف شده است!». بام‌کرمان؛ یکی از چند پروژه‌ی سرمایه‌گذاری در کرمان است که در قالب آن موسسه عسکریه در بالای کوه‌های شرق شهر کرمان، یک هتل می‌سازد و تله‌کابین ایجاد می‌کند. شروع رسمی این پروژه از اواخر سال ۹۴ بود اما مدتی بعد، مخالفت‌های گسترده‌ای از سوی گروه‌های مختلف علیه این پروژه آغاز شد و به این منظور، یک کمپین که ادعا داشت برای نجات کوه‌های صاحب‌الزمان فعالیت می‌کند هم در تلگرام شکل گرفت. نتیجه‌ی همه‌ی این حاشیه‌ها خبری بود که استاندار اعلام کرد؛ اما علی منصوری؛ عضو شورای شهر گفت؛ «این سرمایه‌گذار است که بهانه‌تراشی می‌کند». در مورد بام‌کرمان دیگر مثل گذشته حرفی زده نمی‌شود و اکنون که روزهای پایانی سال را سپری می‌کنیم، پروژه‌ی تله‌کابین و جاده‌ی دسترسی به سمت قله‌ی کوه با جدیت در حال انجام است.  از دیگر پروژه‌های سرمایه‌گذاری در کرمان باید به ساخت سیتی‌سنتر در گود خشت‌مال‌ها که مجاور بازار تاریخی قرار دارد اشاره کرد. اولین پروژه‌ای است در شهر کرمان که با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی قرار است اجرایی بشود. این پروژه در حال اجراست و کسی از مسوولین، چه در شهرداری و چه شورا و استانداری، دغدغه‌ی چندانی در مورد آن مطرح نمی‌کند. نگرانی دوست‌داران میراث فرهنگی اما از ساخت مجتمع‌های عظیم تجاری اطراف بازار تاریخی همچنان باقی است.

 

انتقاد بیپایان از عملکرد شورا

در همین‌حال، بخشی از اخبار مهم در کرمان طی دو، سه سال اخیر، مربوط به اختلافاتی است که بین شورا و استانداری کرمان وجود دارد و موجب می‌شود که هربار این دو گروه با هم روبه‌رو می‌شوند تنش و بگوبگو رخ بدهد.  فروردین‌ماه امسال، زمانی که ۱۵ عضو شورا برای عید دیدنی سراغ رزم‌حسینی رفتند؛ باز بین آنها مجادله‌ای درگرفت. استاندار کرمان؛ همچون گذشته، گلایه‌هایی از عملکرد شورا داشت و از رییس شورا خواست تا مسیر سرمایه‌گذاری در شهر را تسهیل کنند. او به‌ویژه بر شروع پروژه‌ی ساخت مجتمع تجاری در فلکه‌ی مشتاق تاکید کرد. پروژه‌ای که در ماه‌های پایانی سال، حاشیه‌های فراوانی ایجاد کرد و همچنان پرونده‌ی آن گشوده است.

 

قرارداد؛ چالش قرارگاه و کرمان

قرارگاه خاتم‌الانبیاء که از سال ۹۴ برای ساخت تعدادی تقاطع غیرهمسطح به شهر کرمان آمده است، ابتدای سال از استان خواست تا اگر پروژه‌ی جدیدی را تعریف نمی‌کنند، دستگاه‌ها و نیروهای بیکار خود را از کرمان خارج کند. دو ماه بعد نیز، در یکی دیگر از جلسات بررسی پروژه‌های شهری کرمان، «ابراهیم یادگارنیا»؛ مدیر کنترل پروژه‌های خاتم از این‌که قراردادشان را نهایی نمی‌کنند، گلایه کرد. فتح‌الله مویدی؛ عضو شورای شهر اما در این‌باره در صحن علنی شورا اظهار کرد: «ما همچنان منتظر قرارداد قرارگاه هستیم. اگر بیش از این تعلل کنند، من مجبورم با رسانه‌ها مصاحبه کنم و علت تعلل را بگویم!».

