آقای استاندار لطفا پاسخ مطالبهگری را بدهید

محمد لطیف کار – کرمانی‌ها در سالی که گذشت بیش از هرسال دیگر در مسائل میراثی و معماری شهر با مسوولان ذیربط در استانداری، شهرداری و شورای شهر وارد چالش شدند. البته جنس موضوعاتی که مطرح شد، هربار یکی نبود و صف موافقان و مخالفان نیز هیچ وقت یک‌دست نشد. به گمان من اما خروجی این گفت‌وگوها و چالش‌ها اغلب باعث شد تا حساسیت و آگاهی مردم و متولیان شهر نسبت به موضوعاتی شهری چندین برابر افزایش یابد. رسانه‌های استان در این وضعیت هم اغلب نقش خوبی ایفا کردند. صدها یادداشت و مصاحبه و گزارش از هردو نگاه منتشر شد. البته این رویارویی چون پیش از این کمتر تجربه شده بود، در عمل خالی از اشکال و ایراد نبود و بعضا با تندی‌ها و موج سواری‌هایی همراه شد، که در این زمینه سهم فضای تلگرامی به نسبت مطبوعات و خبرگزاری‌ها بسیار بالاتر بود. آخرین رویداد در این حوزه، اما نامه‌ای است که ۱۸۱ نفر از دانشگاهیان و فعالان حوزه‌ی فرهنگ و رسانه به استاندار محترم کرمان نوشته‌اند و از ایشان خواسته‌اند تا مانع تخریب خانه شهر بشود. من نیز افتخار این را داشتم تا نامه را امضاء کنم و نیز قبل از این‌که مطبوعات به تعطیلات نوروز بروند، متن آن را در نشریه فردای کرمان منتشر کنیم.

واقعیت این است که ماجرای خانه شهر ظرف دو سه ماه اخیر به شدت پیچیده شده است. یک بخش این مشکل به تصمیمی برمی‌گردد که قریب ده سال قبل توسط استاندار وقت گرفته شده و شورای شهر آن زمان نیز آن را تایید کرده است. براساس این پیش‌فرض که خانه شهر تخریب خواهد شد، ساختمان جدید و عظیم استانداری اینک در پشت این بنای ارزشمند قد برافراشته است؛ این در حالی است که قرار بوده است ورودی ساختمان جدید با تخریب خانه شهرعملی شود. اما تصمیم آن زمان، اینک مورد قبول و تایید بسیاری از فعالان حوزه میراث فرهنگی و دانشگاهیان نیست؛ اعضای شورای شهر نیز اغلب موافق این تخریب نیستند. بنابراین به نظر می‌رسد در صورتی که استاندار محترم با این ایده‌ اعتراضی نویسندگان نامه و سایرین همراه بشوند، از همین ابتدا، استانداری با چالش جدیدی مواجه می‌شود، که باید برای آن راه حلی پیدا کند. چالش این است که ورودی بنای عظیم ساختمان جدید استانداری که هرچه زودتر هم باید اماده شود، به چه صورت باید باز طراحی بشود که کمترین آسیب را به این ساختمان جدید بزند و هم به بنای خانه شهر که با خاطرات نیم قرن اخیر شهر کرمان گره خورده است، در تعارض قرار نگیرد. سویه‌ی دیگر ماجرا این است که هزینه‌های انجام شده‌ی قبلی حیف نشود. در این زمینه تخصصی ندارم که بگویم چه راه حلی بهتر است؛ اما تصور می‌کنم یک خرد جمعی متخصص، مسوول و سازمان یافته می‌تواند به پیدا کردن یک راه حل بهینه مدد برساند.

استاندار محترم کرمان از ابتدای شروع به کار خود تا به امروز در صدها سخنرانی خود تاکید کرده‌اند که یکی از مشکلات جامعه کرمان این است که مردمی مطالبه‌گر ندارد. وارد این موضوع نمی‌شوم که چرا این مطالبه‌گری در گذشته ایجاد نشده است؛ اما قطعا یک راه حل تقویت نظام مطالبه‌گری این است که مسوولان به تقاضاهای اجتماعی مردم هم گوش بدهند و مطالبی را که عنوان می‌شود، مد نظر قرار دهند. مگر نامه‌ی ۱۸۱ نفر به استاندار یک مطالبه نیست؟ اگر هست، لطفا اقای استاندار مقرر فرمایند موضوع در یک فرایند عقلایی و تخصصی مد نظر قرار بگیرد تا موشکافانه بررسی، و پاسخ مورد انتظار به آن داده شود. مطمئنا این پاسخ نهایی استاندار هرچه باشد در دراز مدت به رشد مردم و به اقتدار و شوکت استانداری کمک خواهد کرد؛ و برای تقویت شیوه‌ی مطالبه‌گری در مردم، یک تاثیر ماندگار برجای خواهد گذاشت. جناب استاندار! این نامه اینک برای صدور دستور روی میز جنابعالی است؛ دستور شما به این مطالبه‌گری چیست؟