در همین‌حال، از میان همه‌ی پروژه‌هایی که شهرداری کرمان انجام داده و پیمانکار آن هم قرارگاه خاتم است، می‌توان ساخت زیرگذر آزادی را یکی از پر سروصداترینِ آن‌ها عنوان کرد تا جایی‌که علیرضا حکاک‌زاده؛ دبیر سابق شورای ترافیک استان از این‌که پای مصوبه‌ی مربوط به پروژه‌ی فوق را امضا کرده، ابراز پشیمانی کرد.

ساخت زیرگذر در میدان سابق آزادی، در کنار اختلال شدید در رفت‌وآمد در این محدوده، برای کسبه‌ی اینجا هم دردسرهای زیادی به‌دنبال داشته تا حدی که افشین صفا؛ مدیر داروخانه‌ای که سال‌هاست در این منطقه فعالیت می‌کند مجبور شد به شورا نامه‌ای بنویسد تا برای حمایت از آن‌ها فکری بکنند. او در نامه‌ی خود که در صحن علنی شورا قرائت شد، اعلام کرد که ۱۰ ماه است هیچ درآمدی نداشته. در همان جلسه، یوسف جعفری؛ عضو شورا و رییس اتاق اصناف استان نیز از قرارگاه خاتم گلایه کرد و مدعی شد که به‌کندی دارند کار می‌کنند. او افزود: «به ما گفتند که تا یک ماه بعد از نوروز پیاده‌رو استقلال باز می‌شود؛ به مردادماه رسیدیم اما هنوز خبری نیست».

این پروژه ظاهرا برای خود پیمانکار نیز مشکلات زیادی ایجاد کرده که از مهم‌‌ترین آن جابه‌جایی تاسیسات آب و برق و گاز و مخابرات است و همچنین بالا بودن سطح پساب‌هایی زیرزمین که موسی نجفی، نماینده‌ی پروژه‌های قرارگاه خاتم‌الانبیاء یک‌بار از تعبیر «دریاچه‌ای زیر میدان آزادی» برای توصیف این وضعیت استفاده کرد. با وجود این شرایط، بنا به گفته‌ی مسوولین استان و پیمانکار، ساخت زیرگذر آزادی از پیشرفت خوبی برخوردار بوده و طبق برنامه‌ی زمان‌بندی پیش می‌رود.

 

توقف تقاطع غیرهمسطح طهماسبآباد

یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که در سال ۹۵ در شهر کرمان گرفته شد، توقف احداث تقاطع غیرهمسطح در چهارراه طهماسب‌آباد بود. این موضوع که از سال قبل مطرح بود، خواست که به اجرا برسد، با هشدار دانشگاهیان و در آخرین مورد با اعتراض جدی یکی از کارشناسان ترافیک استان بایگانی شد.

محمدحسین انجم‌شعاع اواخر اردیبهشت‌ماه به نشست عمومی شورای شهر کرمان رفت و با ذکر دلایل متعدد، تصریح  کرد: «احداث تقاطع غیرهمسطح طهماسب‌آباد خلاف است». وی اذعان کرد که اگر هدف‌ مدیریت شهری، حل مشکل ترافیک باشد و بخواهد به این منظور، تقاطع غیرهمسطح بسازد؛ نه‌تنها مشکل حل نمی‌شود بلکه تا همیشه هم باید زیرگذر و روگذر در شهر ساخته بشود. پس از این بود که پروژه‌ی فوق متوقف شد. هرچند بابایی؛ شهردار کرمان در گفت‌وگو با استقامت اعلام کرد که؛ «فعلا» تقاطع غیرهمسطح در طهماسب‌آباد نمی‌سازیم و بعد از اتمام پروژه‌ی آزادی و باغ‌ملی، خود مردم به این نتیجه خواهند رسید که  در چهارراه طهماسب‌آباد هم باید تقاطع غیرهمسطح احداث کرد!

 

زیرگذر در حریم بنای تاریخی

از دیگر رویدادهای مهم و پرحاشیه‌ی شهری در کرمان، ساخت یک زیرگذر در مجاورت بنای تاریخی گنبد جبلیه است. این پروژه، فراتر از کارشناسان، با مخالفت‌های مردمی از سوی دوست‌داران میراث نیز همراه بود و تنها یک روز پس از کلنگ‌زنی آن بود که مخالفان از مسوولین خواستند تا دست از اجرای آن‌ بردارند و مدعی بودند شهرداری بدون اجازه‌ی میراث دارد در حریم گنبد جبلیه زیرگذر احداث می‌کند. در همان ایام و حتی پس از شروع پروژه، محسن روحی؛ معاون وقت میراث فرهنگی استان نیز در گفت‌وگو با «استقامت» اظهار کرد: «طرح شهرداری هنوز ابهاماتی دارد که باید توسط میراث فرهنگی بررسی و تایید نهایی بشود».

پروژه در حال اجرا و مخالفان در حال اعتراض بودند تا این‌که در تاریخ ۱۲ آذرماه ۹۴ شهرداری نامه‌ای را در اختیار رسانه‌ها گذاشت که در آن ضوابط مورد تاکید میراث اعلام شده بود؛ «این‌که به منظور فاصله گرفتن هر چه بیشتر شروع رامپ زیر گذر می‌بایست طرح مزبور اصلاح شود به طوری که فاصله از مرکز تقاطع تا شروع رامپ در قسمت جلوی گنبد از ۱۲۰ متر به ۹۰ متر کاهش یابد، کندروهای دو سوی رامپ زیر گذر بدون تعریض و در وضع موجود نگهداری شود، با توجه به این‌که با اجرای زیر گذر، دسترسی به گنبد محدود می‌شود، ضروری است پارکینگ و فضای مناسب به منظور توقف وسایل نقلیه در ضلع شمال گنبد فراهم شود و همچنین هیچ ساخت و سازی بالاتر از سطح معبر صورت نگیرد. در بند آخر این نامه، با اذعان به این‌که محدوده‌ی اجرای طرح در حریم آثار تاریخی واقع است، تاکید شد که از مرحله‌ی خاکبرداری تا پایان پروژه با نظارت کامل کارشناسان میراث فرهنگی انجام شود». زیرگذر جبلیه سریعا احداث و بدون برگزاری آیین رسمی و تشریفات معمولِ اداری، زیر بار ترافیک رفت و مردادماه بود که شیب تند رمپ آن، محدود شدن مسیرهای دسترسی، دور برگردان‌های نامناسب و درهم ریختگی فضای مجاور گنبدجبلیه، اعتراض مردم و رسانه‌ها را برانگیخت. پس از این، شهردار کرمان در دفاع از مجری پروژه که شیب تند و نامناسبی برای این زیرگذر اجرا کرده، ضوابط میراث را باعث آن دانست و اظهار کرد: «بعد از مذاکرات انجام شده با میراث فرهنگی با اجرای زیر گذر شرقی-غربی در این تقاطع موافقت شد اما این کار با محدودیت اجرا در ۸۰ متر همراه بود؛ اگر به جای ۸۰ متر، اجازه داشتیم ۱۰۰ متر داخل خیابان شهدا در ضلع غربی این تقاطع بیاییم شیب زیرگذر طبیعی می‌شد». بعد از این اظهارنظر شهردار بود که مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان، موافقت خود را برای اصلاح شیب زیرگذر اعلام کرد. حکاک‌زاده؛ دبیر سابق شورای  ترافیک استان مدتی بعد در گفت‌وگو با فردای‌کرمان با ذکر دلایلی، تاکید کرد که این زیرگذر کلا باید جمع بشود!

 

رکود اقتصادی در شهر کرمان

آن‌طور که مسوولین می‌گویند؛ یکی از چالش‌های جدی شهرداری کرمان، کمبود منابع مالی و نبود منابع پایدار درآمدی است تا جایی‌که اواخر تیرماه، شهردار کرمان در یکی از جلسات شورای شهر اعلام کرد که صدور پروانه در شهرداری کرمان کلا تعطیل شده است. بابایی در این‌باره در گفت‌وگو با فردای‌کرمان از افزایش انصراف‌ برای ساخت‌‌وساز در شهر نیز خبر داد و همچنین اظهار کرد: هم‌اکنون ۱۰ هزار واحد مسکونی خالی در شهر کرمان وجود دارد که این‌ها تعادل بین عرضه و تقاضا را بر هم زده است. وی البته ورشکستگی مالی شهرداری را غیرممکن دانست.

رییس شورای شهر اما در گفت‌و‌گویی که با استقامت داشت با بیان این‌که اوضاع مالی شهرداری بد نیست، مدعی شد: «در پرداخت‌ها و هزینه‌های روزمره ممکن است مقداری مشکل وجود داشته باشد، اما نگران‌کننده نیست و ما در مورد روش‌هایی فکر کرده‌ایم که تامین منابع مالی برای انجام پروژه‌های شهری را انجام خواهیم داد و برای این منطور، طرح و برنامه هم داریم».

در سال گذشته، بارها کارگران شهرداری به‌دلیل تعویق در پرداخت مطالبات مالی خود، دست به تجمع زدند. همچنین چندین‌بار پیمانکاران خرد شهرداری از این‌که بدهی‌های آن‌ها پرداخته نمی‌شد، مقابل شورا و شهرداری تجمع کردند. با این وجود، شهردار کرمان در گزارشی که اسفندماه امسال در جمع خبرنگاران داد گفت که طی یک‌ونیم سال گذشته ۹۰ پروژه در شهر کرمان عملیاتی شده است.

 

شورا در آستانهی یک تغییر

یکی از اخبار مهم در حوزه‌ی شهر و شورا در کرمان، سلب عضویت یکی از اعضای شورا بود که حجت‌الاسلام محمد ربانی‌زاده؛ سخنگوی شورا در گفت‌وگو با ایسنا این خبر را تایید کرد. سلب عضویتی که با یک هیاهوی رسانه‌ای آغاز و به یک تعلیق ۹ ماهه ختم شد و ترکیب شورا با همان ۱۵ نفری که شروع کرده بود، باقی ماند.

در همان ایام، شورای شهر کرمان جلسات خود را تعطیل کرد و ۵۰ روز پیوسته، نشست عمومی شورا برگزار نشد. ربانی‌زاده چند دلیل برای این مساله عنوان کرد که یکی، همین سلب عضویت بود. او گفت: «عضو کنار گذاشته شده قصد دارد به حکم خود اعتراض کند و تعدادی از همکاران ما، منتظرند تا پیگیری‌های این فرد به نتیجه برسد و خودش برگردد؛ به همین دلیل به جلسات نمی‌آیند». این مسائل تمام شد، شورای شهر اما همچنان در صدر اخبار ماند. این‌بار به‌خاطر خبری که کمال جوانمرد؛ یکی از اعضای شورا اعلام و در آن ادعا کرده بود که آب شرب شهر کرمان آلوده است. این خبر اگرچه بلافاصله از سوی متولیان آب تکذیب شد اما تا ماه‌ها پرونده‌اش گشوده بود و حتی موجب شد محمد طاهری؛ مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب شهری کرمان به صحن علنی شورا بیاید و درباره‌ی کیفیت آب شهر و دفع این حواشی توضیح بدهد. جوانمرد نیز در این جلسه گفت که از صحبت‌های پیشین بنده سوءتعبیر شده است. او با این‌حال، یک فایل صوتی به مدیرعامل آبفا یادگاری داد که گویا سخنان طاهری در جلسه‌ی سابق شورا شهر بود که در مورد کیفیت آب مطرح شده و جوانمرد مدعی بود که بر اساس همان حرف‌ها، ادعای آرسنیک بالا در آب کرمان را رسانه‌ای کرده است.

 

شورا و قرارداد قرارگاه

قرارگاه خاتم که اوایل سال از استان خواسته بود تا هرچه سریعتر قرارداد آن‌ها را امضا کنند، اوایل مردادماه پیش‌نویس قرارداد را به شورا تحویل داد اما اعضا، بعد از بررسی، قرارداد را پس فرستادند. علی‌اکبر مشرفی؛ رییس شورای شهر اختلاف بر سر پلوس تعیین شده را دلیل این امر دانست. سعید گیلانی نیز انتقادات تندی از این شیوه‌ی کار شورا و شهرداری با قرارگاه مطرح کرد و مدعی شدکه سردار اکبری (مدیرعامل موسسه شهید رجایی وابسته به قرارگاه خاتم‌الانبیاء) گفته اگر بیش از این اصرار کنید، پروژه را تعطیل می‌کنیم.

یوسف جعفری اما با بیان این‌که قرارگاه نمی‌تواند این کار را بکند، توضیح داد: «سردار اکبری روز اول که کار شروع شد گفتند قرارداد را دو ساله می‌بندیم، ۱۸ ماهه کار را تمام می‌کنیم و سه ساله پول می‌گیریم».

 

قبول و ردّ تقاطع غیرهمسطح نیکزاد

شهریورماه و پس از عبور شورا از قضیه‌ی سلب عضویت و حواشی‌ای که داشت، انتخابات هیات رییسه برای سال آخر فعالیت شورای چهارم برگزار شد و  اعضا برای اولین‌بار بود که بی‌کمترین حاشیه و هیاهویی، این انتخابات را برگزار کردند.

علی‌اکبر مشرفی که سال گذشته با هشت رای به‌عنوان رییس برگزیده شده بود، این‌بار نیز انتخاب شد. فتح‌الله مویدی با ۱۲ رای به‌عنوان نایب رییس، یوسف جعفری؛ خزانه‌دار، صدیقه زاهدی؛ منشی شورا و حجت‌الاسلام ربانی‌زاده سخنگوی شورا شدند و پس از این، در اولین نشست عمومی دوره‌ی جدید، شورای شهر با اجرای یک تقاطع غیرهمسطح در چهارراه نیکزاد موافقت کلی خود را اعلام و آن را مصوب کرد. قرار بود این پروژه را شرکت جهادنصر انجام بدهد. آبان‌ماه اما شورا علیه مصوبه‌ی پیشین خود برخاست و علی منصوری، کمال جوانمرد و سعید گیلانی در نشست عمومی شورا مخالفت خود را با ساخت تقاطع غیرهمسطح در چهارراه نیکزاد اعلام کردند. منصوری خطاب به شهردار کرمان گفت: «در رینگ شهری، سه‌راهی شرف‌آباد در اولویت بالاتری بوده، چرا سراغ چهارراه نیکزاد رفته‌اید؟».

سعید گیلانی هم خطاب به شهردار و دیگر اعضای شورا تاکید کرد: «به اندازه‌ی کافی تقاطع غیرهمسطح در این شهر شروع کرده‌اید. خواهش می‌کنم پروژه‌ی جدیدی شروع نکنید». ساخت این پروژه موکول به  بررسی بیش‌تر و بایگانی شد‌.

 

پایان همکاری جدید با خاتم

خاتمه‌ی همکاری جدید شورای شهر با قرارگاه خاتم‌الانبیاء از دیگر اخبار مهمی بود که ربانی‌زاده در گفت‌وگویی که آخر آبان‌ماه با استقامت داشت آن را اعلام کرد.

وی گفت: «قبلا بحث بود یک‌سری پروژه‌ها توسط قرارگاه خاتم‌الانبیاء در شهر کرمان اجرا بشود که تعدادی از آن‌ها شروع شده و در حال احداث هم هست. از جمله زیرگذر میدان آزادی و روگذر چهارراه باغ‌ملی. طبق برنامه‌ی زمان‌بندی، روگذر باغ‌ملی تا دهه فجر تمام می‌شود و تا این تاریخ، بخشی از پروژه‌ی میدان آزادی نیز به بهره‌برداری می‌رسد. به همین دلیل، قرارگاه خاتم از شورای شهر ‌خواسته تعیین تکلیف کند که آیا پروژه‌های باقیمانده که ابتدا تفاهم کردیم اجرا کنند را شروع بکند یا نه؟ به عنوان مثال، تقاطع‌های غیرهمسطح چهارراه سمیه، امام جمعه و فیروزه را مطرح کردند. اکثریت اعضای شورای شهر اما به دلایل متعدد از جمله به‌خاطر آسایش و رفاه مردم با شروع پروژه‌ی جدید توسط قرارگاه خاتم مخالفت کردند.همچنین، تقاطع غیرهمسطح سه‌راهی شرف‌آباد هم مدنظر قرارگاه خاتم بود و می‌خواستند که شروع بشود؛ اما شورا نپذیرفت. مشکل تامین مالی داریم؛ ضمن این‌که پروژه‌های دیگر هم هنوز به پایان نرسیده است».

 

هراس از ساختمانهای نا ایمن

آخرین روزهای دی‌ماه امسال یک حادثه‌ی غم‌بار در پایتخت رخ داد و موجب شد تا پس‌لرزه‌های آن نیز به شهرهای دیگر کشور برسد. ساختمان قدیمی پلاسکو آتش گرفت، فروریخت و موجب جان‌باختن تعدادی از آتش‌نشانان و مردم عادی شد. پس از این حادثه، ایمنی ساختمان‌های کرمان در برابر آتش‌سوزی و احتمال وقوع حادثه‌ای با چنین ابعادی را در شهر کرمان در گفت‌وگو با مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی بررسی کردیم. علی عسکری با ابراز نگرانی از بناهای بلندمرتبه‌ی نا ایمن در شهر کرمان گفت: «مجتمع‌های تجاری و پزشکی مسیر فرودگاه تا مشتاق را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که ۹۰ درصدشان نکات ایمنی را رعایت نکرده‌اند». او همچنین از نا ایمن بودن برخی مجتمع‌های مسکونی در کرمان خبر داد و از خطراتی که بیخ گوش بازار کرمان وجود دارد.

 

حیات و مرگ خانهشهر

یکی دیگر از مهم‌ترین مباحث مهم که از سال گذشته مطرح بوده و امسال بیش‌تر مورد توجه قرار گرفته و همچنان هم پرونده‌ی آن گشوده است، تخریب خانه‌شهر بود. استانداری و شورای شهر بارها بر سر این موضوع با یکدیگر مذاکره کردند بی‌آنکه نتیجه‌ای حاصل شود. شهریورماه و در آستانه‌ی انتخابات هیات رییسه شورا بود که مشرفی از جلسه‌ای خبر داد که با حضور خود او و آقایان مویدی، منصوری و پنجعلی‌زاده در دفتر سیف‌الهی؛ معاون عمرانی استاندار کرمان برگزار و توافق شده در برابر اخذ مبلغی، شورا ساختمان اداری خود را تخلیه کند تا تالار خانه‌شهر تخریب شده و سردر ساختمان جدید استانداری جایگزین آن بشود.  پیش از این نیز، سیف‌الهی از مصوبه‌ی ستاد بحران استان خبر داد که برگزاری هرگونه مراسم عمومی را در این تالار به‌دلیل فرسودگی بنا ممنوع خواهد بود. موضوع تخریب یا حفظ خانه‌شهر در ماه‌های پایانی سال به صدر اخبار رفت. مخالفان تخریب با تشکیل گروه‌های مجازی، خواستار حفظ این بنا شدند. همچنین در یکی از سفرهای معاون میراث فرهنگی کشور، با وی جلسه گذاشتند و نتیجه آن شد که یک گروه کارشناسی بررسی لازم را انجام دهد و براساس آن، در مورد خانه‌شهر تصمیم گرفته شود.

 

ادامه در صفحه ۱۰

ادامه از صفحه ۳

هفته‌ی گذشته نیز ۱۸۱ نفر از چهره‌‌های دانشگاهی و فعالان فرهنگی و رسانه‌ای یک نامه‌ی سرگشاده به  استاندار کرمان نوشتند و از او خواستند مانع تخریب این بنا بشود و برای مرمت آن نیز حمایت لازم را انجام بدهد.

 

پروژه نافرجام فلکه مشتاق

شروع پروژه‌ی جدید که استاندار در اولین دیدار با اعضای شورا در سال جدید بر آن تاکید کرد، تاکنون همچنان محلی برای مناقشه بوده است؛ از ضرورت یا عدم ضرورت اجرای آن بگذریم؛ در حالی‌که پیش از این شهرداری کرمان از رضا ناصری؛ معمار و مدرس دانشگاه خواسته بوده تا برای بهسازی این مکان طرحی را تهیه کند، ناگهان و در یکی از جلسات که با حضور مقامات ارشد استان برگزار شده بود، از طرح دیگری رونمایی شد که کوروش افضلی؛ مدیرعامل شرکت آمودان‌کرمان آن را تهیه کرده بود. تا مدت‌ها در مورد این موضوع بحث و تبادل‌نظر می‌شد تا این‌که در دومین جلسه‌ی مشترک استاندار و اعضای شورا، مشرفی اعلام کرد که شورا اگرچه با ساخت مجتمع تجاری در زیر زمین مخالف است اما از طرح اصلاح سطح و بدنه‌ی فلکه حمایت می‌کند. آخرین تصمیم در این‌باره هنوز گرفته نشده است.